Open Line | Bedrijfsprofielen
Open Line
Door snelle ontwikkelingen binnen de zorg en de ICT houden zorginstellingen zich (noodgedwongen) steeds vaker bezig met ICT vraagstukken op strategisch niveau. Naast bijvoorbeeld het verder ontwikkelen van haar management of het bepalen van de behoefte voor verandering en efficiëntie van haar werkprocessen worden zij ook geconfronteerd met het verenigen van business processen en ICT infrastructuur, het beheersen van de kosten van ICT infrastructuur en de informatiebeveiliging, zowel in gebruik als het beleid. Zij zien het vernieuwen van business processen, kostenbesparing en implementatie van het nieuwe werken als speerpunten voor de invulling van ICT en niet louter het bewerkstelligen van innovatie binnen de organisatie. We lichten dit toe aan de hand van enkele voorbeelden uit de praktijk.
Het vernieuwen van business processen
De drempel naar institutionele zorg wordt hoger en zelfredzaamheid wordt belangrijker. Hierdoor moeten zorginstellingen hun diensten anders en goedkoper gaan aanbieden. Open Line en haar partner op het vlak van zorgalarmering hebben voor zorgaanbieders in de markt een innovatieve oplossing ontwikkeld qua alarmering en alarmopvolging vanaf een centraal en beheersbaar niveau. Zowel de bewoners van de instelling als de cliënten die zelfstandig thuis wonen, beschikken over de mogelijkheid om direct zorghulp in te roepen. De oproep komt binnen bij de Open Line gehoste meldcentrale, die de hulpvraag doorzet naar de (IP-)DECT handset of GSM van een zorgmedewerker. De complete alarmering, analyse en opvolging is als dienst vanuit beveiligde Open Line datacenters beschikbaar. Het voordeel is dat de zorginstellingen profiteren van een moderne alarmcentrale, zonder een dergelijk systeem aan te schaffen en te onderhouden en het functioneert toch als een ‘eigen’ centrale. Bovendien is er genoeg capaciteit om groei in het aantal aansluitingen te realiseren en kunnen functies naar wens per cliënt worden aangepast. Alle cliënten, mobiele werknemers en thuiswerkers zijn in de dienst opgenomen en gebruiken dezelfde functionaliteiten.
Kostenbesparing
De kosten in de zorg blijven maar toenemen terwijl de productiviteit nauwelijks stijgt. Meer ondernemen en meer vernieuwen zouden centraal moeten staan maar de vraag is of de durf daar voor ook aanwezig is. Jarenlange discussies over de kosten in de zorg heeft nog steeds niet geleid tot het onder controle krijgen van deze kosten door bijvoorbeeld het ouder worden, en langer en intensiever een beroep op de zorg doen. Daarnaast is er nauwelijks sprake van productiviteitsstijging in de zorg. Meer effectieve tijd besteden aan de zorg, daarin speelt ICT een belangrijke rol met onder andere het gebruik van apps en verdere digitalisering waarbij vertrouwen een uitermate belangrijke pijler is. Werd voorheen bij zorginstellingen de ICT techniek in eigen beheer gehouden, nu wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van hosted oplossingen en cloud-diensten. Een belangrijke eis die de zorginstellingen stellen is dat zij moeten kunnen vertrouwen op een continu werkende ICT. Om business-processen te verenigen en te werken met een eenduidige en betrouwbare ICT-architectuur reduceren zorgorganisaties steeds vaker het aantal toeleveranciers. Implementatie van het nieuwe werken Het Nieuwe Werken in de zorg biedt professionals meer ruimte om zorg op maat te leveren aan de cliënt. Zorginstellingen die zelfsturing succesvol hebben ingevoerd stellen dat dit leidt tot een grotere inzetbaarheid van medewerkers, meer arbeidsvreugde en positieve effecten op de kwaliteit van de zorg. Bijkomend effect is een verschuiving van managementfuncties naar handen aan het bed en een forse besparing op overhead, samen goed voor honderden miljoenen euro's per jaar. Ook zorginstanties krijgen te maken met dit nieuwe werken. Medewerkers willen ook daadwerkelijk plaats- en tijdonafhankelijk werken met elk device dat op de markt verkrijgbaar is, gechargeerd gesteld. Er is een trend zichtbaar waarbij ook de zorginstellingen kiezen om de volledige ICT infrastructuur in te kopen die het nieuwe werken volledig mogelijk maakt. Zij kopen dit in als een dienst met een hoogwaardig niveau en de nodige flexibiliteit voor het implementeren van toekomstige ontwikkelingen om daarmee volledig ontzorgd te worden.