Woordenboek ITSM

Samen met de bezoekers van Computable.nl willen we een overzicht opbouwen van door de ICT-community gedragen definities van belangrijke ICT-begrippen. Als expert of geregistreerd gebruiker heb je de mogelijkheid om hieraan bij te dragen. Vervolgens kunnen andere bezoekers hierop stemmen om de beste definitie bovenaan te krijgen. Mis je een begrip in het overzicht, mail dan naar redactie@computable.nl. Voor inzendingen gelden de volgende regels:


- Houd je inzending zo beknopt mogelijk (geen voorbeelden etcetera).
- Voeg alleen iets toe als dit een duidelijke aanvulling of verbetering is.
- Ga geen discussies aan en verwijs niet naar eerdere aanvullingen.
- Beperk je uitleg uitsluitend tot het begrip waarop je reageert.
- De redactie mag ten alle tijden reacties aanpassen of verwijderen.

ITSM (IT Service Management)

Een benaming voor het procesmatig aansturen van de werkwijze van IT-beheer.

  • Hiermee samenhangend: IT-servicemanagement, servicemanagement, ICT-servicemanagement ?>.



Artikelen met als tag ITSM


Quint en ITpreneurs zetten nieuwe koers uit

Managementadviesbureau en opleider Quint Wellington Redwood introduceert samen met ITpreneurs een nieuwe, eendaagse cursus voor een gedegen fundament in IT Service Management (ITSM) en DevOps. Hiermee onderstrepen beide bedrijven hun commitment aan het overbruggen van de…

Eindelijk open enterprise architectuur voor ITSM

De Open Group heeft eind vorig jaar IT4IT v2.0 geannonceerd. Elke organisatie kan nu beschikken over een gedegen referentie enterprise architectuur voor it service management (itsm) IT4IT is wel in essentie gebaseerd op ITIL versie 3…

AkzoNobel werkt met IT-Guardian van Logicalis SMC

AkzoNobel, de internationale verf- en coatingsonderneming en producent van specialistische chemicaliën, heeft mede op basis van een nieuwe toekomstvisie, gekozen voor IT-Guardian, de kant-en-klare itsm-oplossing van Logicalis SMC, gefundeerd op Servicenow.

Mproof koppelt Clientele ITSM met Windows 10

Mproof, specialist in it-servicemanagementsoftware en -diensten, kondigt de nieuwste versie van Clientele ITSM aan. De versie 2015.2 van de Clientele ITSM-software omvat onder andere de compatibiliteit met Windows 10 en Microsoft Edge.

Zorg dat de piramide bij ITSM niet instort!

Vaak lopen it-projecten en itsm-implementaties niet zoals verwacht. De tijdsplanning wordt overschreden, de kosten lopen op of de effectiviteit valt tegen. Hoe komt het nou dat projecten en implementaties zo vaak falen? Ik denk dat de…

Mproof en ServiceHeroes bieden Mobile Monkey

Mproof en ServiceHeroes hebben samen een mobiele oplossing gerealiseerd waarmee klanten van Mproof de servicemanagementprocessen binnen Clientele ITSM ook mobiel kunnen inzien en beheren. De oplossing, Mobile Monkey genaamd, stelt gebruikers in staat eenvoudig en intuïtief…

Tweehonderd keer taart op SysAdminDay 2015

De laatste vrijdag van juli is de dag waarop wereldwijd systeembeheerders in het zonnetje worden gezet. Dit jaar wordt System Administrator Appreciation Day (SysAdminDay) voor de zestiende keer gevierd. Softwareleverancier voor itsm (it service management) Topdesk…

Logicalis SMC brengt IT-Guardian 1.5

Logicalis SMC is gestart met de uitrol van versie 1.5 van zijn best practice itsm-oplossing IT-Guardian. In de nieuwe versie zijn verbeteringen doorgevoerd op het gebied van procesverwerking en -bewaking, terwijl ook het gebruikersportaal flink onder…

Mproof geeft nieuwe versie Clientele ITSM vrij

Met de nieuwste versie van Clientele ITSM is de service management software van Mproof per direct beschikbaar op Microsoft Azure, het Cloud platform van Microsoft. Het nieuwe aanbod reduceert de behoefte aan hard- en software-infrastructuur en…

Nieuwe release IT-Guardian vrijgegeven

Logicalis SMC heeft een nieuwe release van zijn populaire, kant-en-klare best practice itsm-oplossing ‘IT-Guardian’ voor de markt vrijgegeven. In deze nieuwe release, die de laatste ServiceNow-versie ‘Eureka’ volledig ondersteunt, is het request fulfilment proces verbeterd en…

Computable verzorgt ITSM-sessie Tooling Event

Computable verzorgt tijdens The Tooling Event een sessie over it-servicemanagement (itsm) en controle. Expert Gert-Jo van der Heijden zal namens de ict-vaktitel een presentatie geven over servicemanagement tooling in de cloud. Computable vaardigt Van der Heijden…

Mproof breidt Clientele ITSM uit

Mproof, specialist op het gebied van it service management-software en -diensten kondigt aan dat de nieuwste versie van Clientele ITSM per direct beschikbaar is. In de nieuwste versie is een koppeling met Afas Profit opgenomen.

Clientele ITSM 2014 Spring release beschikbaar

Mproof, specialist op het gebied van servicemanagement, heeft een nieuwe release uitgebracht van het Clientele Service Management-softwareplatform dat onder andere wordt ingezet voor it-servicemanagement (itsm), facilitair management en hr.

Imtech ICT kiest voor assyst van Axios Systems

Imtech ICT Nederland vormt met ruim vijfhonderd ict-experts een belangrijk onderdeel van Imtech en een full-service ict-provider. Op het moment dat de twee werkmaatschappijen ICT Communication Solutions (CS) en Imtech ICT IS&S samengingen besloten de organisaties…

Axios Systems introduceert ITSM-assyst

Axios Systems lanceert vandaag de nieuwste versie van zijn IT Service Management (ITSM)-oplossing, assyst. De software combineert alle ITIL/ITSM processen in één pakket; deze nieuwe versie bevat tevens IT Resource Performance Management (IT RPM), nieuwe help…

ITSM in de cloud is onvermijdelijk

It service management (Itsm) is een raar fenomeen. De Itsm-oplossingen waar veel it-afdelingen nog mee werken, zijn vaak ouder en meer achterhaald dan de tools waar andere afdelingen over beschikken. Terwijl de meeste sales-afdelingen werken met…

Clientele Service Management software

Mproof Nederland, specialist op het gebied van servicemanagement, kondigt een nieuwe versie van de Clientele Service Management software en de daarop gebaseerde toepassingen Clientele ITSM en Clientele Facilitair aan. Belangrijkste kenmerken zijn een vernieuwde gebruikersinterface en…

NS gebruikt HP Service Manager als beheertool

Het rijdend personeel bij NS beschikt over een Railpocket, een geavanceerde handcomputer om reizigers snel van informatie te kunnen voorzien, kaartcontroles uit te voeren en bijvoorbeeld agressiemeldingen te doen. De NS zocht een nieuw tool om…

A fool with a tool is just a fool

Herinnert u zich nog de beloftes van ‘IT for IT’ medio vorig decennium? Na erp en crm voor de business waren nu it-organisaties eindelijk zelf aan de beurt om hun eigen processen te automatiseren. Is dat…

Unisys biedt diensten op Remedy-technologie BMC

Unisys heeft bekendgemaakt dat het zijn aanbod als leverancier van cloudgebaseerde services en oplossingen voor IT Service Management (ITSM) verder heeft uitgebreid wat betreft BMC Software's Remedy-technologie. Unisys levert zijn BMC Remedy ITSM-platform momenteel aan honderddertig…

Mproof komt met nieuwe versie Clientele

Mproof Nederland, specialist op het gebied van servicemanagement, kondigt de nieuwste versie van Clientele ITSM en Clientele SENS aan. Binnen deze versie zijn de grafische planningsmogelijkheden voor resources binnen operations management verder uitgebreid.

2e2 Consulting verrijkt ServiceNow met Mirror42

Itsm-specialist 2e2 Consulting en business intelligence-leverancier Mirror42 hebben een overeenkomst getekend voor nauwe samenwerking in de Benelux rond de it service management SaaS-oplossing van ServiceNow. Bij de implementatie van ServiceNow gaat 2e2 Consulting klanten voortaan de…

Mproof ntroduceert uitgebreide ISM-module

Mproof Nederland, specialist op het gebied van servicemanagement en leverancier van Clientele ITSM, breidt haar aanbod uit met een integrated service management-module (ism), waarmee bedrijven laagdrempelig en tegen geringe investeringen kunnen starten met de ism-methode.

Mproof Nederland introduceert Clientele ITSM Mobile

Mproof Nederland, specialist op het gebied van servicemanagement, introduceert Clientele ITSM Mobile, de mobile versie voor itsm en managed services toepassingen van Mproof. Deze nieuwe user interface is specifiek ontworpen voor gebruik op tablets en smartphones…

Mproof en Hitachi gaan samenwerking aan

Mproof, specialist en ontwikkelaar op het gebied van servicemanagement, en Hitachi Data Systems (HDS) hebben hun oplossingen geïntegreerd. Door de integratie van de Hitachi IT Operations Analyzer en Clientele ITSM van Mproof wordt it-servicemanagement gecombineerd met…

Meest gewaardeerd
    Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
1 Ruud Mulder 1226 6.94
2 Henri Koppen 2691 6.80
3 Reza Sarshar 1436 6.75
4 Will Moonen 312 6.73
5 P.J Westerhof LL.M MIM 374 6.69
6 Pa Va Ke 1527 6.66
7 Louis Kossen 835 6.65
8 Willem Oorschot 592 6.57
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.