Basiq Dental, depot voor tandheelkundige materialen, levert de dagelijkse praktijk- of laboratoriumbenodigdheden voor tandarts, mondhygiëniste, orthodontist en kaakchirurg. In september is Basiq Dental live gegaan met hun, met SAP geïntegreerde, zakelijke webshop in Nederland. 'Wij wilden voor de webshop een verbinding met onze SAP-backend, want deze dient als centraal systeem – de basis – waar andere systemen aan gekoppeld worden', zegt Bart van Eijndhoven, algemeen directeur bij Basiq Dental.
Basiq Dental, dental depot voor tandheelkundige materialen, levert de dagelijkse praktijk- of laboratoriumbenodigdheden voor tandarts, mondhygiëniste, orthodontist en kaakchirurg. Van chirurgiebenodigdheden tot composiet, van desinfectieartikelen tot disposables. Basiq Dental beschikt over tienduizen vierkante meter bedrijfsruimte en een assortiment van ruim 12.500 artikelen, zowel A-merk kwaliteitsproducten als een scherp geprijsde huismerklijn. Stuk voor stuk artikelen die de onderneming ook online aanbiedt via de nieuwe webshop van Sana Commerce. Bart van Eijndhoven, algemeen directeur Basiq Dental, legt uit waarom voor Sana werd gekozen..
‘De keuze viel op Sana Commerce omdat zij vooroploopt in deze integratie met erp. Sterker nog, Sana is de enige die complete webshops levert op basis van het eigen erp-systeem van de klant. Het voordeel hiervan is dat de webbezoeker altijd over actuele prijsberekeningen kan beschikken. Verder ligt er nog een breed pakket aan online toepassingen die wij gaan ontwikkelen, zoals een systeem voor e-mailmarketing dat voor Basiq Dental veel toegevoegde waarde zal brengen. Om dit systeem zinvol in te zetten, moet het wel geïntegreerd zijn met andere systemen. Opnieuw een reden om voor Sana – en Ctac – te kiezen.’
Drietrapsraket
De integratie is als een drietrapsraket. ‘In september zijn we live gegaan met Basiq Dental Nederland. Dit is niet onze grootste verkooporganisatie, maar we zagen het als een pilot, om te kijken of we nog op issues zouden stuiten. Daar zijn inderdaad nog aandachtspunten uitgekomen, met name rondom snelheid en het laden van artikelen. Op zich niet vreemd, want we voeren een enorm productassortiment en klanten maken veelvuldig gebruik van favorietenlijsten, van waaruit ze veel orders plaatsen. Na aanpassing van de aandachtspunten in zowel SAP als Sana is begin oktober Basiq Dental Duitsland live gegaan. Eind oktober gevolgd door België, Denemarken en Hongarije.’
Favorietenlijsten
‘Onze klanten maken vrijwel altijd gebruik van dezelfde materialen en gebruiken de favorietenlijst als een bestellijst om de voorraad in de praktijk na te kijken en bij te bestellen. Ze gaan doorgaans niet de hele site door, vanuit de homepage naar de categoriepagina’s, op zoek naar producten, zoals dat in andere branches gebeurt. Alleen bij acties of promotie van nieuwe producten merken we dat ze ook de rest van de website doorlopen, waarbij de nieuwe artikelen dan eventueel worden toegevoegd aan de favorietenlijst – om weer van daaruit te worden besteld.’
Groei
Er zit nog steeds groei in het online-kanaal. Vooral in Duitsland, waar bestellen per fax heel gangbaar is, valt een verschuiving naar e-commerce te constateren. En dat is mooi voor Basiq Dental, want wij hebben ons in de markt gezet als een discounter. Geen accountmanagers die praktijken bezoeken, geen extra voorzieningen, alleen scherpe prijzen. Daar onderscheiden we ons mee, en de webshop kan daar bij uitstek aan bijdragen. Plannen voor verdere optimalisatie en uitbreiding van functionaliteit hebben we dan ook volop, want de online ontwikkelingen gaan razendsnel’, besluit Van Eijndhoven.