Voor veel professionals die werkzaam zijn in de it-sector zou 2016 weleens een flinke transformatie kunnen betekenen in de manier waarop zij werken. Van oudsher was het gebruikelijk dat de technische specialisten in deze sector overwegend solistisch opereerden. Bij veel organisaties is de it'er echter een teamplayer geworden en dat heeft alles te maken met veranderende organisatiemodellen en werkvormen.
Neem de succesvolle software development methode ‘Agile/Scrum’ om tot productontwikkeling te komen, waarbij ‘leren door te doen’ centraal staat. Dat wil zeggen: leren van elkaars initiatieven, expertise, successen en fouten. Binnen de methode zijn er onder andere zogenaamde sprintsessies: korte, intensieve trajecten die direct worden geanalyseerd om te inventariseren of en waar er eventuele verbeterpunten zijn.
Dit ‘kort op de bal zitten’ en intensief samenwerken doet een beroep op de social skills van de verschillende teamleden. Het is een uiterst effectieve manier om mensen beter samen te laten werken, elkaar te coachen, om hulp te vragen en dat ook aan te bieden. Het zorgt er enerzijds voor dat mensen de kans krijgen binnen een team te excelleren, maar laat het ook direct zien als er te weinig collegialiteit wordt getoond.
Het stereotype beeld van de it’er die in de kelder van het gebouw zijn of haar werk doet is natuurlijk al lang achterhaald, maar de realiteit is wel dat de technisch specialistische it’ers gemiddeld genomen niet de grootste teamplayers zijn. Dat is de afgelopen jaren flink veranderd en het is mijn verwachting dat deze ontwikkeling in 2016 verder doorzet. De praktijk laat zien dat het intensief samenwerken van it’ers in teams de all-over-prestaties van een organisatie aanzienlijk kan verbeteren. Ondernemingen doen er dan ook goed aan veel aandacht te besteden aan de optimale samenstelling van hun teams. Ook op het gebied van recruitment is dat in 2016 een uitdaging en een kans.
Rob Teeuwen, section manager it bij Hays
Succesvolle, initiatieven, verbeterpunten, effectieve, excelleren, verbeteren all-over-prestaties, uitdaging, kans..
Het wordt weer een afschuwelijk jaar 🙁
Ik zie steeds meer social skills binnen veel organisaties, echter de technical skills blijven vaak achter, uiteindelijk draait het in IT om de beschikbaarheid en functionaliteit van de applicaties en data, de rest is echt bijzaak.
Reclameverhaal gebaseerd op wensdromen.
Goede IT-ers zijn vaak een beetje autistisch.
Autisme is aangeboren en niet te genezen.
Het is niet slim om de meeste flexibiliteit en aanpassingsvermogen te vragen van de mensen die dat het minst kunnen geven.
Probeer het eens andersom.
Het is inderdaad een trend die ik herken, maar waar ik niet altijd onverdeeld gelukkig van wordt.
Het “hoe” is bij sommige mensen vandaag de dag belangrijker dan het “wat”.
Maar ja, waar heb je nu het meeste aan? Een IT-er die misschien wat minder goed communiceert maar wel goede programmatuur aflevert, of een IT-er die heel sociaal is, goed kan lullen maar alleen maar-software schrijf?