Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Organisaties gaan AI verder opschalen in 2020

28 november 20194 minuten leestijdData & AI

Het afgelopen jaar zagen we weer veel nieuwe ontwikkelingen en speculaties over hoe Artificial Intelligence (AI) de toekomst gaat veranderen. Maar wat kunnen we volgend jaar verwachten van deze technologie? BrainCreators doet vijf AI-voorspellingen voor 2020.

De vijf AI-voorspellingen voor 2020

1.   In 2020 zullen organisaties AI-initiatieven verder gaan opschalen. Organisaties die momenteel alleen nog maar experimenteren staan op het punt om AI in de praktijk te brengen, omdat ze aantoonbare positieve resultaten zien. Een eerdere peiling van BrainCreators, onder 140 professionals, onderstreept dit. Uit de peiling blijkt dat maar liefst 54 procent van de respondenten al Machine Learning strategieën hebben geïmplementeerd binnen de organisatie. 28 procent van deze groep is bezig om zijn Machine Learning initiatieven op te schalen en 35 procent gaf aan dat ze een aantoonbare Return On Investment (ROI) konden laten zien.

2.   Datawetenschappers worstelen volgend jaar nog steeds met het verzamelen, transformeren en voorbereiden van de data die ze nodig hebben om een machine learning project te starten. Ze hebben bijvoorbeeld vaak moeite om toegang te krijgen tot data, omdat ze toestemming nodig hebben van een IT-beheerder voordat ze aan de slag kunnen. Een andere uitdaging waar datawetenschappers steeds vaker tegenaan lopen zijn besluitvormingsprocessen. Hoewel data science-workflows steeds gebruiksvriendelijker worden, zijn ze niet altijd geïntegreerd in de besluitvormingsprocessen en -systemen van een bedrijf. Hierdoor is het voor managers soms lastig om kennis te delen met datawetenschappers. Zonder die integratie is het voor managers moeilijk te begrijpen waarom het proces van prototype naar productie zo lang moet duren. Bovendien zullen zij niet snel achter investeringen staan in projecten die zij te traag vinden gaan. Daarom zullen in 2020 steeds vaker Chief Data & Analytics Officers, met een top-down mandaat, naar voren worden geschoven om dergelijke uitdagingen te omzeilen.  

3.   Gezien bedrijven steeds vaker werken op digitale platformen, zal het gebruik van ‘Power-apps’ in 2020 toenemen. AI zal hierdoor steeds vaker service- en applicatie gestuurd zijn, waardoor organisaties sneller kunnen reageren, leren en veranderen op basis van voortdurende interacties. Door nieuwe uitkomsten te voorspellen en aanbevelingen te geven worden processen en klantervaringen beter, waardoor organisaties concurrentievoordeel kunnen bewerkstelligen. Dit maakt AI alom vertegenwoordigd.

4.   Organisaties blijven teleurgesteld in Natural Language Processing (NLP). Ook in 2020 zullen veel bedrijven erachter komen dat NLP toepassingen nog geen menselijk gesprek kunnen voeren. Hoewel NLP toepassingen kunnen zorgen voor een efficiencyslag in het beantwoorden van de meest voorkomende vragen, blijven klanten en prospects behoeften houden aan menselijk contact. De reden dat NLP toepassingen klanten niet altijd kunnen helpen is dat we AI-toepassingen niet kunnen voorzien van goede causale veronderstellingen. Het verklaren van oorzaken en gevolgen is essentieel als we een volgende stap willen maken in cognitieve ontwikkeling. Alleen op deze manier kan een NLP toepassing belangrijke beslissingen gaan maken. Denk hierbij aan vragen als: Moet de patiënt morgen medicijn A of B gebruiken? Moet het bedrijf volgend jaar beleid A of B aannemen? Er is nog altijd een menselijk oordeel nodig om een NLP toepassing verklarend vermogen te geven. Voorlopig zullen organisaties NLP toepassingen moeten zien als een handige tool die alleen repetitieve vragen kan overnemen.

5.   Het vertrouwen in AI zal in 2020 verder toenemen. Overheden zien dat AI positief kan bijdragen aan onze maatschappij en voeren steeds meer beleidsbepalingen om ethisch gebruik van AI te stimuleren. Hierdoor worden vooroordelen weggenomen en zullen de investeringen in AI voor maatschappelijk doelen verder toenemen. Er zijn inmiddels vele voorbeelden die illustreren waarom het nut heeft om AI te omarmen. Denk aan slimme energienetwerken die op basis van data reageren op de wisselende vraag naar energie. Of denk aan wetenschappers die dankzij algoritmen unieke inzichten krijgen over de invloed van klimaatverandering. Dankzij nieuwe investeringen en aankomende veranderingen in het huidige beleid zal machine learning voor meer mensen toegankelijker worden. 

Om in de toekomst het vertrouwen in AI verder te verbeteren zullen organisaties zich zo transparant mogelijk moeten opstellen. Dit is te realiseren door bijvoorbeeld uit te leggen waarom een beslissing op basis van AI is genomen en waarop de AI beslissing is gebasseerd. Als mensen een AI-model beter begrijpen zullen ze eerder vertrouwen krijgen in de technologie. Bovendien kunnen ze op deze manier AI-modellen beter beoordelen indien deze bijvoorbeeld een fout maakt. 

“Ik verwacht dat volgend jaar de tijd van experimenteren met Artificial Intelligence (AI) voor veel organisaties voorbij is. Er zijn immers veel organisaties die positieve ervaringen hebben met AI. Voor hen is volgend jaar dan ook de periode van opschalen aangebroken,” aldus Jasper Wognum, CEO en mede-oprichter van BrainCreators. “Het is belangrijk dat organisaties bedachtzaam en zorgvuldig te werk gaan bij het opschalen. Verkeerde keuzes die op basis van AI worden gemaakt kunnen aanzienlijke impact hebben, bijvoorbeeld als algoritmes (onbedoeld) vooringenomen blijken te zijn.”

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs