Bedrijven waarvoor de automatisering niet de core business is, moeten veel tijd en geld investeren als het gaat om het innoveren van hun software. Een kleine verandering in een werkproces leidt al snel tot een bovenmatige inspanning om de software aan te passen.
Door de automatisering uit te besteden aan een gespecialiseerd bedrijf krijgt het bedrijf toegang tot de laatste methoden, technieken, trends, ontwikkelingen en hulpmiddelen op het gebied van automatisering, zonder daarvoor zelf een diepte-investering te hoeven doen. Die kunst verstaat een gespecialiseerd bedrijf uiteraard beter dan een niet gespecialiseerd bedrijf. ICT dienstverleners zijn door hun schaalvoordeel beter in staat om in te spelen op de laatste ontwikkelingen en trends. Dit maakt outsourcing dus noodzakelijk om te kunnen innoveren op ICT-gebied!
Alfred van Zwienen
Al staat innovatie vaak als speerpunt genoemd in antwoorden op RFI en RFP, in de praktijk komt er vaak weinig van terecht. Ik vind het daarom te ver gaan om te stellen dat outsourcing noodzakelijk is om te kunnen innoveren op ICT-gebied. Innovatie (vaak alleen op technisch vlak) leeft natuurlijk wel bij dienstverleners, maar zal initieel zal alleen plaatsvinden in het kader van het halen van de businesscase. De dienstverlener zal immers zijn kennis, kunde en ontwikkelde technologie gebruiken om diensten goedkoper te kunnen aanbieden.Vanuit de klant die voor outsourcing te maken had met legacy systemen & infrastructuur kan dit overkomen als innovatie. Meedenken met de klant hoe ICT meer waarde kan toevoegen is hele andere koek en strandt meestal door het ontbreken van inhoudelijke kennis bij de dienstverlener, commerciële discussies en de mate waarin de klant bereid is de dienstverlener te helpen in dit proces.
Alfred wekt in zijn stelling de illusie dat je in een situatie zoals hij die beschrijft veel minder geld kwijt bent bij uitbesteding. Dit is natuurlijk onzinnig. Naast het feit dat de externe leverancier ook graag geld wil verdienen zullen ook diens investeringen om state of the art ondersteuning te kunnen bieden moeten worden terugverdiend. Het is dus maar zeer de vraag wanneer je goedkoper uit bent. Organisaties zijn zich vaak bewust van de huidige problemen en willen daar graag vanaf door ze uit te bestede, maar realiseren zich niet dat ze het ene pakket zorgen inruilen voor een ander (financieel, regie, noem maar op). Een pakket waar ze misschien nog veel minder op zitten te wachten…
Het uitbesteden van je automatisering aan gespecialiseerde bedrijven is geen noodzaak om te kunnen innoveren. Als het gaat om maatwerksoftware voor het primaire proces is het in veel gevallen zelfs af te raden. In veel gevallen zal uitbesteding zelfs innovatie in de weg staan. ‘Insourcers’ leveren conform de overeenkomst en innoveren is niet goed te borgen binnen overeenkomsten. Als innovatie al opgenomen wordt, vereist het een nauwgezette regie om zaken als kwaliteit, tijd en geld in de hand te houden.In zijn algemeenheid geldt voor outsourcing dat dit alleen mogelijk is als je als bedrijf voldoende in staat bent om de regie over de leverancier(s) te voeren en de innovatie aan te sturen. Indien dit niet mogelijk is, ontstaat de situatie dat innovatie helemaal niet meer plaatsvindt.
Alle bovengenoemde reacties zijn geheel of gedeeltelijk waar.Mijn stelling is de volgende:Vanwege het feit dat bedrijven de eigen werkprocessen niet op orde hebben is het invullen van het Demand and Supply model nooit goed in te voeren en zal outsourcing altijd met pijn worden ingevoerd. Onder druk wordt alles vloeibaar.We zullen bedrijven eerst moeten helpen om de werkprocessen en de behoefte die onstaat vanuit deze processen helder te krijgen, een tweede stap is de vertaling waarbij natuurlijk professionele outsourcings bedrijven een belangrijke rol zullen spelen. Dit houdt niet altijd in dat dit grote outsourcing bedrijven moeten zijn maar vaak maatwerk bedrijven. Het is belangrijk dat cultuur en visie van bedrijven met elkaar in overeenstemming zijn, dit werkt altijd zeer versterkend en geeft vertrouwen wat bij outsourcing van groot belang is.Stelling:Alles kun je outsourcen.De vraag is, ben je bereid om volledige regie te gaan voeren over je te behalen bedrijfdoelstellingen. Heb je alle werkprocessen helder en juist beschreven en worden ze ook werkelijk juist uitgevoerd. Over deze werkafspraken maak je met een outsourcings bedrijf een kontract op waarbij je alle KPI’s duidelijk omschrijft. Zo kun je alle bedrijfswerkzaamheden dus outsourcen en gaat het dus over het volledig onder controle zijn van je te behalen resultaten.mvg,Nico J Stam