Het Nederlandse bedrijfsleven investeert volop in Internet en email. Communicatie is momenteel de belangrijkste trend op IT-gebied. Het elektronisch verzenden en ontvangen van post is snel gemeengoed geworden.
Kpmg Management Consulting concludeert dit in ‘Trends in IT’, het vervolg op een eind 1995 verschenen rapport over het zelfde onderwerp. Kpmg verwacht dat in het jaar 2000 e-mail waarschijnlijk net zo zal zijn ingeburgerd als telefoon en fax. Elektronische post werkt sterk efficiëntie-verhogend en is bovendien snel en goedkoop. Het elektronisch verzenden van formulieren, aansturen van werkstromen en grote mailings zijn met e-mail gemakkelijk te realiseren. De kosten van de software zijn vrij laag. Wel vergen invoering en gebruik enige discipline van de gebruikers.
Groupware en intranet
Het lijkt voor organisaties een logische volgende stap om voort te borduren op het succes van e-mail door nu te investeren in groupware en intranet. Vergeleken met het algemene e-mail zijn de IT-concepten groupware en intranet veel meer gericht op de eigen organisatie. Men bouwt er de (interne) communicatie en samenwerking mee uit. Volgens Kpmg schuilt er echter een groot gevaar in de faciliterende aard van alle drie concepten. Deze hebben namelijk een duidelijk ‘casco-karakter’. Binnen deze casco’s moeten organisaties hun zaakjes helemaal zelf inrichten. Bij toenemend gebruik zullen juist de gemakkelijk te implementeren, structuurloze casco-concepten ertoe neigen veel automatiseringscapaciteit te absorberen.
Kpmg betreurt het dat de aandacht voor voornamelijk (interne) communicatie en samenwerking vrij snel ten koste gaat van fundamentele IT-innovatie. Fundamenteel zijn IT-concepten die aangrijpen op de bedrijfsprocessen zoals werkstroombeheer en Enterprise Resource Planning (erp).
Geringe kennis
De voornaamste reden voor de beperkte aandacht is volgens het bureau de geringe kennis die het topmanagement heeft van IT. Hun begrip zou doorgaans niet verder reiken dan begrippen als Internet en e-mail. De meeste managers hebben geen flauw benul van de betekenis van ‘datamining’ en ‘workflow management’. Dit is voor een deel schuld van de IT-industrie zelf. Telkens worden weer nieuwe IT-oplossingen aangereikt. Vaak wordt oude wijn in nieuwe zakken gedaan. Voortdurend zoemen nieuwe buzzwords rond.
Kpmg onderscheidt thans bijna dertig belangrijke trends. Het wordt steeds moeilijker een hype van een echte trend te onderscheiden. Alles gaat ook snel. Drie jaar geleden had nog nauwelijks iemand Internet. Nu heeft 60 procent van de bedrijven een aansluiting.