Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Verkeerde afdeling besluit over aanschaf crm

31 juli 2007 - 09:143 minuten leestijdActueelData & AIMarketCap
Kim Loohuis
Kim Loohuis

De aanschaf van een crm-applicatie wordt in sterke mate bepaald door het algemeen management van bedrijven. Toch meent het merendeel van deze organisaties dat de implementatie volledig onder de verantwoordelijkheid van het verkoopmanagement moet vallen.

De implementatie van een crm-applicatie moet onder de verantwoordelijkheid vallen van het verkoopmanagement. Toch is het vaak het algemeen management dat beslist over de aanschaf van een dergelijk pakket. Dat blijkt uit onderzoek van MarketCap naar de toepassing van crm in Nederland.

Ruim de helft van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat het algemeen management de doorslaggevende stem heeft bij de aanschaf van een crm-pakket. Bij eenderde van de bedrijven heeft het management van de verkoopafdeling ook een stem. Ook het financieel- en marketingmanagement zijn in veel gevallen betrokken bij de beslissing. Opvallend is dat het it-management bij ruim 40 procent van de ondervraagde organisaties slechts gedeeltelijk betrokken is. In 11 procent van de gevallen speelt het it-management in het geheel geen rol bij de aanschaf van een crm-applicatie.

Aanschafadviezen

"De gewenste functionaliteit van een crm-pakket wordt in sterke mate bepaald door het verkoopmanagement, ofwel de eindgebruiker. Toch ligt de uiteindelijke beslissing voor aanschaf vaak bij het algemeen management", signaleert ook Gregory Gruszka, directeur van SuperOffice Benelux, leverancier van crm-applicaties. "In veel gevallen wordt er bij het nemen van een besluit wel afgegaan op de adviezen van de verkoopafdeling, maar de vraag is in hoeverre het algemeen management deze adviezen even zwaar laat wegen als aspecten zoals prijs en educatie."

Digitaal opslaan van klantinformatie

"Wat je vaak ziet is dat men tot 99 procent van het aanschaftraject meegaat met alle adviezen en dat op het laatste moment ineens toch zaken als aanschafprijs of interne politiek een doorslaggevende rol gaan spelen", zegt Alfred den Besten, managing partner bij MarketCap. "De reden om een crm-applicatie aan te schaffen is nog altijd vrij basic. Het digitaal opslaan van klanteninformatie brengt een efficiëntieslag teweeg binnen een organisatie ten opzichte van de kaartenbak of het Excelsheet dat voorheen gebruikt werd."

Analyse weinig aantrekkelijk

De toegevoegde waarde van een crm-systeem zit in de geboden functionaliteit bovenop het eenvoudig in kunnen voeren van klantgegevens. Dit bevestigen de ondervraagde bedrijven maar in beperkte mate. Een derde geeft aan het aanmaken en bijhouden van klantprofielen als belangrijkste functionaliteit van een crm-pakket te zien. Analysemogelijkheden worden door slechts 13 procent van de ondervraagde organisaties als belangrijkste functionaliteit gezien. Van de marketingfunctionaliteiten van een crm-applicatie wordt slechts een heel klein deel van de Nederlandse ondernemingen echt blij.

 

 

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Bedrijven tevreden over crm-resultaten

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    IDC voorspelt groei crm-markt in Nederland

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Europese bedrijven blijven investeren in crm

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Crm blijkt meer dan software alleen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs