Bart van Maarseveen
‘Belang individuele klantprofielen neemt snel toe’ Bart van Maarseveen vernieuwt. Sinds zijn studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit wordt de 43-jarige Hagenaar gedreven door zijn visie op Open Source technologie in het algemeen en CRM (web based en Software as a Service) in het bijzonder. Wat in 1998 begon met Outdare valt nu op zijn plek bij OpenSesame CRM. ‘Wie wil dat nou niet’, dacht Van Maarseveen toen Larry Augustin vlak voor de eeuwwisseling de term ‘open source’ bedacht: ,,De mogelijkheden en vernieuwingen in methodiek en tools; de gratis, robuuste componenten. Ik dacht, als ik hier nu mee begin, ben ik over vier jaar koning.” Eerste Europese partner SugarCRM Een symbolische eerste stap volgde in 2004, toen Outdare de eerste SugarCRM partner van Europa werd. SugarCRM was toen nog zes man groot en Van Maarseveen voorzag grote groei. En dat bleek zo te zijn, de omzet SugarCRM verdubbelde jaarlijks. Om de volgende fase van groei te kunnen maken met Outdare, liet Van Maarseveen zijn bedrijf in 2009 deels opgaan in Ictivity, dat een sterke positie had in de infrastructuur markt. Ondertussen groeide SugarCRM uit tot een wereldwijd bedrijf met honderden medewerkers. Met Ictivity zette Outdare haar groei door, en daar ontmoette van Maarseveen Ruud de Rooij. ,,Het klikte vanaf het eerste moment. We voelden en vulden elkaar heel goed aan. We hebben tot 2012 samen SugarCRM projecten gedraaid.” Nadat Van Maarseveen in maart 2012 de rest van zijn aandelen Outdare aan Ictivity had verkocht stapte hij uit: ,,Ik wilde mijn visie volgen en ‘marketing automation’ als logische aanvulling op CRM ontwikkelen.” De Rooij deelt die visie, de klik bleef en waar mogelijk werkten ze samen. Bij de Stichting Bibliotheek NL bijvoorbeeld. Als je visie klopt, is tijd je beste vriend. Van Maarseveens geduld wordt in 2013 beloond met de totstandkoming van OpenSesame CRM. ,,Ik liep Wieger Kunst tegen het lijf, die onmiddellijk mogelijkheden zag en me vroeg of ik een geschikte consultant kende met wie ik een krachtig team kon formeren. Nou, die belde ik nog elke week: Ruud de Rooij. In een paar gesprekken vielen alle puzzelstukjes op hun plek.” OpenSesame CRM, meteen een grote speler in de Nederlandse SugarCRM markt, werd een feit.
bartvanmaarseveen@gmail.com