Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Europese Commissie wil spam belemmeren

15 mei 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

De Europese Commissie wil spam – verzending van reclameboodschappen door DM-bedrijven (direct marketing) via email – aan banden leggen. Een nieuwe wet moet voorkomen dat deze bedrijven email mogen versturen zonder toestemming van de ontvanger.

Bestaande ‘data-beschermingswetten’ hebben al succes geboekt wat betreft het gebruik van automatische bel- en fax-systemen. Bescherming van email-privacy laat nog te wensen over. De EC onderzoekt momenteel de mogelijkheden van een universele wetgeving. De commissie hoopt in juni met een voorlopig voorstel te komen. Het wachten is op de benodigde gegevens van alle lidstaten van de Europese Unie.
Volgens M. Klazema, senior adviseur van marketing- en management-adviesbureau Vodw, is deze toekomstige regelgeving een aanvulling op de bestaande privacy-wet. "Voor bedrijven is het nog steeds mogelijk om commerciële boodschappen te versturen, vaak tot ongenoegen van de ontvanger. Niet alleen wordt laatstgenoemde overspoeld met commerciële boodschappen, maar ook worden tegelijkertijd persoonlijke gegevens en het gedrag van de ontvanger vastgelegd." Vodw heeft als beleid om mailings alleen met toestemming van de klant per email te versturen.
Steeds meer bedrijven realiseren zich dat het veel verstandiger is om mensen van tevoren toestemming te vragen voor het toesturen van commercieel getinte informatie en boodschappen. Dit is het centrale idee achter het recent geïntroduceerde begrip ‘permission marketing’.
De Nederlandse Associatie voor dmsa (direct marketing, distance selling en sales promotion) is al bezig met het opstellen van richtlijnen. De eerste en belangrijkste stap in ‘permission marketing’ is mensen te interesseren en te overtuigen toestemming te verlenen om hen deze vorm van DM per email toe te sturen.
CD Now voert een voorbeeld van permission marketing uit gericht op mensen die een gratis email-account hebben bij Yahoo. Een banner op de homepage vestigt de aandacht op een ‘instant offer directly to your mailbox’. Klikt de bezoeker hierop, dan verschijnt de mededeling ‘The special has been placed in your inbox’. De opgevraagde informatie is dan direct inzetbaar om tot interactie met de klant te komen. Het bieden van responsmogelijkheden via hyperlinks en telefoonnummers zijn hierbij een succesfactor.

Meer over

E-mailmanagement

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    EC trekt 2,5 miljard euro uit voor slimme chips

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs