Woordenboek Helpdesk

Samen met de bezoekers van Computable.nl willen we een overzicht opbouwen van door de ICT-community gedragen definities van belangrijke ICT-begrippen. Als expert of geregistreerd gebruiker heb je de mogelijkheid om hieraan bij te dragen. Vervolgens kunnen andere bezoekers hierop stemmen om de beste definitie bovenaan te krijgen. Mis je een begrip in het overzicht, mail dan naar redactie@computable.nl. Voor inzendingen gelden de volgende regels:


- Houd je inzending zo beknopt mogelijk (geen voorbeelden etcetera).
- Voeg alleen iets toe als dit een duidelijke aanvulling of verbetering is.
- Ga geen discussies aan en verwijs niet naar eerdere aanvullingen.
- Beperk je uitleg uitsluitend tot het begrip waarop je reageert.
- De redactie mag ten alle tijden reacties aanpassen of verwijderen.

Helpdesk

Locatie of persoon waar (veelal telefonisch) vragen kunnen worden gesteld,storingen kunnen worden gemeld of advies kan worden verkregen over een bepaald product of service.

  • Hiermee samenhangend: Servicedesk, Supportafdeling, Support-afdeling, Gebruikerondersteuning, Gebruikersondersteuning, Werkplekondersteuning, User suppport, Hulplijn ?>.



Artikelen met als tag Helpdesk


Hackers vallen massaal thuiswerkers aan

Hackers proberen massaal een slaatje te slaan uit de problemen rond het coronavirus. Veiligheidsexperts waarschuwen voor aanvallen op bedrijven die zijn overgeschakeld op thuiswerk. Computercriminelen proberen thuiswerkers hun wachtwoorden te ontfutselen. Ook wordt gezocht naar zwakke…

‘Laat gemak tijdens thuiswerken niet de vijand zijn’

Omdat bedrijven zich opmaken voor lange periodes van thuiswerken, staan it- en security-managers voor behoorlijke uitdagingen. Jaya Baloo, die vorig jaar als ciso van KPN naar Avast verhuisde, geeft tips hoe dit aan te pakken. Ze…

Ict-sector schiet organisaties te hulp in coronacrisis

De overheid heeft (verscherpte) maatregelen opgesteld om de verspreiding van het coronavirus (Covid-19) in Nederland in te dammen. Werknemers moeten zoveel mogelijk thuiswerken en anders wordt verzocht om de werktijden te spreiden. Dit brengt (ict-)-uitdagingen mee…

Het risico van periodiek een wachtwoord wijzigen

Een meerderheid van de Nederlandse organisaties gebruikt Office 365. In de policies hiervan kun je instellen om de hoeveel tijd gebruikers hun wachtwoorden moeten wijzigen. Vraag je wel je weleens af wat de risico’s hiervan zijn?

Vier bedrijven vormen solide ict-groep uit Salland

De vier bedrijven Solid Partners, Sibat, Locosoft en WeKaData bundelen hun krachten en gaan met ingang van 1 maart verder als Solid Partners ICT Groep. Door de krachtenbundeling worden teams als servicedesk, professional services, managed services,…

Provincie Friesland kiest Inwork voor servicedesk

Dienstverlener Inwork verzorgt vanaf 1 maart de servicedesk voor ict- en facilitaire zaken bij de provincie Friesland. Het contract heeft een looptijd van vier jaar, met een optie tot twee jaar verlenging. Met de opdracht is…

Ai-lawine bij Amazon

Amazon Web Services (AWS) zet zwaar in op machine learning. De marktleider op de cloudmarkt introduceert een groot aantal nieuwe diensten waarmee kunstmatige intelligentie binnen het bereik van meer applicatie-ontwikkelaars en eindgebruikers komt. Ook bedrijven die…

Cybercrime per sms levert schade op van 1 miljoen

Het aantal meldingen van cybercrime via sms neemt sterk toe. Dit jaar kwamen bij de Fraudehelpdesk 14.686 meldingen binnen van slachtoffers die via sms zijn benaderd door internetcriminelen. Bij de helpdesk is tot oktober dit jaar…

Waarde creëren met logging

Veel van wat op een bedrijfsnetwerk gebeurt, zou onmiddellijk weer vergeten worden zodra het voorbij is, als er niet ergens een log van werd opgeslagen. Vrijwel alle apparaten in een it-infrastructuur registreren alles wat ze doen…

Dreiging komt vaak van binnenuit

In de VS is september National Insider Threat Awareness Month. Die kennen we hier nog niet. Het is een initiatief van het NSCS (national counterintelligence and security center) en NITTF (national insider threat task force). Die…

NBD Biblion gaat over naar cloud met OGD

NBD Biblion, leverancier van (luister)boeken, gaat zijn werkplek moderniseren door deze over te brengen naar de cloud. Hiermee wil de organisatie uit Zoetermeer makkelijker op- en afschalen voor meer flexibiliteit en inspelen op groeikansen. De opdracht…

Twitter is speeltuin voor cybercriminelen

Cybercriminelen mikken hun pijlen op Twitter. Zij misbruiken het sociale media-platform voor tech support-oplichting, het beheren van command and control-servers en steganografie. Dat schrijft beveiliger Trend Micro in een nieuw onderzoek. Gelukkig kunnen beveiligers het sociale…

Rijkswaterstaat gunt ict-servicedesk weer aan Fujitsu

Fujitsu gaat ook de komende jaren de ict-servicedesk van Rijkswaterstaat verzorgen. Het nieuwe contract, binnengehaald na een aanbesteding, heeft een looptijd van drie jaar en kan daarna drie keer met een jaar worden verlengd. De geraamde…

It kán steeds meer (maar wij weten steeds minder hoe)

It laat gebruikers in de steek. Techniek neemt in complexiteit toe, waardoor onze productiviteit afneemt, de prestaties teruglopen en onze veiligheid in het geding komt. Tijd dat we ons weer gaan focussen op wat écht belangrijk…

Verleid startende it’er met kennis (niet met jacuzzi)

It-bedrijven proberen de krapte op de arbeidsmarkt krampachtig te trotseren. Door stagiairs luxe lokkertjes te bieden in de vorm van leaseauto’s of zelfs een jacuzzi op kantoor. Leuk en aantrekkelijk voor die stagiair, als werkgever sla…

RDW besteedt servicedesk uit aan Fujitsu

Ict-dienstverlener Fujitsu gaat de komende drie jaar de ict-servicedesk bemannen voor de Rijksdienst Wegverkeer (RDW). Het contract kan na de eerste drie jaar nogmaals voor drie jaar verlengd worden. Fujitsu verzorgt nu al het werkplekbeheer voor…

E-mergo en Qualogy leveren bi aan Schiphol

Schiphol gunt E-mergo uit Delft en Qualogy uit Rijswijk de opdracht om de komende jaren business intelligence (bi)-diensten te leveren. Het gaat om beheer en de ontwikkeling van bi-tools en -dashboards van Oracle en Qlik. Daarvoor…

DNB gunt it-beheer voor 4 jaar aan Centric

De Nederlandsche Bank (DNB) heeft voor vier jaar een groot deel van zijn it uitbesteed aan Centric. De it-dienstverlener uit Gouda gaat werkplekdiensten, de servicedesk en kantoorautomatisering leveren aan de 1800 medewerkers en neemt ook het…

Ict-vragen gemiddeld na 21 uur beantwoord

Gemiddeld duurt het 21 uur voordat de servicedesk binnen het eigen bedrijf antwoord geeft op ict-vragen. Bij een op de vijf vragen duurt het meer dan een etmaal voordat wordt gereageerd. Iets minder dan de helft…

Vancis beheert ict Gerrit Rietveld Academie

Vancis is door de Gerrit Rietveld Academie geselecteerd voor het beheren van de ict. De hostingspecialist uit Amsterdam gaat het beheer voor de kunstacademie verzorgen op het vlak van werkplekken, telefonie, netwerken, servers, applicaties, printers en…

Ymere besteedt groot deel van ict uit aan KPN

Woningcorporatie Ymere heeft het beheer van de werkplekken, de it-infrastructuur en de servicedesk voor vijf jaar uitbesteed aan KPN. Tien automatiseerders zijn overgestapt van de Amsterdamse woningcorporatie naar het ict-concern. Ymere verhuurt ruim zeventigduizend woningen in…

Pink Elephant sluit it-contract Cordaan mét scooters

Zorgverlener Cordaan heeft een driejarig outsourcingscontract afgesloten met Pink Elephant met een waarde van ettelijke miljoenen. De overeenkomst omvat de it- en werkplekinfrastructuur van Cordaan en kent opties voor verlenging. Belangrijke doelstelling is het doorvoeren van…

Sollicitanten zoeken vaker op GDPR-functies

Werkzoekenden azen dit jaar opvallend vaak op vacatures rond de nieuwe privacywet GDPR. Zo steeg het gebruik van de zoekterm ‘functionaris gegevensbescherming’ met 1912 procent. Ook werd vaker gezocht op de term GDPR, evenals hieraan gekoppelde…

Linden-IT opent drie nieuwe vestigingen

De Amsterdamse detacheerder en opleider van it-personeel, Linden-IT, opent op 10 november 2018 de deuren van drie nieuwe locaties. Het gaat om kantoren in Utrecht, Den Bosch en Den Haag. Het bedrijf dat zich specialiseert in…

'Iedereen bij Microsoft voelt empowerment-strategie'

Onder leiding van Satya Nadella maakt Microsoft een enorme cultuurverandering door. Doel is om mensen en organisaties in staat te stellen beter te presteren. Die nieuwe strategie van 'empowerment' wordt niet alleen met de mond beleden,…

Meest gewaardeerd
    Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
1 635 6.95
2 Ruud Mulder 1226 6.94
3 Henri Koppen 2680 6.80
4 Reza Sarshar 1436 6.75
5 Will Moonen 309 6.73
6 Jaap van Belkum 269 6.71
7 P.J Westerhof LL.M MIM 364 6.69
8 Pa Va Ke 1513 6.66
9 Louis Kossen 819 6.65
10 Willem Oorschot 592 6.57
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.