Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Telefonie in onderwijs kan veel goedkoper

31 mei 2012 - 08:583 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
drs. Joost Lucassen
drs. Joost Lucassen

Tot enkele jaren geleden was het voor organisaties met veel locaties lastig om telefoniesystemen te uniformeren en te vereenvoudigen zoals dat voor de overige ict-componenten vaak wel gebeurde. De huidige stand van de techniek maakt een uniformering en een daarmee samenhangende kostenbesparing echter wel mogelijk. Recente cases geven een besparing van duizenden euro's per maand.

Schoolorganisaties met veel locaties hebben vaak een diversiteit aan ict-systemen. Ook de telefoniesystemen zijn in de regel van verschillende merken en ouderdom. Vaak is er onbekend wat er precies in gebruik is, wat de mogelijkheden zijn en welke leverancier ervoor verantwoordelijk is.

Tot enkele jaren geleden was het lastig om telefoniesystemen te uniformeren en te vereenvoudigen zoals dat voor de overige ict-componenten vaak wel gebeurde. De huidige stand van de techniek maakt een uniformering en een daarmee samenhangende kostenbesparing echter wel mogelijk. Zo kan er op slechts één plek een telefoonsysteem worden geplaatst (in plaatst van dat alle locaties eigen systemen hebben) en zo kunnen alle netlijnen met behoud van het eigen telefoonnummer op één locatie worden aangesloten (in plaats van dat alle locaties eigen netlijnen hebben). Indien gewenst kan telefonie hierna ook als dienst van een provider worden afgenomen zodat geen investeringen nodig zijn.

Bovenstaande is mogelijk geworden door VoIP-techniek, door ip-trunks, en door ip-dect. Met name deze laatste twee zijn de laatste tijd van betere kwaliteit geworden zodat het nu mogelijk is bestaande telefoonnummers te behouden en ook dect-telefoons te blijven gebruiken (draadloze telefonie op basis van dect is een veel gebruikte techniek binnen het onderwijs).

Nadat de systemen zijn gecentraliseerd kan er bespaard worden op de belkosten (onderling bellen wordt gratis, inkoopschaalvoordelen op abonnementen en tikken, goedkoper bellen naar mobiel). Recente ervaringen bij een tweetal grote schoolorganisaties leert dat er (alleen) voor wat betreft de kosten circa €3.000 tot €5.000 per maand bespaard kan worden na centralisatie van telefonie.

Hiernaast kunnen er nog andere voordelen zijn:
• Systeemfuncties (zoals een telefoniste of de voicemail) kunnen eenvoudig voor alle locaties worden ingezet.
• Kennis en beheer kan beter geborgd worden omdat er maar één systeem (met één leverancier) in gebruik is.
• De beschikbaarheid van telefonie kan verbeterd worden doordat het eenvoudig is systemen dubbel uit te voeren.
• Telefonie (spraakcommunicatie) kan geuniformeerd en geprofessionaliseerd worden conform de overige ict-infrastructuur.
• Telefonie wordt beter schaalbaar en kan eenvoudiger organisatiewijzigingen volgen.

Om de kostenbesparingen (en de overige voordelen) te behalen moet er wel aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan. Vaak zal er een nieuwe telefoniesysteem moeten worden aangeschaft (of een telefoniedienst afgenomen moeten gaan worden) en ook zullen de juiste verbindingen tussen de locaties (of naar de provider) beschikbaar moeten zijn. De eventuele kosten hiervan zullen moeten worden afgewogen ten opzichte van de genoemde besparingen en voordelen. Tijd voor een business-case!

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    5 reacties op “Telefonie in onderwijs kan veel goedkoper”

    1. Remko ten Donkelaar schreef:
      6 juni 2012 om 06:47

      Helemaal mee eens met de inhoud van dit artikel. Aanvullend aan het wijzigen van techniek is het nagenoeg altijd mogelijk/noodzakelijk om het gehele bereikbaarheidsprofiel van dit soort organisaties grondig te bekijken. Negen van de tien keer kan dit sterk worden verbetered, afspraken over bereikbaarheid worden opgesteld etc. Door hier duidelijk keuzes te maken kan de aanschaf van hardware (bijvoorbeeld vaste toestellen) sterk beperkt worden, zodat een eenmalige investering binnen de perken kan blijven.
      De business case wordt hierdoor alleen maar interessanter, de telefonische bereikbaarheid van de school wordt sterk verbeterd, waardoor het image en de uitstraling ook verbeterd. En dan komt het belangrijkste: deze verbetering trekt extra leerlingen/studenten aan.

      Remko ten Donkelaar/Telecom Visie

      Login om te reageren
    2. willem oorschot schreef:
      6 juni 2012 om 10:57

      Ik begrijp niet dat er nog wordt gesproken over VOIP, IP-DECT en dat soort achterhaalde technieken en zeker niet om dat te verspreiden binnen organisaties. Dit is old-skool.
      Voip is misschien wel een nieuw IP gebaseerd protocol, alleen jammer dat de opbouw van de techniek nog gebaseerd is op de uitvinding van Graham Bell van 120 jaar geleden.

      Waarom sluiten scholen niet aan bij het Vodafone contract met de overheid dat door EASI is afgesloten in het kader van OT2010? Na aansluiting alle bestaande telefoons en centrales in de container en tegen extreem lage kosten onderling bellen en gebeld worden, overal en altijd.
      Er is gegarandeerd geen goedkopere oplossing.

      Als je iets anders wil ga dan vooral met Office 365 aan de gang. Ook hier zijn speciale EDU tarieven van toepassing. Het grote voordeel is dat LYNC is geïntegreerd. Je kunt dus bellen met voip via je PC. Ik zie dit meer als aanvulling op het bovenstaande. Er zijn al scholen (ROC’s) die hier gebruik van maken.

      @Remco: Verbetering van de bereikbaarheid van een school in relatie tot extra leerlingen/studenten? Iedere leerling/student is tegenwoordig individueel bereikbaar.
      Ik stel graag een business case op in vergelijking met de 2 door mij gesuggereerde opties, op voorhand wil ik stellen dat vodafone en Office365 voor scholen altijd goedkoper zal zijn.

      Login om te reageren
    3. Maarten Oberman schreef:
      6 juni 2012 om 13:37

      @Remko en Willem

      en dan nog even de skype integratie er in en klaar is ……

      dat is zeker in dat soort omgevingen de “ultimate lowest cost” solution

      Login om te reageren
    4. Joost Lucassen schreef:
      14 juni 2012 om 09:01

      Heren, ik weet niet of jullie wel eens op PO scholen komen, maar Skype en Lync gaan daar echt niet werken. Een DECT toestelletje mag dan wel ‘old-school’ zijn, maar het is we DE manier van communiceren waar een doorsnee PO school niet zonder kan.
      Alles vervangen voor GSM is natuurlijk wel een optie maar kent ook zijn aandachtspunten en kostenpatroon. Scholen zullen dit goed naast elkaar moeten zetten.

      Login om te reageren
    5. Maarten Oberman schreef:
      14 juni 2012 om 11:54

      @Joost,
      als IP er kennelijk niet goed werkt, zoals je indirect aangeeft, zal IP-DECT er ook niet werken,
      los daarvan gescheiden oplossingen voor spraak en data zijn EOL. Een TCO wijst dat ook vrij generiek aan.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs