Managed hosting door True
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

HEBBEN: Dot Auto tegen muziekstress onderweg

 

Geen geruzie meer tijdens de autorit naar het vakantieoord. Laat de radio bepalen wat de sfeer in de auto moet worden. Satyam ontwikkelt hiervoor een dienstenplatform voor in de auto. Dit systeem kan ook laten zien waar gewinkeld kan worden en of er nog plek is op de parkeerplaats.

Dienstverlener Satyam wil een einde maken aan het geruzie over welke muziek er op de autoradio moet komen. Het bedrijf werkt aan het dienstenplatform Dot Auto voor in de auto. Dit platform bepaalt onder andere wanneer het feestmuziek moet draaien en wanneer rustige muziek gepast is. "Met vijf mensen in de auto wil je niet dat er verdrietige muziek wordt gedraaid", zegt Venkatesh Chandrasekaran, assistent vice-president bij Satyam Computer Services.

Opvolger voor WiMAX

De netwerktechnologie die Satyam voor het platform wil gebruiken is WiBro, de opvolger van WiMAX. WiBro zou namelijk minder last hebben van obstakels. Volgens Chandrasekaran kan een auto tot 120 kilometer per uur rijden en nog steeds contact leggen via WiBro.

Dot Auto wordt ontwikkeld in het Satyam Automotive Center of Excellence. Dit is het enige sectorgerichte onderdeel van de Indiase dienstverlener. Bijna een kwart van de totale omzet van Satyam van het Automotive-onderdeel. Klanten zijn onder andere Ford, Renault, Unilever en Philips. In 2010 moet 30 procent van de omzet van dit onderdeel komen.

Meer dan muziek

Dot Auto biedt meer dan alleen muziek. Het platform maakt met een draadloze verbinding contact met winkelcentra en parkeerautomaten, waardoor de bestuurder kan zien of er winkels van zijn gading tussen zitten of dat er plek is op de parkeerplaats.

Ook wordt er GPS ingebouwd en is er mogelijk contact te leggen met andere bestuurders. Als er een bekende langs komt rijden, maakt het systeem automatisch een verbinding met die auto. Ook spraakherkenning wordt in het platform ingebouwd.

Het platform moet binnen twee jaar in een auto zitten. Satyam weet nog niet welke autofabrikant het product gaat inbouwen, maar het zegt in gesprek te zijn met verschillende partijen. Het bedrijf krijgt voor de ontwikkeling van Dot Auto geld van het European Union Telematics Program. Chandrasekaran kan niet wat de Europese Unie in het project steekt, maar ‘het gaat over een paar miljoen euro'. Ook het Massachutes Institute of Technology (MIT), SASTR, TIFAC en SIMBA participeren in het project.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2532797). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×