Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Twitter

De website als merk

03 april 2015 - 11:293 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Paul Heywood
Paul Heywood

Websites die slecht bereikbaar zijn of die slecht functioneren zijn tikkende tijdbommen. Bedrijven kunnen omzet mislopen of, erger nog, ze verliezen er bestaande en toekomstige klanten door. Het nieuws dat Nederlanders op het internet weinig vergevingsgezind zijn als een website niet direct laadt, helpt niet die pijn te verzachten. Mensen willen een directe en betrouwbare toegang tot het internet en altijd en overal toegang hebben tot hun gegevens.

Hoewel sommige fans er nog om rouwen, behoort de iconische Fail Wail van Twitter inmiddels tot het verleden. Als een explosief groeiende start-up had Twitter grote moeite gelijke tred te houden met zijn gebruikers en de enorme hoeveelheid tweets die zij verstuurden. Telkens als twitteraars de website niet konden bereiken, verscheen een Beluga-walvis in beeld, in de lucht gehouden door een zwerm vogeltjes. Nu kampt Twitter niet meer met downtime en ook de walvis is er dus niet meer.

Cloud

Het altijd en overal toegang hebben tot data, is een belangrijke reden voor bedrijven om clouddiensten af te nemen. De cloud biedt namelijk het gemak en de flexibiliteit om dit mogelijk te maken, zonder vast te zitten aan traditionele softwareoplossingen, met bijbehorende ingewikkelde licentiestructuren en kostbaar it-onderhoud en -beheer. Het is wel belangrijk dat bedrijven de succesfactoren voor de inzet van de cloud scherp op het netvlies hebben.

Cloud dienstverleners weten hoe belangrijk een betrouwbare toegang tot het internet is. Zonder die garanties zijn ze snel ‘out of business’. Ze garanderen een hoge beschikbaarheid aan klanten en vertrouwen hiervoor op bewezen netwerken. De it-infrastructuur besteden ze geheel of gedeeltelijk uit, en ze kiezen alleen datacenters die een beschikbaarheidsgarantie van 99,999 procent of hoger bieden en uitstekende netwerkfaciliteiten leveren. Dit gebeurt in de vorm van een directe verbinding met de lokale internet exchange, en lokale en internationale netwerken.

Betrouwbaarheid alleen is niet voldoende. Interoperabiliteit, het vermogen om gegevens uit te wisselen tussen verschillende digitale systemen, is een tweede belangrijke voorwaarde voor succes bij het gebruik van clouddiensten. Gelukkig biedt het gros van de dienstverleners volledig web-gebaseerde api’s (application programming interfaces). Via zo’n api is allerlei content, waaronder hogeresolutieafbeeldingen, beschikbaar en ook direct bruikbaar in apps of webtoepassingen.

Schaalbaarheid

Bedrijven die groeien, willen niet worden gehinderd door beperkingen in hun it-infrastructuur. Ze willen meer, sneller en beter klanten bereiken via internet. Ze vertrouwen op dienstverleners die cloud-gebaseerde oplossingen gebruiken om het netwerk eenvoudig op, af en bij te schalen als dat nodig is. Hoe explosief de groei ook is en welke capaciteit ook nodig is, hun websites blijven stabiel en altijd bereikbaar en beschikbaar.  

Uptime

De negatieve impact van trage websites reikt verder dan het verlies van omzet of klanten. Websiteprestaties beïnvloeden het vertrouwen van consumenten. De digitale ervaring van een klant met een bedrijf, en dus een merk, is direct voelbaar. De indruk die klanten hebben van bedrijven, wordt meer en meer bepaald door hun websites.

Twitter had eind vorig jaar 284 miljoen gebruikers. Die groei was niet mogelijk geweest zonder een langdurige periode van uptime, waarin het systeem naar behoren functioneerde en de website bereikbaar was. Dit is mogelijk met Managed DNS, een dienst waarmee bedrijven hun internetactiviteiten professioneel kunnen aanpakken en vaak grote hoeveelheid domeinnamen kunnen beheren.

Zo bereiken zij betrouwbaarheid, interoperabiliteit en schaalbaarheid. Bedrijven hebben immers maar één kans om de indruk die websites bij klanten achterlaten, perfect te laten zijn. Anno 2015 geldt dit nog steeds, niet alleen voor Twitter, maar voor alle websites: ‘you only have one chance to make a first impression’.

 

Paul Heywood, managing director bij Dyn 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Eigen datacenter, colocatie of cloud?

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Vier doden bij brand Egyptisch datacenter

    Start
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Vergunning voor datacenter EvoSwitch, piepjonge Perry haalt 1,6 miljoen op (en meer)

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    3 reacties op “De website als merk”

    1. Ruud Pieterse schreef:
      9 april 2015 om 13:39

      Leuk artikel. Ik denk dat het zelfs nog een stap verder gaat dan alleen performance. Websites die bijvoorbeeld teveel stappen kennen, waarbij de gebruiker onnodige informatie moet invullen of waar het uitpuilt van de advertenties zullen dezelfde user experience dusdanig beinvloeden dat het niet uitnodigt om terug te komen.

      Login om te reageren
    2. Jan van Leeuwen schreef:
      9 april 2015 om 14:13

      Ik vindt dit een wat onsamenhangend verhaal en vraag me af wat Paul eigenlijk wil zeggen.
      Dat een snellere website beter is weten we allemaal al.
      Waarom er een sausje cloud over gegoten wordt begrijp ik niet omdat de meeste websites ook in nederland gewoon gehost worden.
      Twitter als “social media” is ook iets anders als een normale website.

      Kortom ik ben verward . . . .

      Login om te reageren
    3. Will Moonen schreef:
      9 april 2015 om 21:09

      My 5-cents:
      Paul heeft dit niet zelf geschreven – maar een of ander marketing buro.
      Het idee erachter is de diensten te promoten van Dyn – Paul is daar sales director van EMEA. Dyn verkoopt o.a. monitor en DNS diensten.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs