Het verhuizen van een serverpark levert steevast onverhoedse problemen op. Dat bleek afgelopen week weer eens uit de ervaringen van Tiscali dat een nieuw datacenter in Amsterdam in gebruik heeft genomen. Versatel-dochter Vuurwerk kampte eind juli met een moeizame migratie.
Internetbedrijf Tiscali, dat vorig jaar Worldonline overnam, verhuist deze maand al zijn servers en netwerkaansluitingen naar een nieuw datacentrum in Amsterdam. Het heeft op het Hempoint-terrein een bedrijfspand gehuurd en dat zelf volledig ingericht. De vloeroppervlakte bedraagt 850 vierkante meter met een uitbouw tot 2000 vierkante meter.
Een woordvoerder meldt desgevraagd dat Tiscali gekeken heeft naar de eerdere migratieproblemen van collegabedrijf Vuurwerk. Het bedrijf koos ervoor de migratie in twee stappen uit te voeren. Vorige week zijn de e-mailsystemen, hardware voor authenticatie en de voorzieningen voor de klantenservice van Tiscali en 12Move (de internetaanbieder van Tiscali en Shell) verhuisd. De web- en serverhosting voor klanten uit het midden- en kleinbedrijf zal eind deze maand worden overgezet. Klanten worden stuk voor stuk geïnformeerd over het moment van migratie, zodat ze niet, zoals bij Vuurwerk het geval was, plotseling worden geconfronteerd met websites die door een storing platliggen.
Radius
Tijdens de eerste fase van de migratie liep Tiscali op woensdag 8 augustus tegen een aantal onverwachte problemen op. Zo bleek het Radius-verkeer op die dag gestremd. Radius is een authenticatie-inbelprotocol voor de controle van loginnamen en wachtwoorden. De telcobedrijven accepteerden de door Tiscali herkende user-id’s en passwords niet meer, om de eenvoudige, maar over het hoofd geziene reden dat de servers op een nieuwe plek stonden. Klanten konden daardoor geen e-mail versturen en kregen opgestuurde e-mails soms pas na een halve dag vertraging binnen.
Het oponthoud duurde nog langer door een misverstand met een van de telco-partners, die verkeerde gegevens aanleverde waardoor Tiscali de nieuwe hardware niet kon aansluiten, en storingen in de routering van het eigen netwerk. Donderdagavond 9 augustus waren de problemen opgelost. Volgens de zegsvrouw is de migratie naar het moderne datacenter nodig, omdat Tiscali met de allernieuwste technologie wil werken. Bovendien was de infrastructuur verspreid over diverse locaties en kan er nu door de centralisatie beter worden beheerd.
Valkuilen
Bij Vuurwerk, de hosting-dochter van telecombedrijf Versatel, liepen de migratiewerkzaamheden op zondagavond 22 juli dusdanig uit dat een groot aantal sites van klanten een dag lang niet bereikbaar was. Pas maandagavond 23 juli waren de grootste problemen opgelost, terwijl de inrichting van het nieuwe internetverbindingspunt volgens de planning die ochtend om 9.00 uur klaar had moeten zijn. Vuurwerk groeide op de POP-locatie in Haarlem uit zijn jasje en verhuisde zijn spullen daarom naar het internetdatacenter van Versatel aan de Gyroscoopweg in Amsterdam. Het huurt daar ruimte – op dit moment 183 vierkante meter – van moeder Versatel.
"Je kunt de zaak nog zo goed op papier hebben voorbereid, onderweg blijf je valkuilen tegenkomen", vertelt Jan Trim, technisch directeur bij Vuurwerk. "Bij het verplaatsen van driehonderd servers bleek bijvoorbeeld pas in de praktijk wat voor klus het eigenlijk was. Het uit en later in elkaar schroeven van al die servers betekende toch meer werk dan gepland."
Deze vertraging werd versterkt doordat niet iedere medewerker goede instructies had gekregen over het neerzetten, opbouwen, aansluiten en testen van de nieuwe omgeving. Trim: "Het inplannen van medewerkers in een zo krap tijdsbestek is lastig. Zeker wanneer er gewerkt wordt met (onder)aannemers en externe bureaus voor certificatie. Dan blijken er ook dingen te kunnen misgaan." Hij noemt als voorbeeld de kwestie rond de computers die in de rekken kwamen te hangen en onder de vloer werden afgezekerd. "De stoppen sloegen echter iedere keer door. Bleek een installateur alles op 6 ampère te hebben gezekerd. Een simpel koffiezetapparaat heeft bij wijze van spreken al 10 ampère nodig."
Verder liep de installatie van de nieuwe ip-routing via Amsterdam fout en waren er verkeerde ip-nummers op internet gezet. Bovendien gingen twee van de driehonderd servers tijdens het verhuizen stuk. "Dit soort storingen vereist veel improvisatievermogen. Eigenlijk moet je vlak voordat je begint, het gehele draaiboek nog eens met twee of drie experts doorlopen. Ook moet er een escalatieplan zijn." Vuurwerk had hiervoor wel het adviesbureau B2M in de arm genomen. Maar dat bureau lette alleen op het internet- en netwerkgedeelte en niet op de gebouweninfrastructuur (sterktestroom, koeling, beveiliging), zegt Trim. De nieuwe POP is inmiddels "koorts- en brandvrij", aldus de technisch directeur. Vuurwerk is nog wel druk doende met afhandeling van door klanten ingediende schadeclaims.