Computable Insights - Pax8 schudt met zijn cloud-marktplaats de distributiewereld op

'Vrede en geluk voor het partner-kanaal'

Pax8 schudt met cloud-marktplaats de distributiewereld op

Een datagedreven online-marktplaats waar managed service providers en andere it-dienstverleners hun klanten software en services kunnen bieden, verrijkt met ai-tools en trainingen voor het verbeteren van productportfolio’s: dat is het paradepaardje van Pax8. De Amerikaanse cloudcommerce-marktplaats is een luis in de pels in de traditionele wereld van wederverkopers en distributeurs.

Tekst: RIK SANDERS Beeld: PAX8

Pax8 wil graag de nieuwe standaard zetten in de wereld van wederverkopers en distributeurs. In 2012 lanceerde ict-veteraan John Street samen met investeringsmaatschappij First Mile Ventures dit bedrijf vanuit een kelder in Greenwood Village, Colorado. Street had in 2009 zijn vorige bedrijf MX Logic, een e-mailspam-detectordienst, verkocht aan McAfee en richtte daarna zijn aandacht op de opkomende cloudoplossingen. Hij stelde vast dat de traditionele verkoopstructuur van de it-sector, vaak via distributeurs en wederverkopers, niet was ingesteld om cloud-gerelateerde diensten op schaal te verkopen. De it-leveringsketen had in zijn ogen een opfrisbeurt nodig om op kosteneffectieve wijze cloudproducten te kunnen slijten aan het bedrijfsleven en dan met name het mkb. Zijn ei van Columbus? Een digitale marktplaats!

Pax8 ontwikkelde zich in de jaren daarna tot een online-marktplaats voor clouddiensten, gericht op de vele managed service providers (msp’s) die op hun beurt weer hún klanten bedienen. Klanten die vaak door de bomen het bos niet meer zien als het gaat om het kiezen van de juiste it-oplossingen. En die ook behoefte hebben aan selfservice-mogelijkheden en inzicht in gebruiks- en licentiekosten.

Knelpunten oplossen

Niet dat msp’s in eerste instantie gelijk doorhadden wat een ‘cloud commerce marketplace’ is, vertelde de huidige ceo Scott Chasin vorig najaar voor een volle zaal op het partnerevenement Pax8 Beyond EMEA 2024 dat plaatsgreep in hotel Intercontinental Berlijn. ‘Onze klanten zagen ons nog vooral als clouddistributeur. Maar wij dachten vooruit en zagen waar de knelpunten lagen: gebrekkige clouddistributie, amper ondersteuning en de facturering een nachtmerrie. Wij zijn vervolgens een community gaan opbouwen met als startpunt ons allereerste Microsoft Bootcamp, een Pax8-evenement in 2018. In samenwerking met onze partners ontwikkelden we vervolgens tools, ondersteuningsprogramma’s en opleidingstrajecten.’

Carl Lewis, Amerikaans atleet, tienvoudig Olympisch-goud-winnaar én aandeelhouder, gaf op het partnerevenement Pax8 Beyond EMEA 2024 in Berlijn acte de présence en sprak over investeren in succes.

Zeven jaar later kan de cloudcommerce-marktplaats indrukwekkende rapportcijfers tonen: het bedrijf bedient momenteel circa veertigduizend partners in ruim veertig verschillende landen en de Pax8-gemeenschap ondersteunt in totaal zo’n zeshonderdduizend klanten in het mkb in 62 landen.

Gemeenschapsgevoel

Het zijn succescijfers waar Timon Bergsma, verkoopdirecteur Pax8 in de Benelux en Frankrijk, met recht trots op is. Hij voelt zich in zijn element bij het bedrijf waar het draait om gemeenschapszin en toegevoegde waarde creëren voor de msp-business. ‘In mijn eerste jaren in de it-wereld was ik vooral bezig met het ‘aanhouden van de lichten’ bij de bedrijven waar ik werkte. It werd gezien als een kostenpost, het moest allemaal goedkoper. Later kwam ik in contact met msp’s en daar draaide het juist om de discussie hoe it kan bijdragen aan de groei van de business. Dat zijn gesprekken waar ik veel meer van hou.’

In 2018 benaderde it-ondernemer Harald Nuij hem om te komen werken bij Resello. Nuij was dat jaar ingestapt bij deze Nederlandse clouddistributeur die een vergelijkbare koers volgde als Pax8, namelijk het opbouwen van een ‘cloud business automation’-platform voor het uitleveren, beheren en factureren van clouddiensten tussen resellers, subresellers en eindgebruikers. Het bedrijf uit Zwolle kwam op de radar van Pax8 dat ook in Europa voet aan de grond wilde krijgen. Dat leverde in juli 2021 een overname op. Vandaag de dag is Pax8, waar Nuij de post van ceo EMEA vervult, in Nederland uitgegroeid naar een man of zestig. Bergsma ziet ook groeikansen liggen in België en Frankijk. Ook daar kampen msp’s met een complex landschap van leveranciers waaruit ze voor de ondersteuning van hun klanten moeten kiezen. Bovendien stijgen de kosten en moeten ze als kleinere bedrijven de snelle it-ontwikkelingen rond onder meer cybersecurity, data, compute, ai en regelgeving bij zien te houden. Pax8 biedt hen één platform waar cloudoplossingen te vinden zijn, facturatie en contractbeheer afgehandeld worden en ai verrijkte tools inzichten bieden in de gekozen bedrijfsvoering, zoals of een productportfolio nog voldoet aan de klantbehoeften. Bergsma: ‘Onze focus ligt op het laten groeien van msp’s en it-dienstverleners in dit cloudlandschap. Als zij groeien, groeien wij ook. Dat is de kern van ons bedrijf.’

Het Pax8 (voorheen Resello)-pand in Zwolle.

Geheime saus

De verkoopdirecteur onderstreept nog het belang van de trainingen die Pax8 aanbiedt, bijvoorbeeld masterclasses en workshops over cyberbeveiliging, go-to-market-strategieën of ai. In dat laatste kader startte het zelfs een kennishub die partners helpt om ai-technologieën effectief toe te passen. Daarnaast biedt Pax8 partners ondersteuning bij de verkoop en implementatie van cloudoplossingen en helpt het bij het zoeken naar it-experts voor msp’s, onder andere middels het organiseren van netwerkbijeenkomsten. 

Volgens Bergsma is het gemeenschapsgevoel een van de geheime sauzen van het succesvolle recept van Pax8. Dat is niet onopgemerkt gebleven: grote merken zoals Microsoft, Adobe, SentinelOne, CrowdStrike, Commvault en Sophos maken inmiddels ook deel uit van het brede aanbod van cloudoplossingen. Naar verwachting zal er de komende jaren ook een verschuiving plaatsvinden van de traditionele distributie (met vaak nog magazijnvoorraden) naar online-handelsplaatsen waarmee it-dienstverleners rechtstreeks zakendoen.

Wat dat betreft heeft Pax8 als luis in de pels wel een steen in de vijver gegooid van de traditionele wereld van wederverkopers en distributeurs. Al strookt dat niet helemaal met de naam van het bedrijf. Oprichter John Street zocht naar een naam die eenvoudig te onthouden is en een positieve uitstraling heeft, vertelde Harald Nuij in Berlijn. ‘Hij kwam op het Latijnse pax, wat vrede betekent en koos voor het cijfer 8 omdat dat het Chinese getal voor geluk is. Pax8, een combinatie van vrede en geluk dus. Hij sloot zijn e-mails ook altijd af met de woorden vrede en geluk en dat doen we in het bedrijf nog steeds. Zo’n positieve afsluiting kan geen kwaad in de wereld van vandaag.’