Het Nederlandse mkb staat er goed voor. Ondanks de crisis geeft 42 procent van de bedrijven aan dat zij voor 2014 omzetgroei verwachten. Sommigen rekenen zelfs op sterke groei, van 5 tot 10 procent. Opvallend is dat van de snelgroeiende bedrijven het merendeel hun managementinformatie snel bijwerkt. Dat onderstreept dat een goede informatiehuishouding cruciaal is om groei te realiseren.
Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek onder het Nederlandse mkb dat recent in opdracht van mijn werkgever werd uitgevoerd. Gemeten over alle sectoren geeft 10 procent van de bedrijven aan dat zij hun stuurinformatie per direct bijwerken. Bij 28 procent van de bedrijven gebeurt dat ‘bijwerken’ nagenoeg direct en 7 procent actualiseert zijn stuurinformatie binnen het uur. Bijna de helft van het mkb (45 procent) heeft dus een adequate systematiek voor het updaten van hun managementinformatie. Daarbij doen met name de sectoren ‘retail’ en ‘food/CPG’ het goed. Voor beide sectoren geldt dat de helft van de bedrijven hun managementinformatie snel updaten. In de maakindustrie ligt dat percentage net boven de 40 procent en de gezondheidszorg is met 35 procent hekkensluiter.
Tegenover de 45 procent van de bedrijven die hun stuurinformatie direct of bijna direct update, staat een vergelijkbaar percentage bedrijven waar het bijwerken veel langer duurt. Van een keer per dag tot soms zelfs een keer per maand. Dit is jammer, omdat juist de bedrijven die traag zijn met het verwerken van managementinformatie aangeven dat ze de omzet voor het komende jaar zien teruglopen. Sommigen zelfs tot 10 procent.
Belang actuele managementinformatie
Dat roept op z’n minst de vraag op of er een relatie is tussen de mate waarin bedrijven hun informatiehuishouding op orde hebben en hun mogelijkheden om groei te realiseren. Wellicht zelfs hun vermogen om op nieuwe marktontwikkelingen in te spelen.
We weten natuurlijk al langer dat het analyseren van data allerlei inzicht verschaft. Op basis van de informatie die we daaruit destilleren, worden bedrijfsbeslissingen genomen. Nieuwe techniek maakt het inmiddels mogelijk enorme hoeveelheden data real-time te analyseren. Met de uitkomst daarvan kan een organisatie zijn besluitvorming zowel optimaliseren als versnellen. Dat soort toepassingen ligt nu ook binnen bereik van organisaties in het mkb. Het stelt bedrijven in staat antwoord te krijgen op vragen als; ‘Wat is de impact van de prijsverlaging van een bepaald product?’
Ook kunnen organisaties op basis van analytics effectievere marketingcampagnes opzetten. Bijvoorbeeld door gegevens van klanten die opgezegd hebben, te verzamelen en te analyseren. Zo’n analyse levert een vrij nauwkeurig profiel van ‘opzeggers’. Door alle klanten in de database vervolgens met dit profiel te vergelijken, krijgt men een beeld van ‘hoog scorende’. De organisatie kan deze potentiële opzeggers op die manier niet alleen achterhalen, maar kan hen vervolgens ook met een nieuw aanbod benaderen. Zo maken ondernemingen optimaal gebruik van bestaande data.
‘Meten is weten’. De vraag blijft wel waarom sommige bedrijven dat ‘meten’ achterwege laten als het zo makkelijk is geworden. Zeker als zij beseffen dat het per direct inzicht verschaft en – wellicht het belangrijkste – het hen in staat stelt snel op marktontwikkelingen in te spelen en daarmee groei te realiseren.
Marcel,
Ik mag zeker niet concluderen bij de vraag: ‘Wat is de impact van de prijsverlaging van een bepaald product’ dat SAP de prijzen drastisch gaat verlagen omdat ze al jaren niet de gemaakte belofte van IT als wondermiddel waarmaken?
Natuurlijk ben ik – zoals al meerdere malen tot uitdrukking gebracht in reacties en opinies – een voorstander van ‘meten is weten’ maar de vraag hier is wat je nu precies meet. En misschien mag ik nog eens wijzen op de eerder door analisten gegeven 8 punten die vaak slecht ingevuld worden en waar IT zeker geen (losstaande) oplossing voor biedt:
1. Weak leadership ⇒ slow decision
2. No workforce engagement ⇒ lack of empowerment
3. Bad collaboration ⇒ lack of tools
4. No sensing ⇒ flying blind
5. Customer experiences focus ⇒ CSAT/NPS
6. Lack of innovation ⇒ commoditization and low margins
7. No connected processes ⇒ production losses
8. Poor Enterprise Architecture ⇒ legacy systems
Een ander veel aangehaalde slogan is namelijk: ‘A fool with a tool is still a fool’ of zoals Gary Barnett, chief analyst bij Ovum het prachtig verwoordde, als je niet kunt tennissen zal een racket van €300 geen verschil voor de uitslag maken. IT kan op zijn best ondersteunend zijn aan de besluitvorming, de mens maakt uiteindelijk zowel als leidend en lijdend onderwerp namelijk nog altijd het verschil.
Een probleem met veel (management)informatiesystemen is dat de focus op de business nog weleens verloren gaat doordat de details van cijfers belangrijker worden. En neem me niet kwalijk dat ik zo’n zin als: ‘Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek onder het Nederlandse mkb dat recent in opdracht van mijn werkgever werd uitgevoerd.’ met een korreltje zout neem. Eerst de cijfers zien, dan geloven……
@Ewout
Een vreemde eerste alinea. Kan je die wat verduidelijken ? Volgens mij heeft SAP nooit beloofd dat IT een wondermiddel is ..