Managed hosting door True

IoT bij Airbus Defence and Space

 

Satellietdienstverlener Airbus Defence & Space zet Biztalk en Sharepoint in om intern goed te functioneren én klanten snel en efficiënt aan informatie te helpen. ' Internet of things' in de praktijk: integratie als middel om satellietcommunicatie wereldwijd te bewerkstelligen.

Airbus Defence & Space is een van de grootste leveranciers wereldwijd van beheerde satellietdiensten. Bij het bedrijf zijn veertigduizend mensen werkzaam. Binnen de divisie Satcom (Satellite communications) is Sanne Luesink manager business innovation & bpm bij het onderdeel Information Management. Zij vertelt over de dienstverlening van Airbus Defence & Space.

'In de ruimte stellen wij onze klanten in staat hun doelen hier beneden op aarde te volbrengen. Wij leveren satellietcommunicatie en geo-informatie aan organisaties als de Verenigde Naties, Unicef, ministeries van Defensie, luchtvaartmaatschappijen en de maritieme sector. Dat doen wij door hen dagelijks tijd- en bedrijfskritische communicatie te leveren. Ik ben werkzaam bij Information Management, het onderdeel dat connectivity services levert, bijvoorbeeld messaging en satellieten op schepen. Daarnaast voorzien wij in dataverkeer, oplossingen voor broadcasting en streaming.'

Barre omstandigheden

Luesink geeft een aantal voorbeelden om de dienstverlening van Airbus Defence & Space verder toe te lichten. 'Een vliegtuig in de lucht of een schip midden op de oceaan heeft geen bereik via de reguliere netwerken. Alleen via satellietcommunicatie kunnen zij met de grond en onderling communiceren. En ook tijdens natuurrampen en oorlogen zijn militairen en hulpverleners aangewezen op satellietcommunicatie. Vaak bevinden zij zich in barre omstandigheden in afgelegen, onherbergzame gebieden. Denk bijvoorbeeld aan Japan in de periode na de tsunami. Daar heerste een complete chaos; ook de infrastructuur was letterlijk weggevaagd. Satellieten hebben ervoor gezorgd dat er toch communicatie kon plaatsvinden en zijn echt van levensbelang geweest. En ook tijdens vredesmissies moeten de medewerkers van de Verenigde Naties kunnen communiceren om de buitenwereld te laten weten wat er in het gebied gaande is. Wij leveren ook de broadcastingdiensten aan CNN. Met de juiste communicatiemiddelen beschikken zij over de juiste informatie en rapportages, en kunnen zij het nieuws wereldkundig maken.'

'Wereldwijd werken wij door alle tijdzones heen. Als een klant in Afghanistan meldt dat zijn connectivity niet werkt of een klant uit Canada toegang tot bepaalde data wil hebben, moet er direct support zijn.' 

Ook informatiebeveiliging is een topprioriteit van Airbus Defence & Space. 'Veel van onze klanten, zoals ministeries van Defensie, hebben strikte 'security requirements'. Logisch, want als bepaalde informatie in verkeerde handen belandt, zijn de gevolgen niet te overzien. Voor het ministerie van Defensie in het Verenigd Koninkrijk hebben we een eigen satellietnetwerk gebouwd dat zeer goed beveiligd is.'

Airbus Defence & Space werkt al langere tijd naar volle tevredenheid met Biztalk, vertelt Luesink. 'Voordat wij Biztalk gebruikten, maakten wij koppelingen van de ene naar de andere applicatie. Omdat deze niet herbruikbaar waren, moesten we telkens nieuwe koppelingen maken. Zo ontstond langzamerhand spaghetti-integratie. Biztalk heeft ons geholpen weer structuur aan te brengen en biedt flexibiliteit. Vaak hebben wij informatie op verschillende plekken nodig vanuit diverse applicaties. We willen altijd koppelen met behulp van een middleware-oplossing en maken graag gebruik van generieke oplossingen die we voor verschillende doeleinden kunnen gebruiken en die herbruikbaar zijn. We zitten nu in een fase dat we standaard buildingblocks kunnen hergebruiken voor vervolgprojecten. Op deze manier kunnen we onze klanten sneller bedienen en het onderhoud wordt een stuk eenvoudiger. Zo blijkt maar weer eens dat de juiste beslissingen op het gebied van architectuur en design heel belangrijk zijn. Het kan zelfs concurrentievoordeel opleveren doordat je efficiënter werkt en de klanttevredenheid stijgt.'


Sharepoint

Daarnaast zet Airbus Defence & Space Sharepoint in. 'Hiervoor waren documenten verdeeld over fileshares en stond informatie vast in verschillende systemen. Dat was niet praktisch en efficiënt. Informatie werd minder snel gedeeld, deze was minder up-to-date en wij konden onze klanten niet real-time voorzien van informatie. Sharepoint levert veel voordelen op. Wij zetten het onder meer in voor collaboration. In onze teams werken collega's uit Azië, Europa en de Verenigde Staten samen. Met Sharepoint kunnen zij in één portaal documenten delen en gemakkelijk overleggen, onafhankelijk van tijd en plaats. Doordat informatie beter en sneller beschikbaar is, is de kwaliteit van onze besluitvorming aanzienlijk verbeterd.'

IoT

Sharepoint is ook het platform voor klantportalen. Klanten ervaren het als een groot voordeel dat zij via het portaal direct toegang hebben tot hun data. 'Wij kunnen onze klanten veel sneller bedienen met real-time informatie. In de maritieme sector bieden wij via de portalen informatie aan voor het tracken en tracen van schepen. Het is in één oogopslag duidelijk hoe schepen zich bewegen en in welk dekkingsgebied zij zitten. Schepen ontvangen een signaal als ze buiten het dekkingsgebied varen, wat cruciaal is voor hun performance.'

De portalen zijn onder andere geïntegreerd met het crm-systeem (Microsoft Dynamics), ticketingsystemen (RT3), een network-monitoringsysteem (Dataminer), datawarehouses en security-servicesystemen. Vanuit zijn eigen portaal heeft de klant direct toegang tot contractdocumenten, projectdocumenten en servicerapporten. Hij kan hier tickets kopen, bekijken over hoeveel belminuten hij beschikt en waar een goede connectivity is, zodat hij weet waar en wanneer hij kan communiceren. De Verenigde Naties ziet binnen het eigen portaal een wereldkaart met allerlei punten van installaties voor missies. Als er een rood lampje brandt, is er op die locatie een probleem met de connectivity. Het is dus een volledige geïntegreerd portaal; Sharepoint en Biztalk als middel om 'The Internet of Things' te bewerkstelligen. Dit wordt heel goed gewaardeerd; het is voor de VN zelfs een belangrijke reden om voor Airbus Defence & Space te kiezen.

Veel te bieden

Airbus Defence & Space is een Microsoft-georiënteerde organisatie, vertelt Luesink. 'De integratie van crm, Sharepoint en Biztalk werkt goed. Het is heel prettig om met herkenbare producten te werken. De standaardisatie in de productlijn zorgt voor een perfecte procesautomatisering. Wij kunnen nu meer werk verrichten met hetzelfde aantal mensen, dat levert kostenvoordelen op. Sharepoint heeft standaard al heel veel te bieden, denk aan search, DMS en metadata. Wij willen alle positieve aspecten van Sharepoint benutten. Zo willen we in de toekomst onder meer de searchfunctionaliteit veel breder inzetten. Intern, maar ook voor onze klanten, zodat iedereen sneller toegang heeft tot de benodigde data. Het vergt tijd en resources om dat goed te ontwikkelen. Het gaat vaak om enorme bestanden. Denk aan overzichten van belgegevens en -verslagen die soms maar liefst twintigmiljoen records per maand bevatten. Klanten en medewerkers worden er heel blij van als ze snel en gemakkelijk de gegevens vinden die ze zoeken.'

'Motion10 zorgt voor de Sharepoint-kennis. Wij willen graag out-of-the-box oplossingen ontwikkelen en juist daar ligt de kracht van Motion10. Wij ervaren dat Motion10 veel kennis in huis heeft en ook gemakkelijk kan aankloppen bij specialisten van Microsoft. Daarnaast vullen wij ons Biztalk-team aan met één Biztalk-consultant van Motion10, die op dit moment bezig is met de uitrol van een enteprise servic bus (esb). Het gaat om zeer complexe end-to-end processen, bijvoorbeeld koppelingen om orders uit te voeren. Er zijn niet zoveel partijen in Nederland die dergelijke hoogwaardige Biztalk-expertise kunnen leveren. Daarnaast merken we dat we snel schakelen met Motion10; we begrijpen elkaar goed. Motion10 zorgt ervoor dat onze medewerkers goede support kunnen leveren en dat onze klanten altijd direct toegang hebben tot de juiste gegevens.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5210015). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Ik krijg altijd zo'n unheimisch gevoel als ik lees dat bedrijven hun enterprise IT baseren op Microsoft spullen, ben ik hier de enige in?

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×