De meest gestelde vraag wanneer wij bij een klant aan tafel zitten, is: gaat de cloud ons geld besparen? Het antwoord houdt het midden tussen 'ja, als…' en 'nee, maar..'. Het kwantificeren van een besparing is complex en is niet alleen financieel uit te drukken. Een pure één-op-één vergelijking tussen de bestaande infrastructuur en de (nieuwe) cloud-infrastructuur is vaak niet te maken. Er moet worden gekeken naar het grotere geheel: een cloud-strategie.
Wanneer er een standaard-lift and shift wordt uitgevoerd (het één-op-één verplaatsen van een workload van A naar B), is de winst beperkt of zelfs afwezig. De enige situatie waarin dit winst oplevert, is als een organisatie voorheen gebruikmaakte van verouderde of afgeschreven lokale hardware of als er een gebrek is aan (interne) kennis van het onderhouden van it-infrastructuren. Echter, optimaal rendement wordt er niet mee bereikt.
Beter is het om te kijken naar de huidige workloads en deze in de cloud slimmer te gaan inzetten. Vragen die je je kunt stellen zijn: is die SQL-server nog wel nodig of kunnen we verder met een SQL PaaS-dienst? Kunnen we gebruikmaken van het flexibel inzetten van IaaS-servers? Is het zinvol om een on-premise-oplossing te installeren die overdag vijfduizend personen host, maar ’s nachts door maar vijftig personen wordt gebruikt, met veel overcapaciteit tot gevolg? De logische conclusie in dit voorbeeld is dat in de cloud de kosten enorm worden gedrukt in de uren dat er weinig gebruikt wordt gemaakt van de servers door middel van automation en schaling.
Voordelen
Behalve financiële, brengt de overstap naar een cloud-infrastructuur ook andere voordelen met zich mee. Een aantal op een rij:
- Disaster recovery: disaster recovery is in de cloud ook bereikbaar voor ‘kleinere’ bedrijven. Het is niet nodig om dubbel te investeren in servers en in de infrastructuur, maar er is wel te profiteren van de flexibiliteit van de cloud.
- Security: cloudpartijen doen hun best om de data die bij hun wordt geplaatst te beveiligen. Dit betreft fysieke toegang tot hun datacenters (dit is zeer beperkt tot niet mogelijk), maar ook encryptie en diverse IDS/IPS-methodieken.
- Schaalbaarheid: bedrijven die in een cloudomgeving werken, kunnen beter omgaan met piekbelastingen omdat er altijd voldoende resources beschikbaar zijn.
- Ontzorging: geen zorgen om hardware en beheer.
- Datacenters: eenvoudig gebruikmaken van wereldwijde beschikbaarheid van datacenters.
- Automation: automation biedt mogelijkheden om automatisch acties te laten uitvoeren over of in de cloudomgeving. Denk hierbij aan het geautomatiseerd opschalen van webserver farms als er veel bezoekers zijn of geautomatiseerde uitrol van machines.
En nadelen
Uiteraard moet je in je businesscase ook rekening houden met de nadelen van de cloud. Je bent niet meer zelf in controle over het volledige spectrum en sommige zaken zijn (nog) niet in een full-cloudscenario te bereiken. Denk aan een eigen platform dat direct outbound mail wil versturen. Aanbieders stellen daarom hybride modellen voor, waarbij specifieke workloads en requirements op de huidige locatie behouden kunnen blijven. Hoewel security in het rijtje met voordelen staat, gaat dit niet altijd op voor bepaalde specifieke klantvereisten. De cloud biedt een specifieke set aan mogelijkheden die niet altijd overeenkomt met de wensen van de klant. Dit kan dus ook een nadeel zijn.
Het maken van een beslissing voor een transformatie naar de cloud blijft een complexe. Het vraagt om goed nadenken over wat je precies wil bereiken binnen de organisatie en of de voordelen van de cloud of hybride oplossing voldoende opwegen tegen de nadelen. Voor schaalbare workloads en flexibiliteit is een cloudplatform vrijwel altijd de beste oplossing. Ook voor workloads die van IaaS (of hosting) naar PaaS zijn te verplaatsen, kan de cloud schaalvoordeel bieden.
Kort samengevat: de businesscase bepalen is een samenspel tussen de wens van de klant en het zo optimaal mogelijk gebruikmaken van wat de cloud te bieden heeft.
Dennis van Remortel, senior consultant Ilionx, en Edwin Dekkers, unit manager cloud solutions Ilionx
Aardige artikel, alleen voegt dit weinig toe aan alles wat er al over geschreven is.
“Denk aan een eigen platform dat direct outbound mail wil versturen.”
Hmm, slecht voorbeeld 🙂 Bijv. AWS SES is hier juist een enorme aanwinst.
Als laatste dingetje: on-premise is niet correct, moet on-premises zijn 🙂
Goed verhaal, waarbij ik graag nog toe wil voegen dat de basis voor DR vaak wel aanwezig in de cloud, maar dat hiervoor vaak nog wel het nodige moet worden ingericht. Het is niet zo moeilijk om een servertje dubbel uit te voeren, maar om productie te draaien tijdens een uitwijksituatie vereist vaak de nodige configuratie. Zeker wanneer je een multi-cloud strategie gebruikt.
Remco Nijkamp, Infralead.
In de verte (2020 en verder) zal je zien dat een applicatie landschap voor een groot deel gat bestaan uit een SAAS landschap. Lees de strategien van de verschillende leveranciers en je zal zien dat zeer veel partijen, Microsoft voorop aandringen op het gebruik van SAAS. Office 365, CRM, Dynamics, je bent gek als je dit nog zelf gaat installeren in je eigen datacenter…Oracle, IBM en anderen volgen. Nieuwe applicaties zijn vaak niet eens zonder cloud aan te schaffen. Als organsiatie ontkom je niet aan cloud of vormen van de cloud. Om kennis en kunde op te doen is het verstandig om workloads en applicaties naar de cloud te verplaatsen op basis van een IAAS of PAAS aanbod. Als je dit gaat doen zal je de omgeving opnieuw moeten voorzien van een architectuur. Ga in de cloud altijd uit van een Hoger Beschikbaar ontwerp, spreid risico’s en maak het jezelf makkelijk. Zorg ook dat je de kosten in je ontwerp meeneemt. Als je dit op de juiste manier doet zal je zien dat de cloud kosten kan optimaliseren, tegen een hogere beschikbaarheid en lage beheerlaste. De businesscase is vaak positief, maak die businesscase dan ook en laat je niet beinvloeden door mensen die zeggen dat er geen business case is of dat deze complex is…
Je bent niet meer zelf in controle over het volledige spectrum