Managed hosting door True

ICT-infrastructuur van de Hoge Raad der Nederlanden

Inrichting en upgrading

 

Algemeen
In het kader van de berichtgeving over de invoering van C@sus, het nieuwe integrale document- en dossiermanagementsysteem bij de Hoge Raad der Nederlanden worden
door de directie bedrijfsvoering van de Hoge Raad der Nederlanden een viertal factsheets uitgebracht:
1. Het project Casus: Integrale innovatie van de (administratieve) werkprocessen van de Hoge Raad der Nederlanden;
2. Het Casussysteem: Het nieuwe integrale document- en dossiermanagementsysteem van de Hoge Raad der Nederlanden;
3. De ICT-infrastructuur van de Hoge Raad der Nederlanden: Inrichting en upgrading;
4. De Hoge Raad der Nederlanden: Plaats in rechstbestel, taken, historie en organisatie.

Deze factsheet beschrijft de inrichting van de ICT-infrastructuur die de Hoge Raad zelfstandig beheert en de activiteiten die, voorafgaand aan de introductie van het C@sussysteem, in voorwaardenscheppende zin op het gebied van ICT-infrastructuur zijn verricht.

In 2001 is het ICT-beheer van de Hoge Raad der Nederlanden verzelfstandigd ten opzichte van de Gemeenschappelijke stafdienst van de gerechten in het arrondissement Den Haag en van het ICTRO, het landelijke ICT-bedrijf van de rechterlijke organisatie .

Ontwikkelingsfasen
In de eerste fase van vernieuwing (2001-2002) werd met een tweetal medewerkers en met ondersteuning van een beperkt aantal externen begonnen met de inrichting van de eerste computerkamer. Vervolgens is ten behoeve van 250 gebruikers een zelfstandige ICT-infrastructuur ingericht volgens het concept Server Based Computing (SBC) met gebruikmaking van Powerfuse, Citrix en Windows 2000. Deze is aangesloten op het netwerk van het Ministerie van Justitie met eigen firewall-voorzieningen. Tevens zijn op basis van ISDN-techniek vijfenzestig telewerkplekken ingericht.

In de tweede fase (2002-2005) is het aantal automatiseringsmedewerkers uitgebreid naar vijf en is een zelfstandige stafunit A&I in gericht. Deze unit verzorgt alle taken op het terrein van helpdesk, applicatiebeheer en (technisch) netwerkbeheer. Bij de (verdere) ontwikkeling van de infrastructuur bood een beperkt aantal externe deskundigen ondersteuning.
In deze fase heeft o.a. de upgrade naar Windows 2003 Domain en Exchange 2003 plaatsgevonden, is Altiris deployment server geïnstalleerd en volledige redundantie in het netwerk aangebracht met gebruikmaking van Rapid Spanning Tree technieken. Daarnaast is de beveiliging van het netwerk op het niveau van de NSA-guidelines gebracht. Ook vond de inrichting van een tweede computerruimte plaats en is de opslag van data in twee (redundant) geclusterde Netapp-filers ondergebracht. Tevens is de locatie waar de bedrijfsapplicaties draaien, gescheiden van de opslaglocatie voor data.

De derde fase (2005-2007) heeft vooral in het teken gestaan van de voorbereiding van de ICT-voorzieningen op de komst van het nieuwe C@sussysteem.
In de eerste plaats heeft een upgrade plaatsgevonden van de terminal serveromgeving naar Windows 2003, Citrix Presentation Server 3.0. en MsOffice 2003. Daarnaast zijn de telewerkplekken vernieuwd op basis van SSL-VPN techniek. Er heeft in deze periode ook invoering van servervirtualisatie plaatsgevonden met VMWare ESX (voor productie- en OTAP-omgeving). Daarnaast is bij alle nieuwe servers gebruik gemaakt van BladeServer technologie.

ICT-infrastructuur (klik op afbeelding om te vergroten)

Ook zijn er Open Text (Hummingbird) applicatie- en indexservers ingericht en redundant uitgevoerd. Tevens is een nieuwe Microsoft SQL databaseserver ingericht. Tot slot zijn ten behoeve van Kofax- en TopCall servers gevirtualiseerd en redundant ingericht en is het gebruik van de applicaties Workshare en Cosign integraal getest.
In deze periode zijn alle pc's vervangen door thin clients en zijn de (tele)werkplekken voorzien van brede beeldschermen (24 inch), barcodeapparatuur en biometrische toegang op basis van vingerafdrukherkenning van Saf solution en Biokey. Ook is redundantie in vastleggingen van personeelsgegevens weggenomen.
Vooruitlopend op de betreffende ugrade van de Open Text applicatie is een proefomgeving MS-Office 2007 ingericht.
In 2007 is onderzoek gestart om veilig en flexibel telewerken te kunnen invoeren ter realisering van het concept ‘anywhere, anytime.


Besturing en kwaliteitsbewaking
Ten behoeve van de besturing van het netwerk en het leiding geven aan de dienstverlening aan gebruikers zijn resp. de applicaties Microsoft Operations Manager (MOM) en Expert Desk ingericht. De administratieve organisatie en interne controle (AO/IC) en de managementinformatievoorziening van de automatiseringsunit zijn geheel opnieuw ingericht, gedocumenteerd en door een externe EDP-auditor positief beoordeeld. In het kader van de vernieuwing van de AO/IC is de Active Directory opnieuw ingericht en is de redundantie van primaire personeelsgegevens weggenomen.
Deskundig uitgevoerde penetratiestesten van infrastructuur en telewerkvoorzieningen hebben niet geleid tot ongeautoriseerd van buitenaf binnendringen van de ICT-voorzieningen van de Hoge Raad.

Over de jaren 2004, 2005 en 2006 is een beschikbaarheid van het netwerk behaald van resp. 99,8, 99,9 en 99,9.
Eind 2007 bestaat het aantal full-time formatieplaatsen bij de unit A&I uit zeven, twee helpdeskmedewerkers, twee functioneel beheerders, twee netwerkbeheerders en een
leidinggevende.

Samenwerking
Bij ontwikkeling van de infrastructuur en de uitvoering van werkzaamheden heeft de Hoge Raad samengewerkt met de volgende partners:
2 Build 4, nu Avensus Netwerkarchitectuur
Bio XS, Amsterdam Biometrie
Centior BV, nu Avensus Architectuur en advies
eXcellence & Difference, Rotterdam Architectuur, advies en QA
LBVD Consultancy V.O.F., Delft Penetratietesten en advies
Ministerie van Justitie Financiering
PriceWaterhouseCoopers, Advisory, Rotterdam EDP-auditing

De Hoge Raad meent samen met zijn partners dat met de ontwikkelde infrastructurele ICT-voorzieningen, waarbij van zeer moderne technologieën gebruik gemaakt is, een unieke, efficiënte, kosteneffectieve en toekomstbestendige basis is gelegd voor de automatisering van zijn bedrijfsprocessen. Daaronder valt ook het document- en dossiermanagement, dat met de C@susapplicatie ondersteund zal worden. Met de gebruikte innovatieve technieken op de werkplek en binnen de Server Based Computing omgeving (in combinatie met SSL-VPN telewerkvoorzieningen) en het samenstel van Open Text modules geïntegreerd met de genoemde gebruikersapplicaties en internetaansluitingen, behoort de digitale werkomgeving van de Hoge Raad vanuit technisch oogpunt tot de modernsten in de wereld.

8 augustus 2007

Hoge Raad der Nederlanden
Directie bedrijfsvoering
Postbus 20303
2500 EH 's-Gravenhage
Tel. ++31(0)703611412

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2082785). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×