In oktober 2012 richtte orkaan Sandy een spoor van vernieling aan. Duizenden mensen en bedrijven aan de oostkust van de Verenigde Staten liepen schade op of verloren hun bezittingen, waaronder onmisbare bedrijfsgegevens. Opslag in de cloud kan ervoor zorgen dat die gegevens in de toekomst niet meer verloren gaan.
Een voorbeeld van schade die een natuurramp kan berokkenen, is een bedrijf in New York. Lang voordat orkaan Sandy toesloeg, had dit bedrijf de risico’s tot een minimum proberen te beperken door een redundante locatie in te richten ten behoeve van disaster recovery. Waar het bedrijf geen rekening mee had gehouden is dat deze redundante locatie door dezelfde orkaan getroffen zou kunnen worden. Dit bijzonder onfortuinlijke resultaat is een goed voorbeeld van de Wet van Murphy en een helder bewijs dat traditionele back-up- en disaster recovery-strategieën soms te wensen overlaten.
Het is duidelijk dat bedrijven een bredere strategie op het gebied van gegevensbeveiliging dienen te hanteren. Cloud computing kan daar een belangrijke rol bij spelen en wel om de vier volgende redenen:
#1 Backup naar de cloud biedt een extra of alternatieve herstellocatie in geval van calamiteiten
Zoals uit bovenstaand voorbeeld van orkaan Sandy blijkt, is het mogelijk om de kans op gegevensverlies te minimaliseren door de cloud in te zetten als hulpmiddel voor disaster recovery. Vanwege het onvoorspelbare karakter van natuurrampen dienen bedrijven goed nadenken over de locatie van hun back-upservers en cloud-datacenters.
#2 Herstel van de laatste back-up – beperk de back-uptijden tot een minimum
Als er zich een ramp voordoet, hebben ict-managers de laatste snapshot van de getroffen server nodig, of het nu gaat om een applicatieserver of een bestandsserver. Vervolgens moet deze snapshot op een nieuwe server worden geladen om de organisatie opnieuw in de lucht te krijgen. De back-upintervallen bepalen de mate van gegevensverlies. Alle gegevens die tussen de laatste back-up en de systeemstoring werden gegenereerd, gaan immers verloren. In het geval van back-ups naar tape kunnen deze intervallen dagen of weken beslaan, maar bij gebruik van de cloud slechts een paar uur of zelfs minder.
#3 Verbindingsproblemen
In geval van een systeemstoring zal de ict-afdeling alles op alles zetten om de server(s) te herstellen en de downtime daarmee tot een minimum te beperken. In het geval van orkaan Sandy zou het – zelfs als de uitwijklocatie niet was getroffen – moeilijk zijn geweest om toegang tot de gegevens te krijgen, aangezien de hele regio te kampen had met verbindingsproblemen. Het gebruik van de cloud zorgt ervoor dat een ict-manager een back-up vanaf elke mogelijke locatie kan opvragen en herstellen naar de gewenste locatie, zoals een vestiging in een ander land. Hierdoor wordt disaster recovery flexibeler en effectiever.
#4 Een einde maken aan de noodzaak om gegevens handmatig op prioriteit in te delen
Bijna elke ict-manager is wel eens tegen het probleem aangelopen dat er onvoldoende schijfruimte aanwezig was. Als dit gebeurt bij een schijf- of tapegebaseerde back-upoplossing, is de meest gebruikelijke tijdelijke oplossing om de gegevens waarvan een back-up moet worden gemaakt op prioriteit in te delen. Het toewijzen van ruimte is een tijdrovende taak, maar van onmisbaar belang om back-ups van kritische bestanden of systemen te kunnen blijven maken. Dit probleem kan eenvoudig worden voorkomen door gebruik te maken van de cloud, waar geen sprake is van ruimtegebrek.
Natuurrampen treden overal ter wereld op en helaas met steeds grotere regelmaat. Voor bedrijven is het dan ook hoog tijd om hun back-up- en disaster recovery-strategieën te herzien, zodat ze hun waardevolle gegevens ook in het slechtst mogelijke scenario kunnen beschermen.
De cloud wint voortdurend aan kracht en effectiviteit als hulpmiddel voor het verbeteren van back-up- en herstelprocedures. De voordelen voor het beschermen van waardevolle bedrijfsgegevens van bedrijven in alle soorten en maten zijn overduidelijk.
Nee Ewout, ik snap ook wel dat mijn (ikke) backup een andere schaal bevat dan die van de enterprise, maar ik heb niet altijd zin om vanuit de enterprise gedachte altijd te reageren.
@Ewout: Thanks trouwens voor je andere toevoegingen. Wat betreft het stilzwijgen van de auteur: Misschien moeten we Reza inschakelen. Die is goed in het zorgen dat auteurs uit hun schulp komen.
Heren,
Tegenwoordig voordat ik op een artikel reageer kijk ik naar het profile van de auteur om te zien tot hoeverre hij/zij in het verleden actief is geweest. Als dit niet het geval is dan zie ik af van reageren want liefde moet van twee kanten komen!
Dit geldt ook voor deze auteur.
– Hij is sinds 2010 actief op deze site,
– 11 artikelen op zijn naam staan
– 1 reactie op een post(kijk maar waarom hij gereageerd heeft!).
Ik heb zeker een aantal opmerkingen over dit artikel maar gelet op zijn afwezigheid besteed ik geen tijd aan dit stuk.
Reza,
Zoek eens het woord cynisme op, het gaat niet om auteur maar de boodschap die in reacties zit. Zoals ik al aangeef vermoed ik dat deze ‘expert’ niet verder komt dan het vertalen van (corperate) stukjes. Dat vermoeden werd vooral opgewekt door het feit dat hele verhaal opgehangen was aan Sandy, iets wat in Nederland noch Belgie veel aandacht heeft gekregen. Behalve dan bij ‘cloud-adepten’ die er toen achter kwamen dat als er geen netwerk is de service te wensen over laat. Maar als ik me niet vergis heb ik hier al eens wat over geschreven in Cloud beheersbaar maar niet beheerbaar.
En hoewel we dit soort stukjes kunnen negeren door geen reacties te plaatsen geven deze zoals Henri al aangeeft de ’take aways’ en verlagen daarmee in mijn opinie de marketing waarde. In dat opzicht is zwijgen van auteur trouwens nog opmerkelijker want dat doet iets vermoeden over de waarde die deze directeur Channel Sales geeft aan zijn eigen afzetkanaal. Maar dit zal wel komen doordat ik dingen nog weleens anders lees volgens sommige PR mensen;-)
Ewout,
Dat je dingen nog weleens anders lees, kan ik me voorstellen 🙂 dat zei ik ook een keer in een reactie op een artikel over Cloud 🙂 maar niks mis mee hoor.
Ik had me in mijn reactie beperkt tot alleen de autheur, betekent niet dat ik geen opmerking heb over de inhoud! Ik zei eerder dat ik niet op dit artikel wil ingaan maar ik kan je wel zeggen dat ik het met je eens ben dus als ik mijn opmerking plaats dan zouden we in het algemeen over dezelfde zaken hebben.
Ik ga er vanuit dat Dirk het als directeur Channel Sales druk heeft. Daarom hoop/denk ik dat hij op deze reacties terugkomt.