Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Een houdbaarheidsdatum voor softwareondersteuning?

31 maart 2020 - 14:534 minuten leestijdOpinieCloud & InfrastructuurIntelNokiaSAPWhatsapp
Svenja de Vos
Svenja de Vos

Begin dit jaar maakte Sonos bekend dat een deel van hun ‘oudere’ producten vanaf mei 2020 geen software-updates en nieuwe functies meer krijgt. Als eigenaar van ‘oud’ Sonos-spul, dat het nog prima doet, ontving ook ik het bericht dat de software binnenkort niet meer wordt geüpdatet, waardoor deze apparaten straks niet meer kunnen samenwerken met eventuele nieuwere versies. Echt fantastisch.

Dat fabrikanten stoppen met softwaresupport is een fenomeen dat een behoorlijke impact heeft, zeker ook voor de zakelijke gebruiker. SAP wil zijn gebruikers graag allemaal naar S/4Hana laten overstappen. Voor gebruikers van de ‘oude’ erp-software dreigde de support te stoppen in 2025. Dat lijkt een ruime periode, maar gerelateerd aan de complexiteit en de omvang van de systemen is die horizon helemaal niet zover weg. Begin dit jaar liet SAP daarom weten de deadline te hebben verschoven naar 2027 en het ziet ernaar uit dat gebruikers zelfs gebruik kunnen maken van ‘extended support’ tot 2030. De belangrijkste redenen waarom SAP heeft besloten de support toch te verlengen? Pushback vanuit de SAP-gebruikersgemeenschap en het tekort aan mensen die kunnen helpen bij de transitie naar S/4Hana.

Dit is overigens niet het enige zakelijke voorbeeld. Zo kondigde Intel onlangs aan op meerdere cpu’s geen securitypatches meer uit te rollen, waardoor gebruikers noodgedwongen hardware moeten gaan vervangen.

Innovatie versus support van oude systemen

Als tech-consument is mijn eerste gedachte: waarom verkoop je mij een product dat ik na een aantal jaar kan weggooien? En niet omdat het product dan niet meer werkt, maar omdat de fabrikant eenzijdig heeft besloten dat het niet meer de moeite waard is om de software te ondersteunen. Met de digitale-innovatie-pet op klinkt het allemaal logisch: in sommige gevallen is het handiger op een compleet nieuwe technologie te bouwen om gebruikers op lange termijn te kunnen voorzien in hun behoeften. De innovatieve ideeën die organisaties verder willen ontwikkelen is niet boven op de ‘oude’ technologie te stapelen. 

Niemand zit meer op Windows XP, wat wel een briljant systeem was. En er zijn nog maar weinig mensen die met een Nokia 3310 rondlopen. We hebben namelijk allemaal een smartphone, want we willen gebruikmaken van de nieuwste features. Whatsapp is onlangs gestopt met de ondersteuning van iOS 7. Dat betekent dat gebruikers van de iPhone 4 sinds vorige maand niet meer kunnen whatsappen. Gek genoeg accepteren we dat wel als consument. 

Het nieuwe normaal

Is dit dan het nieuwe normaal? Dat we elke vijf tot tien jaar nieuwe apparatuur of software moeten aanschaffen? Als ik snel uitreken hoeveel het kost om al mijn oude Sonos-apparatuur te vervangen, kom ik al snel uit op zo’n vijftienhonderd euro. En bedankt. 

Zo wil SAP graag dat gebruikers migreren naar S/4Hana. Dwingt wel even duizenden gebruikers om over te gaan naar een ander systeem – want dat is nieuwer en beter. Dit kost bedrijven bakken met geld. En wat krijgen ze er precies voor terug? Als je overstapt van iPhone 5 naar X, weet je in ieder geval wat de extra features zijn. Maar lang niet in alle gevallen zijn de voordelen van de ‘upgrade’ evident.

Hoe lossen we dit op? Moeten slimme apparaten en software een houdbaarheidsdatum krijgen? Al dan niet fictief? Op het moment dat bedrijven een nieuw systeem aanschaffen, is dat over het algemeen voor de lange termijn. Dat er bij de leverancier of in het landschap vervolgens iets verandert, is van tevoren niet te voorzien. Maar het komt nog steeds regelmatig voor. Ik pleit er dan ook voor om dergelijke updates tegenwoordig mee te nemen in het it-budget. Niet alleen de gebruikelijke securitypatches, maar ook een grote overstap, zoals van SAP naar S/4Hana. Zo zijn bedrijven voorbereid op onvoorziene hoge kosten en kunnen ze voorkomen dat ze ineens eigenaar zijn van een afgedankt (Sonos)-systeem.

Meer over

BesturingssystemeniOSiPhonePatchesSmartphonesWindows XP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    14 reacties op “Een houdbaarheidsdatum voor softwareondersteuning?”

    « Oudere reacties
    1. Jan van Leeuwen schreef:
      6 april 2020 om 07:55

      @oudlid
      we hadden exabytetapes, daarvan was 1 genoeg.
      Voor PC bestaat de CD al erg lang, diskettes kan ik nog goed herinneren, 20+ voor msoffice.
      In die tijd ben ik begonnen met Caldera-Linux en Staroffice.

      Login om te reageren
    2. Een oudlid schreef:
      6 april 2020 om 12:18

      Jan,
      Enkele jaren geleden gebruikte ik CD’s alleen nog voor muziek in de auto, tegenwoordig gebruik ik mogelijkheden van bijvoorbeeld Apple CarPlay. En ik moet bekennen dat ik niet gekeken heb naar de lifecycles van dit gemak en ik denk dat velen ook pas gaan denken over de vele (online) diensten als ze opeens ophouden met werken. Veel updates gaan automatisch via Internet zonder dat we dit in de gaten hebben. Vroeger kregen we de updates via de post en moesten we een handeling doen zoals we vroeger alle klokken op winter- of zomertijd moesten zetten.

      Login om te reageren
    3. Frank Heikens schreef:
      8 april 2020 om 15:57

      @PaVaKe
      “we accepteren wel dat we om de 3 jaar een nieuwe smartphone van €700 moeten kopen, dus waarom na 6 jaar geen nieuw sonos systeem van €1400 ?”

      Jij accepteert dat misschien, ik niet. Die telefoon van €700 gaat na 3 jaar naar de kinderen.

      Mijn tv is “antiek”, het smart deel daarin doet het (gelukkig, want geen updates dus onveilig) niet meer, die heb ik slim gemaakt met een Apple TV. Dit bijna 5 jaar oude media device is nog steeds helemaal up to date, en kost een fractie van wat een nieuwe tv kost.

      Mijn audio is een mix van oud en nieuw. De speakers zijn oud, de receiver is “nieuw” (ook alweer zo’n 5 jaar oud), en er zijn geen updates nodig om ‘m te laten werken. Hij heeft wifi en BT, maar ik gebruik alleen BT, als ik iets “slims” wil met audio, dan regel ik dat via de Apple TV. En als dat niet kan, dan heb ik het niet nodig.

      Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn audioset het over een jaar niet meer doet. Totaal onacceptabel! Sterker nog, 10 jaar vind ik nog te weinig. We moeten eens wat duurzamer worden, meer houden, minder weggooien, alleen kopen als je het nodig hebt.

      Login om te reageren
    4. Pa Va Ke schreef:
      8 april 2020 om 17:12

      @frank

      Als ik met mijn telefoon van 3 jaar oud bij de kinderen aankom lachen ze me uit, hebben zelf al een betere ondertussen (zijn al wat ouder, scheelt wellicht ook)

      Maar ik ben het helemaal met je eens dat we wat duurzamer moeten worden.

      Kijk ik zo om me heen, dan zie echter ook veel voorbeelden van de wegwerpmaatschappij. Om de paar jaar een grotere TV, met nog hogere resolutie, om de paar jaar een nog snellere / grotere telefoon, om de paar jaar een nog snellere laptop .

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs