Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

De website als merk

 

Twitter

Websites die slecht bereikbaar zijn of die slecht functioneren zijn tikkende tijdbommen. Bedrijven kunnen omzet mislopen of, erger nog, ze verliezen er bestaande en toekomstige klanten door. Het nieuws dat Nederlanders op het internet weinig vergevingsgezind zijn als een website niet direct laadt, helpt niet die pijn te verzachten. Mensen willen een directe en betrouwbare toegang tot het internet en altijd en overal toegang hebben tot hun gegevens.

Hoewel sommige fans er nog om rouwen, behoort de iconische Fail Wail van Twitter inmiddels tot het verleden. Als een explosief groeiende start-up had Twitter grote moeite gelijke tred te houden met zijn gebruikers en de enorme hoeveelheid tweets die zij verstuurden. Telkens als twitteraars de website niet konden bereiken, verscheen een Beluga-walvis in beeld, in de lucht gehouden door een zwerm vogeltjes. Nu kampt Twitter niet meer met downtime en ook de walvis is er dus niet meer.

Cloud

Het altijd en overal toegang hebben tot data, is een belangrijke reden voor bedrijven om clouddiensten af te nemen. De cloud biedt namelijk het gemak en de flexibiliteit om dit mogelijk te maken, zonder vast te zitten aan traditionele softwareoplossingen, met bijbehorende ingewikkelde licentiestructuren en kostbaar it-onderhoud en -beheer. Het is wel belangrijk dat bedrijven de succesfactoren voor de inzet van de cloud scherp op het netvlies hebben.

Cloud dienstverleners weten hoe belangrijk een betrouwbare toegang tot het internet is. Zonder die garanties zijn ze snel 'out of business'. Ze garanderen een hoge beschikbaarheid aan klanten en vertrouwen hiervoor op bewezen netwerken. De it-infrastructuur besteden ze geheel of gedeeltelijk uit, en ze kiezen alleen datacenters die een beschikbaarheidsgarantie van 99,999 procent of hoger bieden en uitstekende netwerkfaciliteiten leveren. Dit gebeurt in de vorm van een directe verbinding met de lokale internet exchange, en lokale en internationale netwerken.

Betrouwbaarheid alleen is niet voldoende. Interoperabiliteit, het vermogen om gegevens uit te wisselen tussen verschillende digitale systemen, is een tweede belangrijke voorwaarde voor succes bij het gebruik van clouddiensten. Gelukkig biedt het gros van de dienstverleners volledig web-gebaseerde api’s (application programming interfaces). Via zo’n api is allerlei content, waaronder hogeresolutieafbeeldingen, beschikbaar en ook direct bruikbaar in apps of webtoepassingen.

Schaalbaarheid

Bedrijven die groeien, willen niet worden gehinderd door beperkingen in hun it-infrastructuur. Ze willen meer, sneller en beter klanten bereiken via internet. Ze vertrouwen op dienstverleners die cloud-gebaseerde oplossingen gebruiken om het netwerk eenvoudig op, af en bij te schalen als dat nodig is. Hoe explosief de groei ook is en welke capaciteit ook nodig is, hun websites blijven stabiel en altijd bereikbaar en beschikbaar.  

Uptime

De negatieve impact van trage websites reikt verder dan het verlies van omzet of klanten. Websiteprestaties beïnvloeden het vertrouwen van consumenten. De digitale ervaring van een klant met een bedrijf, en dus een merk, is direct voelbaar. De indruk die klanten hebben van bedrijven, wordt meer en meer bepaald door hun websites.

Twitter had eind vorig jaar 284 miljoen gebruikers. Die groei was niet mogelijk geweest zonder een langdurige periode van uptime, waarin het systeem naar behoren functioneerde en de website bereikbaar was. Dit is mogelijk met Managed DNS, een dienst waarmee bedrijven hun internetactiviteiten professioneel kunnen aanpakken en vaak grote hoeveelheid domeinnamen kunnen beheren.

Zo bereiken zij betrouwbaarheid, interoperabiliteit en schaalbaarheid. Bedrijven hebben immers maar één kans om de indruk die websites bij klanten achterlaten, perfect te laten zijn. Anno 2015 geldt dit nog steeds, niet alleen voor Twitter, maar voor alle websites: 'you only have one chance to make a first impression'.

 

Paul Heywood, managing director bij Dyn 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5250820). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Leuk artikel. Ik denk dat het zelfs nog een stap verder gaat dan alleen performance. Websites die bijvoorbeeld teveel stappen kennen, waarbij de gebruiker onnodige informatie moet invullen of waar het uitpuilt van de advertenties zullen dezelfde user experience dusdanig beinvloeden dat het niet uitnodigt om terug te komen.

Ik vindt dit een wat onsamenhangend verhaal en vraag me af wat Paul eigenlijk wil zeggen.
Dat een snellere website beter is weten we allemaal al.
Waarom er een sausje cloud over gegoten wordt begrijp ik niet omdat de meeste websites ook in nederland gewoon gehost worden.
Twitter als "social media" is ook iets anders als een normale website.

Kortom ik ben verward . . . .

My 5-cents:
Paul heeft dit niet zelf geschreven - maar een of ander marketing buro.
Het idee erachter is de diensten te promoten van Dyn - Paul is daar sales director van EMEA. Dyn verkoopt o.a. monitor en DNS diensten.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×