Kentico Software, een van de marktleiders op het gebied van digital experience en headless oplossingen, deelt belangrijk nieuws ten aanzien van veranderingen in de organisatie, resultaten en nieuw talent in het managementteam.
De twee complete softwareoplossingen van Kentico Software – Kontent, een headless CMS, en Xperience, een digital experience platform – hebben recentelijk een rebranding ondergaan. Naast de rebranding en een visuele facelift van beide producten zijn ook twee respectievelijke divisies opgericht, ieder met een eigen strategie en executive team, die nog steeds nauw met elkaar samenwerken. Daarnaast kondigt Kentico ook de promotie aan van Bart Omlo, werkzaam bij het bedrijf sinds 2015, als nieuwe Managing Director. De organisatieveranderingen in combinatie met de benoeming van een nieuwe managementlaag zorgt voor een andere verandering, namelijk dat de oprichter en enige eigenaar Petr Palas zich meer gaat bezighouden met de strategie van het bedrijf en zich volledig gaat richten op zijn rol als CEO.
Kentico Kontent is een headless CMS dat organisaties controle geeft over hun complete content lifecycle in een geïntegreerde omgeving. Content is een cruciaal onderdeel van elke klantbeleving en veel organisaties worstelen met het goed beheren van hun content op grote schaal. Vaak zijn ze beperkt door oude technologieën, en is het niet mogelijk om eenvoudig samen te werken en/of content te publiceren op het veelvoud aan verschillende kanalen.
Kontent zorgt ervoor dat contentbeheer beter kan worden gestroomlijnd binnen organisaties en daarmee consistente klantbelevingen kunnen worden aangeboden over alle kanalen heen. Flexibele contentmodellen, samenwerkingsmogelijkheden en geavanceerde workflows, zorgen voor snelle contentproductie, betere consistentie en daarmee een hogere kwaliteit. Content wordt volledig los van de presentatielaag beheerd, waarmee (frontend) ontwikkelaars de vrijheid hebben om in de voor hen favoriete technologie te werken en de contentteams zich kunnen richten op het produceren van kwalitatief hoogwaardige content.
Petr Palas, CEO van Kentico Software, legt uit waarom het belangrijk was om twee productdivisies in te richten: “Het ontwikkelen van een headless CMS was een strategisch besluit dat we al in 2010 hadden genomen. We boden al een volwassen CMS-oplossing in de markt aan, maar realiseerden ons dat Cloud-oplossingen de toekomst waren. Binnen ons bedrijf hebben we toen een interne startup opgericht, waar ik persoonlijk ook nauw bij betrokken ben geweest, en ons eigen geld erin geïnvesteerd. We hebben veel geëxperimenteerd en ook een paar producten in de markt gezet, zoals Kentico+, Kentico Draft, Deliver, Engage, Compose, die uiteindelijk de basis hebben gelegd voor ons toenmalige product Kentico Cloud, tegenwoordig Kontent. De tijd van het zijn van een startup binnen het bedrijf is echter al lang voorbij. Tegenwoordig hebben we twee volwaardige producten en daarom was dit voor ons ook een logische stap vooruit.”
“Nadat we de beslissing rond de jaarwisseling hebben gemaakt, hebben we ondertussen twee goed werkende parallelle productdivisies die naadloos samenwerken. Het feit dat we geen externe investeerders nodig hadden, zorgde ervoor dat we snel konden schakelen en onze eigen beslissingen konden maken die het beste waren voor het product en in verlenging daarvan voor onze klanten. Deze veranderingen zijn niet gedreven (of beperkt door) aandeelhoudersbelangen of winst,” zegt Bart Omlo, de Managing Director Kontent en ook voormalig VP Global Sales.
Kentico Kontent, volledig nieuw ontwikkeld als puur headless CMS, is de afgelopen jaren enorm gegroeid met grote nieuwe klanten zoals AC Milan, PPG, VU Amsterdam, REWE Group, Vogue, UMC Utrecht en vele anderen.
“We zien een verandering in mindset bij veel grote organisaties, van het focussen op kanalen naar het focussen op de content zelf,” onthult Bart Omlo. “Deze verandering vindt plaats onafhankelijk van de markt, van financiële instellingen naar vliegmaatschappijen, van grote automerken naar supermarktketens en van universiteiten naar ziekenhuizen, noem maar op. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze headless CMS zien als een toekomstbestendige manier om hun nieuwe digitale architectuur in te richten. Ze realiseren zich dat deze ‘microservice’ aanpak ervoor zorgt dat ze veel flexibeler zijn en sneller op de veranderende klantbehoefte kunnen inspelen. En Kontent past perfect in deze aanpak om het landschap te moderniseren.”
Tegenwoordig is alles in de cloud en dat zorgt ervoor dat mensen op afstand aan content kunnen werken, onafhankelijk van tijd en plaats. In combinatie met het SaaS model is het de beste manier om met gedistribueerde teams te werken overal in de wereld. “Een van onze klanten, Oxford University, moest een manier vinden om hun onderzoeksresultaten ten aanzien van COVID-19 snel te publiceren via allerlei kanalen. Zij hadden dat niet kunnen doen zonder gebruik te maken van Kontent, omdat zij hun data al beschikbaar hadden maar een manier nodig hadden om het eenvoudig te publiceren. Kontent zorgde ervoor dat ze dat snel konden doen,” zegt Bart Omlo, “en het is mooi om te zien dat we organisaties op deze manier kunnen helpen met onze oplossingen in deze moeilijke tijden.”
Kentico Kontent groeit exponentieel.
Het bedrijft bevestigt dat de omzet op Kontent al een paar jaar achter elkaar is verdubbeld en datzelfde geldt ook voor de bezoekers op de website, interactie op sociale media en andere kanalen. Op dit moment heeft het product zo’n 100 actieve partners.
De groei is te zien op alle onderdelen, ook ten aanzien van het product zelf. Een voorbeeld hiervan is ook de grote hoeveelheid releases van nieuwe functionaliteiten in het afgelopen jaar.
“We zijn een van de beste headless CMS-oplossingen op dit moment verkrijgbaar in de markt en we kunnen niet meer klaar zijn dan nu om de hele markt te gaan veroveren. Ik denk dat het voor Kontent enorm belangrijk is om onze investeringen nu te gelde te maken, gelet op het harde werk dat we in ons product, de organisatie en marketing hebben gestopt,” concludeert Bart Omlo.
Over Kentico Software
Kentico Software is een internationaal softwarebedrijf met twee prijswinnende content managementoplossingen: Xperience, a compleet DXP-platform, en Kontent, een enterprise headless CMS. Kentico heeft klanten in meer dan 120 landen en kantoren in 6 landen op vier continenten. In de afgelopen 16 jaar heeft Kentico een partnernetwerk ontwikkeld van meer dan 1100 partners wereldwijd. Support, consultancy en customer succes teams opereren vanuit drie onafhankelijke locaties in de US, Europa en Australië. Met meer dan 250 medewerkers en 20 supportmedewerkers zijn wij in staat om 24×7 hoogwaardige ondersteuning te leveren aan onze klanten. Gartner heeft ons uitgeroepen als Challenger in hun Gartner Magic Quadrant voor WCM 2016, 2017, 2018 en 2019. G2 heeft ons benoemd als Leader in het G2 Grid voor WCM en Headless CMS, gebaseerd op reviews door echte geverifieerde gebruikers.