Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Laten we weer werken aan kwaliteit

 

Computable Expert

Remco Nijkamp
Managing Consultant, INFRALEAD BV. Expert van Computable voor de topics Management, Infrastructuur en Digital Workplace.

Ik ben nog al kennisgericht. En ik denk dat we in Nederland vooral goed zijn in veel weten. We zijn in ieder geval goed in anderen laten denken dat we veel weten. Voorsprong op concurrenten bestaat in deze dus uit zorgen dat we meer kennis hebben dan anderen en dat anderen dat ook denken. Volgens mij ging dat, vanaf pak 'm beet de middeleeuwen, vrij goed. Tot de laatste paar jaren.

En dit komt nu eens niet door de regering. Ik kan natuurlijk een heel verhaal afsteken over de afbraak van het onderwijs, het gebrek aan investeringen en de ontbrekende link tussen onderwijs en de echte wereld. Maar ik heb zo veel kennis dat ik weet dat ik daar niet zo veel kennis van heb. Anderen kunnen dat beter.

Wat ik wel zie is dat wij zelf onze kennisontwikkeling ondermijnen. Wie zijn wij? Wij zijn de klanten van it-bedrijven en wij zijn de mensen die bij it-bedrijven werken. In de huidige marktsituatie zie ik dat er bij projecten en detachering veel op prijs wordt gelet. Zeker op detacheringsgebied is er momenteel een ware prijzenoorlog aan de gang.

Ik zie dat op interessante klussen soms zes of zeven specialisten worden aangeboden. En dat is goed, want dan kan marktwerking haar werk doen. Alleen nu even niet. Door de, volgens mij, te sterke focus op prijs wordt niet de béste kandidaat gekozen maar de goedkoopste. Om dus aan het werk te blijven moet je (te) goedkoop zijn en moet je je als specialist in de uitverkoop zetten.

Logisch gevolg hiervan is, lijkt mij dan weer, dat die specialist geen marge meer heeft om te investeren in kennisontwikkeling. Onvermijdelijk resultaat is dan dat:

- het kennisniveau van de specialist zakt;­
- daardoor de kwaliteit van de geleverde dienst minder wordt;
- de klant hier van de dupe is want deze krijgt niet wat nodig is;­
- de klant door slechte it de primaire processen niet optimaal kan ondersteunen;
- de klant daardoor minder geld verdient.

En de klant daardoor de volgende keer alleen een nóg goedkopere 'specialist' kan betalen, waarna hele voorgaande riedel weer opnieuw begint. Deze trend lijkt mij voor niemand goed. De manier om dit om te draaien is op door op kwaliteit te blijven focussen. Dan vallen de mindere specialisten vanzelf door de mand en kunnen we de opgaande lijn weer opzoeken en vasthouden.

Werken aan, en met, kwaliteit is toch veel leuker dan vechten om de goedkoopste te zijn? En duurzamer bovendien en dat is zelfs hip.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4934018). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Het is niet uitsluitend de selectie op prijs dat zorgt voor slechte kandidaten. Het is vooral het verdienmodel van de brokers dat daarvoor zorgt. Het vragen van de hoogste prijs vragen voor de goedkoopste kandidaat levert nu eenmaal het meeste op.

Remco,

Betreffende kwaliteit zijn er natuurlijk wel enkele verschillen zoals geschikt voor gebruik, naar tevredenheid van de klant of voldoen aan de specificaties. En bij laatste wordt kwaliteit in grote mate bepaald door de opsteller hiervan en gaat het dus nog weleens mis.

@KJ,

De broker kan door zijn professie niet op kwaliteit in inhoud selecteren, wel op prijs en cv-perceptie. Hij zou dan tenslotte in nog al wat specialismen thuis moeten zijn.

Daarnaast zijn er broker die niet een vast tarief hanteren, maar kijken aan welke kandidaat zij weer het meeste verdienen. Dat maakt dat primair de prijs de insteek is en veel later de kwaliteit, kennis en kunde van de kandidaat pas aan de orde komt, als dat al door de tussenpersoon te beoordelen is. Gevolg...

@Remco,

Even een stapje terug,

prima onderwerp, goed neergezet

doordat het vlot las, schoot ik meteen door naar het comment.

Goed stuk idd.

Het gezegde is niet voor niets:
Goedkoop is duurkoop.

En het is niet alleen het onderwijs wat om maar 'afstudeer premies' te incasseren zoveel mogelijk studenten door hun studie jaagt.
Het is de hele Nederlandse overheid die zich onder het Europese juk gedwongen wordt zich kapot te bezuinigen.

Mijn advies aan de werknemer:
Wees optimistisch: wat je mist aan (extra) opleiding, compenseer je met ervaring.

Mijn advies aan de werkgever:
Wees realistisch: if you pay peanuts, you get monkeys.

De eerste zin is de spijker op zijn kop.

Misschien moest dit eens in een managementtijdschrift gepubliceerd worden.

@Allen: Dank voor jullie reacties.

@KJ: Inderdaad kunnen brokers een rol spelen in deze. Extra kosten, extra communicatielaag. wat zouden brokers positief toe kunnen voegen voor de uitvoerende? In bv. Duitsland praat de eindklant (nog) direct met de uitvoerende, net als hier 10 jaar geleden. Werkte hier prima als ik eerlijk ben.

@Ewout: Het opstellen van de specificaties blijkt inderdaad vaak lastig. Misschien dat men daarom steeds vaker naar 'een schaap met 5 poten' zoekt. Die zou altijd geschikt voor elke job moeten zijn.

@Maarten: dank je ;-). Tsja, die brokers... Misschien maar eens een apart stukje aan wijden: wat voegen brokers toe en waar is ruimte voor verbetering.

@Johan. Dank je. En dat leidt dan weer tot een 6-jes cultuur, want opleiding mag niets kosten. (en die man voor de klas ook niet trouwens...)

@Eddy: Dus de instroom aan de onderkant stagneert. Er is geen geld om op te leiden, waardoor je geen ervaring op doet. Vergrijzing in de IT?(Als ik in de spiegel kijk zeker wel ;-))

@Jan: Leuk idee, heb je toevallig connecties? Ik zal eens wat rond mailen.

eE wat ga je er aan doen ?

Je steekt nu een (herkenbaar) verhaal af over prijzenoorlog in de detacheringswereld en de kwaliteit die daaronder zou lijden. Ik zie gewoon dat de verhouding prijs/kwaliteit in ICT markt lager wordt. Tegen een lager uurtarief wordt steeds meer gevraagd. Er is nu concurrentie uit buitenland intern (expats), buitenland extern (outsoursing), of van weetikveel waar (cloudsoursing), klant zelf (agile cunsumenariBYOD en meer van dat). Wat blijft is dat automatiseringskeuzes zelden rationeel en op basis technisch inzicht worden genomen. Hoort erbij.
Het is aan de ICT professional zelf hoe daar mee om te gaan. En das natuurlijk gewoon blijven investeren in je vak al wordt het beleg op je boterham wat dunner.

Wie weet schrijf ik uiteindelijk ook wel een artikelen in computable met een of ander probleem waar ik net tegen betaling de oplossing kan leveren. Of gewoon reclame voor jezelf. Kijk, das nou goedkoop investeren.

@mauwerd

Je vindt het vast niet erg dat ik mijn adem niet in hou totdat jij een opinie plaatst;-)

@ewout
zucht.

@mauwerd:

Het eerste deel van jou reactie beschrijft inderdaad ook wat ik bedoel. Dat het 'erbij hoort' betekent dan toch niet dat het goed is en er niets aan te doen is?

Van je laatste 3 zinnen zie ik de betekenis even niet. Kun je dat nog anders zeggen?

@Remco
1) Ik denk dat het erbij hoort, het niet "goed" is en er niets aan te doen is. De markt kiest ervoor. Wij zijn klein, de markt is groot.
2) Die reclame voor jezelf, slaat niet zozeer op jouw artikel. Wel is computable een mooi medium geworden om jezelf te profileren. Als de prijsconcurrentie groter wordt, is gratis reclame mooi meegenomen.

@Mauwerd:

Ha dank. Ik vat 'm. Dank voor je reactie.
1. Wij zijn klein, maar met velen.
2. Zeker!

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×