Internet-gebruik groeit hard in het Nederlandse bedrijfsleven. Van de bedrijven met computers gebruikt eind dit jaar één derde Internet. Eind 1996 was dat nog maar 18 procent.
Dit blijkt uit de jaarlijkse Automatiseringsenquête van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dit onderzoek vindt plaats bij bedrijven met vijf of meer werknemers. Van deze in totaal bijna honderdduizend ondernemingen gebruikt driekwart computers.
De Internet-penetratie groeit het sterkst bij kleine bedrijven met computers. Eind dit jaar zal het gebruik daar verdubbeld zijn vergeleken met 1996. Het Internet-gebruik is bij deze bedrijven dan gestegen tot een kwart. De grotere geautomatiseerde bedrijven benutten Internet het meest. Eind 1998 zal het gebruik gestegen zijn naar ruim 80 procent, tegenover ruim 60 procent in 1996.
Automatiseringskosten
De ondernemers verwachten dat de automatiseringskosten dit jaar ongeveer 20,5 miljard gulden zullen bedragen. De investeringen in nieuwe computerapparatuur en software ramen ze voor dit jaar op 4,7 miljard gulden. De automatiseringskosten zullen dit jaar 1,5 miljard gulden hoger uitvallen dan in 1996.
E-mail en informatie opzoeken op het web zijn de populairste Internet-toepassingen. Respectievelijk ruim 75 procent en 80 procent van de bedrijven met Internet kent deze toepassingen. Drie op de tien gebruikers raadplegen commerciële databanken.
Elektronisch betalen via Internet is nog niet populair. Veel mensen deinzen ervoor terug hun creditcard-nummer door te geven. Ook speciaal ontwikkelde betalingsprotocollen als E-cash of I-Pay worden nog maar weinig gebruikt. Bij 14 procent van de bedrijven die op Internet producten of diensten aanbieden, vindt elektronisch betaalverkeer plaats. Van de bedrijven die computers en Internet gebruiken, biedt de helft producten of diensten aan via dit kanaal. Bij meer dan een kwart van de aanbiedende bedrijven kan men bovendien op deze manier bestellingen plaatsen. Driekwart van de bedrijven presenteert zichzelf met een eigen homepage. Bij bijna 40 procent van deze aanbieders is sprake van after sales service via Internet.
Van de ruim 1,5 miljoen computerwerkplekken bij bedrijven met een Internet-aansluiting zal eind dit jaar ruim een kwart rechtstreeks toegang hebben tot Internet. Eind 1996 was dat bij ongeveer één op de tien werkplekken het geval. Bij de kleinere bedrijven is de rechtstreekse toegang tot Internet relatief het grootst. Bij grotere ondernemingen groeit het aandeel van de werkplekken met deze mogelijkheid het snelst.