Computable Insights - IFS Connect: ‘Echte oplossingen om dagelijks te gebruiken’

ADVERTORIAL

IFS CONNECT 2025 > DE KRACHT VAN AI IN DE INDUSTRIËLE PRAKTIJK

‘Echte oplossingen om dagelijks te gebruiken’

IFS Connect, het jaarlijkse event van bedrijfssoftwareleverancier IFS, draait dit jaar volledig om Industrial AI. Het bedrijf ontvangt zijn gasten in het Louwman Museum in Den Haag. Hoewel bijzondere voertuigen de hal van het automuseum sieren, is dat niet waar het om draait: IFS laat vandaag zien hoe industriële organisaties kunstmatige intelligentie kunnen inzetten om bedrijfsprocessen efficiënter en toekomstbestendiger te maken.

Terwijl de klanten, partners en IT-professionals wachten tot het programma begint, wandelen zij langs de glanzende oldtimers bij de entree van het automuseum. Voertuigen die ooit net zo innovatief en baanbrekend waren als de onderwerpen die vandaag op het programma staan.

Meteen in productie

 ‘We ontwikkelen geen prototypes om in presentaties te zetten, maar echte oplossingen die klanten dagelijks gebruiken’, zegt CEO Mark Moffat tijdens de opening van het event. Een van de aankondigingen die hij vervolgens doet, is Nexus Black, een traject waarbij IFS samen met klanten in twee tot drie weken een werkende AI-oplossing ontwikkelt. ‘We brengen een team van tien experts naar de klant. Samen bouwen we iets dat meteen in productie kan’, aldus Moffat.

Daarnaast wordt IFS.ai Value Studio gepresenteerd: een app waarmee organisaties zelf AI-use cases kunnen verkennen en berekenen hoe ze daarmee hun bedrijf kunnen laten groeien. Volgens IFS komt inmiddels 14 procent van hun eigen omzet uit AI-native producten.

Tijdens het ochtendprogramma deelt Royal IHC zijn ervaringen met de implementatie van IFS Cloud. Arjan van Limborgh, Head of IT, Data & AI, benadrukt dat de acceptatie ervan niet vanzelf gaat. ‘De techniek is belangrijk, maar uiteindelijk draait het om hoe mensen ermee werken’, zegt hij.

‘Super-users zijn cruciaal’

Om dat in goede banen te leiden, zet Royal IHC in op samenwerking tussen IT, procesverantwoordelijken en super-users. Vooral die laatste is cruciaal, omdat zij de schakel zijn tussen de eindgebruiker en de IT-afdeling. Van Limborgh: ‘We zien al resultaat: processen zijn meer gestandaardiseerd en besluitvorming gaat steeds meer op basis van data.’

Na een uitgebreide lunch gaat het event ’s middags verder met break-outsessies over onder meer predictive maintenance, het slim inzetten van AI om onderhoud te voorspellen voordat storingen zich daadwerkelijk voordoen. Ook duurzame toepassingen van AI komen aan bod, waaronder energiebesparing en efficiënter gebruik van middelen.

IFS Connect laat zien dat industriële AI steeds vaker wordt ingezet in de praktijk. Bedrijven zetten stappen richting datagedreven besluitvorming en procesoptimalisatie, waarbij IFS ook in de toekomst graag een rol speelt als leverancier en samenwerkingspartner.

Over IFS

IFS is wereldwijd toonaangevend in Industrial AI en cloud-bedrijfssoftware voor organisaties die goederen produceren en distribueren, complexe assets bouwen en onderhouden, en servicegerichte activiteiten beheren. Het AI-gestuurde platform biedt geïntegreerde oplossingen voor Enterprise Resource Planning (ERP), Enterprise Asset Management (EAM), Supply Chain Management (SCM) en Field Service Management (FSM). Door de inzet van Industrial AI™, machine learning en realtime data-analyse stelt IFS bedrijven in staat om de productiviteit, efficiëntie en duurzaamheid te optimaliseren en hun potentieel te benutten op hun Moment of Service™.

Het team van meer dan 7.000 medewerkers in 80 landen ondersteunt klanten dagelijks wereldwijd.

IFS