Woordenboek KPI

Samen met de bezoekers van Computable.nl willen we een overzicht opbouwen van door de ICT-community gedragen definities van belangrijke ICT-begrippen. Als expert of geregistreerd gebruiker heb je de mogelijkheid om hieraan bij te dragen. Vervolgens kunnen andere bezoekers hierop stemmen om de beste definitie bovenaan te krijgen. Mis je een begrip in het overzicht, mail dan naar redactie@computable.nl. Voor inzendingen gelden de volgende regels:


- Houd je inzending zo beknopt mogelijk (geen voorbeelden etcetera).
- Voeg alleen iets toe als dit een duidelijke aanvulling of verbetering is.
- Ga geen discussies aan en verwijs niet naar eerdere aanvullingen.
- Beperk je uitleg uitsluitend tot het begrip waarop je reageert.
- De redactie mag ten alle tijden reacties aanpassen of verwijderen.

KPI (Key Performance Indicator)

Variabelen om prestaties van ondernemingen te analyseren.

  • Hiermee samenhangend: KPIs, Key Performance Indicators, Kritieke prestatie-indicatoren, Kritieke prestatie-indicator, KPI Library, KPIs ?>.



Artikelen met als tag KPI


Bedrijfscultuur voedingsbodem digitale transitie

In een eerdere blog stelde ik dat een bedrijfscultuur de grootste hindernis is voor digitale transitie. Het veranderen van menselijk gedrag en gewoontes is een moeilijke uitdaging, maar zeker niet onoverkomelijk. Welke aspecten van de bedrijfscultuur…

De verantwoordelijkheden van het CCoE

Eerder schreef ik over het Cloud Center of Excellence (CCoE), het team dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van best practices, governance en frameworks die de rest van het bedrijf moeten helpen om de stap naar…

Lean-IT: beren op de weg naar hot spot

De Lean-filosofie: het is niets nieuws onder de zon. Toch blijft de door Toyota ontwikkelde methode in de huidige fluctuerende economie een relevant onderwerp voor veel bedrijven. Nu managers in verschillende sectoren al hun heil hebben…

Qlik komt met Qlik Sense Enterprise 2.0

Qlik Sense Enterprise 2.0 is de nieuwste release van Qlik’s platformgebaseerde business intelligence-aanpak. De nieuwe versie vergroot het aantal use cases binnneorganisaties variërend van self-service data visualisatie, rapportage, dashboards, guided analytics tot en met embedded analytics.

Grolsch krijgt 'one version of the truth'

Grolsch is een van de modernste brouwerijen ter wereld. De machines uit de brouwerij worden continu gemonitord en dit levert een schat aan informatie op. De hierbij vrijgekomen data wordt geherstructureerd en bewaard in het datawarehouse.…

ServiceNow neemt softwarebedrijf Neebula over

Servicenow, een Amerikaanse aanbieder van software voor it-servicemanagement in de cloud, heeft softwarebedrijf Neebula uit Israël gekocht. Dit bedrijf biedt het product Servicewatch aan waarmee it-afdelingen hun model voor systeemmanagement in datacenters kunnen automatiseren. Servicenow betaalt…

ServiceNow lijft Amsterdams Mirror42 in

ServiceNow, een Amerikaanse aanbieder van software voor it-servicemanagement in de cloud, heeft het Nederlandse Mirror42 overgenomen. Dit in 2004 opgerichte bedrijf uit Amsterdam levert performance management software met kpi (key performance indicator)-gedreven dashboards en puntenkaarten. Het…

BI doet niet wat het moet doen

Het is te duur voor wat het doet. Maar wat veel erger is: het doet niet wat het moet doen. Zo beoordelen veel bedrijven vandaag de dag het rendement van hun investeringen in business intelligence of…

Verantwoordelijk of zijn we als IT'er te aardig?

Data warehouse-projecten hebben een slechte naam. Deze projecten zouden vaak mislukken en als ze dan eens tot een succes leiden, is het vaak te laat. Ik betoog dat dit te maken heeft met het feit dat…

Virtualisatie en user experience als über-KPI

In een wereld waar steeds meer kernapplicaties gevirtualiseerd zijn, bestaat een applicatie voor een gebruiker uit schermen. Een gebruiker zit bijvoorbeeld in Rio de Janeiro, terwijl applicatie en data in een rekencentrum in Frankfurt zoemen. Een…

Het managen van verwachtingen bij offshore

Een aantal weken geleden sprak ik met een van onze klanten. Hij heeft de laatste jaren gewerkt met teams in India en Oost-Europa en benoemde één van zijn grootste obstakels ‘managen van verwachtingen’. Dit is één…

Mproof introduceert Clientele Performance 2010

Het Wassenaarse softwarebedrijf Mproof introduceert Clientele performance 2010. Deze bi- en analyse-software verzamelt en analyseert gegevens uit Clientele, dat zijn verschillende softwarepakketten voor dienstverlening zoals programmatuur voor de ondersteuning van klantcontactcenters Clientele SENS Customer Support. Als…

Menselijke kant onderbelicht bij uitbesteding

Tijdens outsourcingstrajecten wordt te weinig aandacht gegeven aan de menselijke kant. Dat concludeert dienstverlener Ordina na onderzoek. ‘Tijdens de onderhandelingen voor een uitbestedingscontract is er vooral aandacht voor de zakelijke aspecten. Dat wordt allemaal in een…

KPI’s en de valkuilen van ons denken

De mens is niet zo rationeel als we graag zouden geloven. Studies hebben aangetoond dat we vaak op systematische en voorspelbare wijze denkfouten maken. Onze redeneringen steunen niet zozeer op de regels van de logica, als…

FBI en controle

FBI, dat is een mooie, tot de verbeelding sprekende, term. Natuurlijk niet te verwarren met het Amerikaanse Federal Bureau of Investigation. Nee, we spreken over alle organisaties die te maken hebben met 'finance, banking en insurance',…

Prijs voor BI bij politie Amsterdam

De regiopolitie Amsterdam-Amstelland heeft een zogenoemde Excellent Performance Award gewonnen op het gebied van business intelligence (BI). Het korps ontving de prijs van de jury van de jaarlijkse BI Awards op het onderdeel ‘Excellent Start-up’. De…

KPN Retail wint BI-prijs met verkoopstrategie

KPN Retail heeft van de jury van de jaarlijkse BI Awards een Excellent Performance Award ontvangen. Het bedrijfsonderdeel kreeg de award toegekend op het onderdeel ‘Sales Performance’. KPN Retail kreeg de prijs uitgereikt tijdens het tweedaagse…

Ziekenhuis Diakonessenhuis wint BI Award 2009

Het Diakonessenhuis in Utrecht heeft de BI Award 2009 gewonnen. Deze juryprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan organisaties die zich onderscheiden op het gebied van business intelligence. Het ziekenhuis kreeg de prijs uitgereikt tijdens het tweedaagse BI-symposium…

Pragmatisme levert Ensior nominatie Skillcity Award op

'Een flexibele en pragmatische aanpak in combinatie met een totaalpakket van Business Intelligence-diensten (BI) – dat zijn de factoren die Ensior de nominatie voor de Skillcity Snelle Groeier 09 Award voor Midden-Nederland hebben opgeleverd. Onze omzet…

Vraag de klant eens om een rapportcijfer

De vraag of je klant nog wel tevreden is, spookt bij menig ict-dienstverlener regelmatig door het hoofd. Niet dat er een gebrek is aan beoordelingscriteria; integendeel zelfs. Beoordelingen worden gebaseerd op een grote hoeveelheid vooraf vastgestelde,…

Succesvol meten, zijn KPI's wel voldoende?

Bij uitbesteding zijn er tijdens contractonderhandelingen met de leverancier een aantal key performance indicators (KPI's) afgesproken, die inzicht moeten geven in de kwaliteit van de dienstverlening. De grote valkuil van KPI's is dat ze vaak niet…

‘Als vrouw in de ICT-top ben je een excuustruus’

Vrouwen die een positie in de raad van bestuur of commissarissen van een ict-bedrijf ambiëren moeten brutaler worden. Dit is de mening van Jitka Beukenkamp, lid van het management team van Logica en Fleur Hermse, manager…

‘BI-experts moeten de feiten niet ontkennen’

"We moeten de feiten niet negeren of ontkennen." Dat zegt Daan van Beek van advies- en onderzoeksbureau Passionned in een reactie op forse kritiek van BI-experts op zijn constatering dat met business intelligence zelden aantoonbaar financieel…

BI betaalt zich bijna nooit terug

Het is praktisch onmogelijk om als organisatie groot financieel succes te behalen met behulp van business intelligence (BI). Dat constateert advies- en onderzoeksbureau Passionned uit een analyse van landelijk BI-onderzoek.

Publieke sector kan geen BI implementeren

Het lukt organisaties in de publieke sector niet om succesvol business intelligence (BI) te implementeren. Dat blijkt uit landelijk onderzoek naar de toepassing van BI in de afgelopen drie jaar.

Meest gewaardeerd
    Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
1 635 6.95
2 Ruud Mulder 1226 6.94
3 Henri Koppen 2680 6.80
4 Reza Sarshar 1436 6.75
5 Will Moonen 309 6.73
6 Jaap van Belkum 269 6.71
7 P.J Westerhof LL.M MIM 364 6.69
8 Pa Va Ke 1516 6.66
9 Louis Kossen 820 6.65
10 Willem Oorschot 592 6.57
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.