Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Google geeft het mobile web een boost’

21 april 2015 - 13:56OpinieCloud & InfrastructuurGoogle
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over Google’s bevoordelen van mobile-vriendelijke websites in zijn zoekresultaten. Een broodnodige boost voor het mobile web.

Mobiel internetgebruik verovert de wereld, maar veel websites zitten nog vast in het desktoptijdperk. Google dwingt nu een omslag af door in zijn zoekresultaten pluspunten te geven voor ‘mobile-vriendelijkheid’. Het algoritme van de – met flinke voorsprong – meestgebruikte zoekmachine geeft voorkeur aan websites die zijn aangepast voor gebruik op mobiele apparaten. Deze aanpassing geldt nu voor gebruikers die vanaf hun smartphones zoeken.

Analisten voorspellen dat bepaalde sites – met name in het mkb – flinke dalingen in hun bezoekcijfers zullen zien. Tegelijkertijd komt heel veel zoekverkeer en websitebezoek al geruime tijd vanaf mobiele apparaten. Het aandeel van dat bezoek neemt alleen maar toe. Tot op heden stuiten deze mobiele gebruikers maar al te vaak op sites die moeilijk of nauwelijks zijn te gebruiken op hun mobile devices. Google helpt het mobile web nu een stap verder, zij het met enige dwang. Wat vind jij?

Meer over

Netwerken

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    2 reacties op “‘Google geeft het mobile web een boost’”

    1. Henri Koppen schreef:
      23 april 2015 om 07:17

      Ik denk dat Google een grote en gevaarlijke gok neemt door desktop sites te benadelen.

      Ten eerste kun je prima desktop sites op je telefoon bekijken en vaak erger ik me juist omdat ik verplicht wordt de mobiele versie te openen en dat ik daarmee vaak dingen mis die ik nodig heb.

      Kans is groot dat het zoeken voor mij dus minder goed verloopt en ik vaker gebruik zal maken van andere zoekmachines die mij dan misschien beter bevallen…

      Natuurlijk zijn sommige desktopsites slecht te gebruiken op mobiel, maar vaak zijn mobiele sites ook niet goed.

      Misschien ben ik traditioneel, maar deze “bold push” zou verkeerd uit kunnen pakken en daarmee overspelen zij mogelijk hun hand.

      Login om te reageren
    2. Jan van Leeuwen schreef:
      23 april 2015 om 12:48

      Die soep wordt niet zo heet gegeten. Volgens Google en verschillende andere webmasters is er bij de zoekresultaten voor desktop versies nauwelijks verschil te merken.
      Je hebt gelijk Henri, je moet de bezoeker steeds de mogelijkheid bieden te kiezen welke versie deze wil bekijken, dat is geen groot probleem.
      Anderzijds is het niet slecht een mobiele weergave naast de desktopweergave aan te bieden, als extra service.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs