Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Freelance ICT’er wordt nerveus van crisis’

27 augustus 2009 - 14:40ActueelCarrièreHeadfirstZZP-Nederland
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Freelance ict'ers staan minder sterk bij onderhandelingen dan enige tijd geleden. Dat zegt algemeen directeur Rick Kruiswijk van arbeidsbemiddelingsbureau HeadFirst. 'Ze hebben te maken met meer concurrentie en zijn daardoor genoodzaakt hun tarieven te verlagen.'

Volgens Kruiswijk is het begrijpelijk dat zelfstandigen zonder personeel meeveren met de eisen van de opdrachtgever, maar moeten zij daaraan wel grenzen stellen. Vooral nu het moeilijker is opdrachten te vinden, kan de freelancer niet ook nog eens zomaar zijn tarieven naar beneden bijstellen, aldus de directeur. Dat blijkt echter nog niet zo eenvoudig. Kruiswijk: 'We merken dat freelance ict-professionals nerveus reageren op deze maatregelen en trends.'

Ondernemerschap

Eerder zei ook directeur van ZZP-Nederland Johan Marrink dat veel freelancers het moeilijk vinden genoeg zaken te blijven doen. Volgens de directeur van het informatiecentrum zijn freelancers vaak ervaren vakmensen, maar hebben zij het ondernemerschap niet goed onder de knie. Marrink: ‘In tijden van hoogconjunctuur zijn er geen problemen, maar als het economisch minder gaat, moet je ook weten hoe je moet vechten voor je winkel.'

Volgens Kruiswijk is het daarbij vooral belangrijk dat de ict'er weet wat hij waard is en dat ook aan de opdrachtgever meldt. Zo zou de freelancer duidelijk moeten maken wat zijn specialisme is en vervolgens moeten uitleggen waarom die specialisatie een bepaald uurtarief verantwoordt. Ook denkt de bemiddelaar dat zzp'ers zich moeten verdiepen in een potentiële opdrachtgever, voordat zij proberen zaken te doen. Bij het maken van prijsafspraken is het volgens Kruiswijk bijvoorbeeld handig te weten of de opdrachtgever onder tijdsdruk staat, omdat dan een hogere prijs gehanteerd kan worden.

Computable-lezer Jerry Helmers die reageerde op een ander bericht over dit onderwerp, vindt ook dat de zzp'er assertiever moet zijn. 'Dat is de essentie van ondernemerschap: anticiperen en denken over de toekomst', schrijft hij. 'Anticiperen hoort daarbij en is de verantwoordelijkheid van elke zzp'er. Een zzp'er die echt onderneemt heeft helemaal geen last van de crisis.'

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Freelance ICT’er vaak geen echte ondernemer

    Vrouw computer
    ActueelCarrière

    Headfirst start opleiding voor ZZP’ers

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Freelancer durft weer kritisch te zijn

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Headfirst neemt online arbeidsbemiddelaar over

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Vraag naar freelance ICT’ers stijgt weer

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kabinet maakt ondernemen aantrekkelijker

    24 reacties op “‘Freelance ICT’er wordt nerveus van crisis’”

    « Oudere reacties
    1. Labs schreef:
      31 augustus 2009 om 10:25

      Kom op zeg…
      Iedereen heeft last van de crisis, dus waarom de ICT niet. Er zijn branches waar het als ZZP’er veel erger is (bijvoorbeeld in de bouw), in dat opzicht val het als ICT’er nog wel mee.

      En ik neem aan dat je als ZZP’er een buffertje voor slechte tijden heb opgebouwd.

      Login om te reageren
    2. Mrg schreef:
      31 augustus 2009 om 14:26

      Graaiers zijn het

      Login om te reageren
    3. Jeroen schreef:
      8 september 2009 om 17:29

      Als zelfstandige ondervind ik de gevolgen van de crisis. Het heeft me tot nadenken gezet en ben mijn dienstverlening aan het uitbreiden door opleiding en netwerk uitbreiding. Nieuwe ronde nieuwe kansen!

      Login om te reageren
    4. Tom schreef:
      30 oktober 2009 om 19:35

      Wat een triest verhaal zeg van die Winkelman. Je breekt tien keer je tong als je het probeert door te lezen en qua zinsopbouw zie je gelijk dat dit niet zo’n geschoolde kerel is, maar weer zo’n ‘gladde’ verkoper die waarschijnlijk weer een graantje mee wil pikken van de expertise van de engineers. En het zal wel nooit aan hem liggen als het probleem niet adequaat wordt opgelost ha ha, want daar hebben we dan weer de engineers voor.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs