Managed hosting door True

Bonhoeffer stimuleert studenten met games

 

Leerlingen van het Bonhoeffer College maken gebruik van iPads en Apple TV als een manier om interactieve multimedia presentaties te creëren en om groepsopdrachten uit te voeren via games zoals Minecraft. Leerkrachten plaatsen lesmateriaal en opdrachten op een elektronische leeromgeving genaamd 'itslearning'. Leerlingen hebben op hun beurt ook toegang tot deze omgeving en kunnen opdrachten bekijken, documenten delen en huiswerk inleveren.

Het Bonhoeffer College heeft zes locaties en 4500 leerlingen, waarvan een groot deel hun eigen iPad meeneemt naar school. De it-afdeling van het Bonhoeffer College maakt gebruik van Airwatch om zowel de byod-toestellen (bring your own device) als de toestellen van de school te beheren.

'iPads bieden ons de mogelijkheid om ons lesprogramma te integreren met de technologie van de 21ste eeuw', aldus Femke Gerritsen, leerkracht en ict-coördinator van het Bonhoeffer College. 'We zijn in staat om een interactieve leeromgeving te creëren waar studenten kunnen leren, creëren en presenteren met behulp van multimedia.' Naast toegang tot de elektronische leeromgeving van de school, gebruiken leerlingen en leerkrachten de iPads ook voor email en het downloaden van educatieve applicaties en e-books van de Apple App Store.

Van alle applicaties die Bonhoeffer beschikbaar stelt om te downloaden, is Minecraft waarschijnlijk de grote favoriet onder leerlingen. De razend populaire game zet daarnaast ook aan tot samenwerking tussen leerlingen. Zo vertelt één van de leerkrachten van het Bonhoeffer College dat hij leerlingen in zijn klas heeft gehad die Minecraft speelden in de multiplayer modus om kastelen te bouwen. De opdrachten geven leerlingen de kans om op spelenderwijs kennis te maken met eenvoudige bouwkundige principes en daardoor technisch inzicht te ontwikkelen.

Trend in onderwijs

Bonhoeffer's gebruik van Minecraft vertegenwoordigt een opkomende trend in het onderwijs: digitale educatie op basis van games. Een organisatie genaamd Minecraft Edu is bezig om de licenties beter betaalbaar en beschikbaar te maken voor scholen. De organisatie heeft specifieke hulpmiddelen ontwikkeld om leerkrachten te ondersteunen bij het gebruik van Minecraft in het onderwijs.

Ondanks dat leerkrachten hun leerlingen al tientallen jaren proberen te motiveren met gamification-technieken, brengt een digitale leeromgeving unieke uitdagingen met zich mee. Om ervoor te zorgen dat leerlingen zich concentreren op hun taak maakt Bonhoeffer gebruik van Airwatch om de toegang tot bepaalde applicaties en functies van het toestel te beperken of zelfs te verbieden. It-beheerders maken gebruik van Airwatch Wi-Fi-controle om een 'geofence' te creëren die het gebruik van de camera, Facetime en bepaalde andere applicaties beperkt binnen de grenzen van de campus. Zodra leerlingen zich buiten deze grenzen bevinden, hebben zij automatisch weer toegang tot al deze functies. 
'Airwatch helpt ons om de leeromgeving af te bakenen, zodat studenten gefocust blijven en om hen te voorzien van educatieve materialen en applicaties,' zegt Gerritsen.

Het flexibele platform van Airwatch dat toegepast kan worden op meerdere besturingssystemen ondersteund ook het groter wordende byod-programma van de school. Het it-team van Bonhoeffer verwacht dit jaar in totaal achttienhonderd iPads in te schrijven in Airwatch. Beheerders overwegen daarnaast ook om het pakket van mobiele toestellen uit te breiden met Android- en Windows 8-toestellen.

De school is van plan om gebruik te gaan maken van het zogenaamde Volume Purchase Program van Apple waarmee applicaties in bulk ingekocht kunnen worden - zoals Minecraft en andere traditionele educatieve applicaties - die dan, samen met aanbevolen publieke en gratis applicaties die door Bonhoeffer geselecteerd worden, beschikbaar zullen zijn voor leerlingen in een op maat gemaakte App Store.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5148279). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Is ook bekend waarom voor apple is gekozen?
Zover ik Apple ken zijn ze kwalitatief goed, maar daar betaal je dan ook stevig voor.
Daarnaast heeft android een veel groter aanbod aan apps, en staat beter aangeschreven als het gaat om compatibiliteit.

Marketing Pascal Marketing !!!

Waar zit dat Bonhoeffer college eigenlijk? Ik ken er 1 in Castricum. @PaVaKe Dit lijkt me ook geen goedkope oplossing al klinkt het technisch allemaal zeer geavanceerd. Vroeg me alleen af zouden er geen andere prioriteiten zijn en kan het niet gewoon met pen en papier.

@Louis: ik weet van mijn broer (die docent is) dat dingen doen en opzoeken met een computer of smart device als veel leuker ervaren wordt door leerlingen dan werken met pen en papier.

Zeker als je hier wat tijd en energie in stopt om e.e.a. wat interactiever te maken kan dit heel goed werken.

Maar deze aanpak zou idealiter los moeten staan van het gekozen device

@PaVaKe Ik ben in het geheel niet bekend met het onderwijs dus ik wil het meteen van je aannemen, de computer zit helemaal in ons systeem. Als het hoofdrekenen en taal maar niet vergeten worden en de computer niet het doel wordt en wel het middel blijft. Het kiezen voor de apple oplossing is inderdaad wat mal. Hoe is het met de examens eigenlijk, die gaan wel met pen en papier? Toch kan ik denken, geld zal vast ook een probleem zijn in het onderwijs vandaar dacht ik, geen andere prioriteiten? Klinkt niet als een een goedkope oplossing.

Zeker nooit van moodle gehoord.
https://moodle.org/
bestaat ook in een nederlandse vertaling.

Ach ja FOSS heeft geen dure marketing-afdeling maar wel goede software.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×