Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Het dilemma van de ransomware-verzekering

30 augustus 2021 - 12:523 minuten leestijdOpinieGovernance & Privacy
Ronald Pool
Ronald Pool

Grote hacks domineren de media. Niet alleen in het buitenland, maar ook op nationaal niveau. Zie de ransomware-aanvallen bij Mandemakers Keukens, Bakker Logistiek en onderwijsinstelling ROC Mondriaan. Deze aanvallen vergroten het bewustzijn dat iedereen slachtoffer kan worden van een ransomware-aanval. Is dat inzicht toe te juichen, tegelijkertijd gebeurt er iets anders: bedrijven verzekeren zich tegen ransomware-aanvallen. Maar deze verzekeringen zijn een onderdeel van het probleem.

Hoewel hackers zogenoemde spray and pray-technieken toepassen (lees: wie op de verkeerde link klikt, is slachtoffer), gaat een groot groep cybercriminelen ook nauwkeurig en gericht te werk. Voordat ze een aanval uitvoeren, lezen ze zich in, kopen ze legitieme inloggegevens en blijven ze langere tijd onder de radar in systemen rondhangen. Zo zijn ze in staat om ongemerkt allerlei informatie te achterhalen, inclusief of je een verzekering hebt afgesloten tegen ransomware én tegen welk bedrag. Cybercriminelen gebruiken dit vervolgens tegen je, waardoor ze uiteindelijk meer geld verdienen.

Gefaald

Het betalen van een losgeld lijkt wellicht een uitweg, maar dat is het allerminst. Organisaties vergeten vaak dat er veel meer kosten bij een ransomware-aanval komen kijken dan de ransom alleen. Met de sleutel die cybercriminelen je overhandigen zodra je hebt betaald, kun je je data enkel ontsleutelen. Dan weet je dus nog niet hoe ze je systemen zijn binnengekomen, welke data ze hebben aangeraakt of welke data precies is gelekt. Dit moet worden onderzocht middels een forensische analyse.

Bovendien heeft de tooling die je op het moment van de aanval gebruikte, blijkbaar gefaald. Daarom dien je ook te onderzoeken wat je moet veranderen om toekomstige aanvallen wél tegen te houden. Onderzoek hiernaar is tijdrovend en daardoor kostbaar. En wordt vaak níet gedekt door de verzekering.

Afspraken

Natuurlijk zijn er altijd situaties waarin het verleidelijk is om te betalen, zeker als een productielijn wordt platgelegd of als er ethische kwesties meespelen. Daarnaast is het nu eenmaal zo dat je eerder betaalt wanneer je verzekerd bent. Het wel of niet betalen van losgeld is een discussie die al sinds jaar en dag wordt gevoerd. Hoe je het ook wendt of keert, wie een ransom betaalt – of dit nu uit een verzekeringspolis komt of niet – sponsort de bad guys.

Natuurlijk wil niemand het bedrijf zijn dat ten onder gaat aan het niet betalen van een ransom. Toch zou het de norm moeten worden om niet te betalen. Want alleen als niemand meer betaalt, wordt het verdienmodel van hackers aangetast. Hier moeten we als maatschappij samen afspraken over maken, anders vallen individuele bedrijven of organisaties hierdoor om.

Geen zwart-witkwestie

Wat je ook afspreekt, er zullen altijd schrijnende gevallen zijn waarvan je niet wilt dat zij de dupe worden van een verbod op het betalen van een ransom of een verbod op ransomware-verzekeringen. Deze kwestie is dan ook zeker niet zwart-wit.

Als organisatie is het bovenal belangrijk dat je je beseft dat je niet machteloos staat. Het is een open deur, maar daardoor niet minder waar: met de juiste tooling kun je cybercriminelen voorblijven. En door actief te monitoren op verdachte gedragingen, kun je afwijkingen in een systeem in een vroeg stadium opmerken én aanpakken. Hiermee maak je het cybercriminelen zo moeilijk mogelijk om binnen te komen en minimaliseer je de kans om slachtoffer te worden van een ransomware-aanval.

(Auteur Ronald Pool is cybersecurityspecialist bij CrowdStrike.)

Meer over

CybercrimeHackingPhishing

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    Strategische alternatieven voor VMware

    Ontdek 3 strategieën voor een succesvolle overstap

    Meer lezen

    stopbord met tekst: ransomware
    ActueelSecurity & Awareness

    Experts zien ransomware-plaag in coronatijd

    OpinieFinanciële dienstverlening

    Betekent ransomware-verzekering ook extra veiligheid?

    ActueelGovernance & Privacy

    Steeds vaker dubbel losgeld geëist bij ransomware

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Ransomware kan maatschappij ontwrichten

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Toename ransomware vraagt om inzet van baas

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Tips (8!) om ransomware-aanvallen te voorkomen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs