Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
ecommerce

Hoe volwassen is uw e-commerce?

28 mei 2019 - 08:103 minuten leestijdMagazineCloud & Infrastructuur
Arno Ham
Arno Ham

Zo baanbrekend als een webwinkel was in de jaren negentig, zo doodnormaal is het nu. Ook voor b2b-bedrijven is een efficiënte en klantvriendelijke e-commerce-omgeving anno 2019 de norm. Sterker nog, uit onderzoek van Absolutnet blijkt dat b2b-organisaties meer zullen investeren in e-commerce-technologie dan retailers. Wat zijn de verschillende fases van volwassenheid en hoe zet je de volgende stap?

De overstap van een fysieke winkel met verkoopmedewerkers naar een online-omgeving is voor veel b2b-bedrijven niet zo gemakkelijk. De salesmedewerkers kennen de klanten goed, er zijn complexe prijsafspraken of klantspecifieke wensen.

Om de concurrentie de baas te blijven en klanten beter te bedienen, wordt vaak een – relatief simpele – webshop opgetuigd. Het aanbieden van een eenvoudig extra verkoopkanaal noemen we ook wel e-commerce 1.0. Een slimme ondernemer beseft al snel dat er meer voordeel te behalen is. De volgende stap, oftewel e-commerce 2.0, is het aanbieden van een online-platform met extra services. Denk hierbij aan orderhistorie, factuurinformatie en levertijden, maar ook filters, categorieën en het beschikbaar stellen van productdata of marketingmateriaal.

Derde generatie

Om bij te blijven, investeren veel b2b-organisaties nu in de derde generatie e-commerce. Hierbij is de e-commerce-omgeving het hart van de business en het vertrekpunt voor sales. De grootste uitdaging hierbij is de integratie van verschillende systemen, zoals een front-end webstore met de interne infrastructuur en databronnen. Dit is bovendien een continu proces, want klantgerichte software ontwikkelt zich razendsnel. Maar het integreren van verschillende systemen is wel de moeite waard, zo blijkt uit het onderzoek ‘Digital Transformation and B2B E-commerce’. Bedrijven zien gemiddeld een omzetgroei van 22 procent en 91 procent van de ondervraagden stelt dat hun e-commerce 3.0-omgeving zorgt voor efficiëntere verkoop- en bestelprocessen.

Het is de verwachting dat de klantervaring op termijn de belangrijkste onderscheidende factor wordt boven prijs of product. Om klanten tevreden te houden, blijven bedrijven investeren in e-commerce en andere it-systemen om bij te blijven in een steeds veranderend digitaal landschap. E-commerce 4.0 is voor veel bedrijven nog een stip op de horizon, maar ‘predictive purchasing’ zonder tussenkomst van menselijk handelen is gezien de snelle technologische ontwikkelingen niet eens zo’n gekke toekomstvoorspelling. En je hoeft geen glazen bol te hebben om in te zien dat virtual reality, augmented reality, internet of things en ‘voice-enabled shopping’ grote veranderingen teweeg kunnen brengen.

Auteur Arno Ham is cpo bij Sana Commerce.

(Deze bijdrage is eerder verschenen in Computable-magazine #01/2019)

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    E-commerce
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Leveranciers ondermijnen groothandel met e-commerce

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuw kennisplatform stimuleert e-commerce in Europa

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs