Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

4 tips voor het organiseren van een virtuele hackathon

22 augustus 20223 minuten leestijdData & AI

Hackathons zijn evenementen waar ontwikkelaars, productmanagers, ontwerpers en anderen in korte tijd samenkomen om problemen aan te pakken.

Ze zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden nadat OpenBSD in juni 1999 de eerste hackathon had gehouden. Deze evenementen bieden verschillende voordelen: grotere betrokkenheid van de hele gemeenschap of onderneming, innovatie en nieuwe ideeën, bekendheid voor de organisatoren en netwerkmogelijkheden voor deelnemers. Tijdens de pandemie werd een virtuele hackathon organiseren binnen een mum van tijd populair. Wil je dit ook doen voor je bedrijf? Gebruik deze tips! 

Bepaal de data

Met 365 dagen in een jaar zou je denken dat het gemakkelijk is om een dag te vinden waarop je een evenement kunt houden, maar toch kan het een uitdaging zijn om zelfs een virtuele hackathon te plannen. Het belangrijkste is om de voorbereiding niet te overhaasten. Idealiter plan je de hackathon minimaal drie maanden van tevoren. Dit geeft je voldoende tijd om het te promoten en te organiseren en geeft je deelnemers voldoende tijd om zich erop voor te bereiden, of het nu gaat om het onderzoeken van het hackathon-onderwerp of om er tijd voor vrij te maken in hun agenda’s.

Kies je thema

Voordat je de data bepaalt, moet je eigenlijk al nadenken over het thema van je hackathon. Is er een specifiek zakelijk of maatschappelijk probleem dat je probeert op te lossen? Een branche die je wilt bereiken? Technologieën die je samen met de mensen die je uitnodigt wilt verkennen? Het is belangrijk om aan het begin het thema te kiezen, omdat het je een duidelijke focus geeft voor de rest van je planning: welke mensen je moet bereiken, waar je het organiseert, wat een geschikte locatie is en wat er allemaal verder nog nodig is om een succesvolle hackathon neer te zetten. Het thema kan van alles zijn, maar maak het duidelijk voor de deelnemers.

Identificeer je team

Het is veel gemakkelijker om het evenement te promoten en te organiseren als je iemand hebt waarmee je kunt samenwerken. Zoek andere enthousiastelingen in de organisatie op waarmee je samen het organisatiecomitė vormt. Ook kun je ervoor kiezen om zaken uit te besteden aan een partij als Hackathonopmaat.nl zij kunnen je volledig ontzorgen op alles wat er komt kijken bij de organisatie van een hackathon. 

Maak een landingspagina/Wiki

Tijdens de hackathon gebeurt er veel. Mensen stellen vragen, delen de voortgang en werken samen met anderen. Vooral bij het runnen van een hackathon met honderden (of duizenden!) deelnemers kan het snel chaotisch worden. Een landingspagina of wiki voor je hackathon maken is daarom van cruciaal belang waarop de belangrijkste informatie voor de deelnemers te vinden is. Deze bestemmingspagina moet alle informatie bevatten die communityleden moeten weten, inclusief bronnen om aan de slag te gaan, waar ze vragen kunnen stellen en hoe ze een inzending kunnen opsturen. Op deze pagina kun je bovendien updates plaatsen. Op deze manier weten je deelnemers precies waar ze aan toe zijn tijdens de hackathon. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    vrouw maakt foto van fiets met ai-tool
    ActueelData & AI

    Deze ai-tool checkt de prijs van koopjes op koningsdag

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs