Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Schudden voor gebruik moet schermtijd verlagen

26 november 2021 - 13:273 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurAppleFacebookTU Delft
Pim van der Beek
Pim van der Beek

De Delftse startup Unpluq heeft een app ontwikkeld die de schermtijd van smartphone-gebruikers vermindert. De gebruiker van de app moet eerst de smartphone vijf seconden schudden om bij haar of zijn favoriete apps te komen. Dat vormt een hindernis om niet gedachteloos naar de smartphone te grijpen en door apps te scrollen, vinden de makers. Ze richten zich vooral op millennials.

Het gaat dus om een fysieke barrière om bij de apps te komen. Naast het schudden zijn er ook de opties van het ontgrendelen van apps via een toetscombinatie (code), het scannen van een qr-code, en het scrollen door een tekstregel die je er op wijst dat je naar je apps gaat. Volgens de makers bespaar je met de app gemiddeld 35 minuten schermtijd per dag.

Unpluq is opgericht door Tim Smits en Jorn Rigter. Zij werden tijdens hun studies Industrieel Ontwerpen en Informatica aan de TU Delft vaak afgeleid door hun smartphone. De app gebruikt de accelerometer, de versnellingsmeter in smartphones die bijvoorbeeld ook wordt gebruikt voor een stappenteller.

Smits hoopt dat zijn app in de VS aanslaat. Daar is de bewustwording over de verstoorde balans in smartphonegebruik en aandachtsverslaving door socialemedia-apps groter dan in Europa, stelt hij. Als voorbeeld haalt hij het recente schandaal rondom Facebook aan. Een klokkenluider meldde onlangs dat het platform vooral bezig is met het vasthouden van de aandacht van gebruikers en advertentieverkoop belangrijker vindt dan het welzijn van gebruikers. Smits: ‘Het doel van onze app is om een betere balans te vinden in het smartphonegebruik en niet om data door te verkopen aan adverteerders.’

Apple

De app is op dit moment alleen in een Android-versie beschikbaar en moet volgend jaar ook voor Apple toestellen (iOS) beschikbaar zijn. Er is een gratis testversie met beperkte functionaliteit. Om meer functies te gebruiken is een betaalde versie op de markt. Die heeft meer opties, zoals het instellen van schema’s. Via zulke schema’s kun je bijvoorbeeld Youtube in het weekend openstellen, maar doordeweeks vergrendelen. In de testversie kunnen maar twee apps worden ‘gebarricadeerd’.

Smits: ‘Door de barrière tot smartphone-afleiding groter te maken, wordt het een bewuste keuze om afleidende apps te gebruiken. Hiermee wordt het probleem opgelost dat je, voor je het weet, toch weer op Instagram zit te scrollen.’

Gebruikers van de gratis app besparen nu gemiddeld 35 minuten aan schermtijd op hun smartphone. Smits verwacht dat betalende gebruikers die over meer functionaliteiten beschikken, hun schermtijd met een uur per dag kunnen terugdringen.

https://www.youtube.com/watch?v=0p_UrRAv5mE

Unpluq, schudden tegen schermtijd

Meer over

AppsSmartphonesSocial mediaTablets

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Kind met tablet
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Schermtijd minder schadelijk voor jeugd dan gedacht?

    iOS en OS X
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Minder schermtijd, geleverd door: apps. Logisch?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs