Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Via outsourcing en insourcing naar cosourcing

29 maart 2019 - 07:553 minuten leestijdMagazineWerkplek & Beheer
Ronald Jansen
Ronald Jansen

Outsourcing is een concept om werkzaamheden (of delen) van het operationele beheer uit te besteden. De top vijf argumenten voor outsourcing zijn: focus op kernactiviteiten, andere partijen kunnen het goedkoper of beter, vergroting ‘span of control’, oppoetsen van de financiële balans en tijdelijke ‘off load’ van werkzaamheden. Een complexe dienstverlening uitbesteden zonder goed plan en strakke regievoering vormt wel een groot risico, er komen veel aspecten bij outsourcing aan de orde als afbakening kader, noodzakelijke veranderingen in de organisatie, cultuurverschillen en ook een service level agreement (sla).

De keuze is om alles bij één partij te beleggen of ict op te delen en bij verschillende partijen te beleggen. Naarmate delen meer worden verdeeld over verschillende partijen wordt het belangrijker de nadruk te leggen op een sterkere regievoering vanuit de uitbestedende partij. Een organisatie die in de toekomst veel wijzigingen doorvoert, kan hoge onverwachte kosten (risico) tegemoetzien indien dit niet goed in de contracten is afgedekt.

Contracten gaan vaak uit van een redelijk statische situatie en deze is voor de partij die de diensten uitvoert (de leverancier) interessant omdat zij ‘economy of scale’ met slimme inkoop kunnen combineren. Bij wijzigingen buiten de afgesproken kaders, bekend als maatwerk of meerwerk, kunnen de kosten behoorlijk oplopen. Een organisatie wordt hiermee financieel vastgepind en kan hierdoor niet snel genoeg innoveren, gebruik maken van nieuwe marktontwikkelingen en sturen op kosten.

Bij outsourcing moeten verschillende organisaties geformaliseerd gaan samenwerken. Op papier moet het werken maar de zachte (sociale) component blijk in de praktijk veel sterker dan gedacht. In de contracten worden diverse verrekenmodellen vastgelegd en een kader vastgesteld met daaraan gekoppeld een (papieren) sla. De echte kosten zitten vaak verscholen in de niet begrootte werkzaamheden zoals overleg, communicatie en het empirisch vaststellen en opbouwen van werkrelaties. De gevolgen kunnen frustratie, problemen met performance en beschikbaarheid zijn.

Trends

In het contract is een contractbeëindiging met de transitie naar een andere partij vaak niet goed opgenomen (mogelijk buiten contract). De aanloop naar een contractbeëindiging neemt hierdoor meer tijd en kosten. Outsourcing komt vaak in trends (of golfbewegingen). Bij contract-expiratie zijn er organisaties die een andere partij kiezen of ze gaan weer terug naar de eigen organisatie (insourcing) omdat deze bij nader inzien toch meer voordelen blijkt te bieden. Cosourcing kan een alternatief zijn waarbij beide partijen gelijkwaardig acteren als een team. Dit kan bijvoorbeeld bij informatiebeveiliging heel goed uitpakken. Sourcing is toch iets meer dan eenvoudig knippen en plakken.

Auteur Ronald Jansen is eigenaar van Abraxax.

Dit artikel verscheen eerder in Computable Magazine nummer 1 2019.

Meer over

DienstenInsourcing

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    OpinieCloud & Infrastructuur

    De impact van cloud op outsourcing

    OpinieGovernance & Privacy

    Outsourcing zonder perverse prikkels

    Eén reactie op “Via outsourcing en insourcing naar cosourcing”

    1. dino schreef:
      29 maart 2019 om 13:58

      Pfff, thank God its Friday.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs