Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Bang

Telfort kampt met waterval aan ICT-problemen

05 oktober 2009 - 14:04ActueelCloud & InfrastructuurTelfort
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

Dealers en zakelijke klanten van Telfort hebben al ruim een week geen inzage in online facturen en contracten. Ook de eigen klantenservice kon vorige week geen mobiele abonnementen verlengen, geen telefoonnummers verhuizen en geen adreswijzigingen doorvoeren. De oorzaak: een fout in een databestand.

In het weekend van 26 en 27 september werd gepoogd een probleem in een intern systeem te verhelpen, dat onder ander ervoor zorgt dat intern de facturering goed verloopt. Dat verergerde de situatie alleen maar, zo valt te lezen op een weblog van medewerkers van het Telfort Service Team.:  ‘Er is een fout ontstaan waardoor het facturatiesysteem sinds afgelopen weekend niet werkt. Wat de precieze oorzaak is, weten we nog niet. Helaas blijkt dat een aantal andere systemen, dat daaraan gekoppeld is, ook niet goed functioneert.' Hierbij gaat het onder andere om een ordertool, waarmee de medewerkers van het Telfort Service Team mobiele abonnementen kunnen verwerken.

Fout in databestand

Daardoor kon het Telfort Service Team de hele vorige week geen mobiele abonnementen verlengen, geen telefoonnummers verhuizen en geen adreswijzigingen doorvoeren.

Op woensdag 30 september meldt het team dat de oorzaak van de problemen inmiddels opgespoord is: ‘Een databestand veroorzaakte een fout in ons systeem. Om dit te herstellen, zijn we begonnen om dit bestand weer opnieuw op te bouwen en te actualiseren zodat onze klanten weer de juiste gegevens aantreffen als het systeem ‘live' gaat. Deze operatie zal nog de komende dagen in beslag nemen.' Vanaf vrijdag 2 oktober werkt de ordertool weer, waardoor medewerkers klantgegevens weer kunnen inzien en wijzigen.

De ict-problemen zijn echter nog steeds niet volledig opgelost. Zo hebben zakelijke klanten bijvoorbeeld nog steeds geen inzage in hun facturen en contracten.

Meer over

DatawarehouseTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    CBR onderzoekt klachten over ICT-problemen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘CBR kampt met grote ICT-problemen’

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Werknemer kan 21 uur niet werken door ICT-problemen

    Computable.nl
    ActueelGovernance & Privacy

    ICT-problemen kosten gebruikers halve dag per maand

    Datacenter
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Telfort stelt datacentrum-overstap uit

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Telfort: HP niet schuldig aan storing

    6 reacties op “Telfort kampt met waterval aan ICT-problemen”

    1. Robbb schreef:
      5 oktober 2009 om 16:00

      Nou, de boosdoener van die ellende is bekend (staat op diezelfde weblog van de Telfort medewerkers), ‘Om die reden hebben wij enige maanden geleden aangekondigd om over te stappen naar een geheel nieuw IT-systeem van Huawei. Door EDS/HP dit systeem te laten managen zetten we een volgende stap. Wij zijn ervan overtuigd dat dit kosten en kwaliteitsvoordelen biedt voor onze klanten’

      Login om te reageren
    2. RV schreef:
      6 oktober 2009 om 06:38

      Nu maar hopen dat HP nog genoeg EDS-ers in dienst houd, om deze Telfort systemen in de lucht kunnen krijgen en houden.

      Prachtig voorbeeld van hoe het uitbesteden van je eigen corebusiness, ook mis kan gaan, waardoor je zelf (weer) op je eigen blaren kan gaan zitten.

      Login om te reageren
    3. Telfort webcare team schreef:
      6 oktober 2009 om 08:53

      @Robbb,

      Het is inderdaad aangekondigd maar nog niet in gebruik genomen aangezien dit nog volop in ontwikkeling is.

      Hugo

      Login om te reageren
    4. Jeroen schreef:
      6 oktober 2009 om 10:44

      Dit trof dus ook zakelijke klanten van Tele2 zakelijk. Wij gingen toevallig 30 september over van KPN naar Tele2. Gevolg: nummer was pas 1 dag later geactiveerd bij Telfort (voor Tele2 zakelijk).

      Login om te reageren
    5. ICT-er schreef:
      6 oktober 2009 om 18:42

      Bij Telfort is het al een decennium lang problematisch, want zij hebben toevallig altijd domme gebruikers, slechte leveranciers en verder heel veel pech.

      Gelukkig kan het niet aan hen liggen, want ze hebben het best gemotiveerde personeel wat je maar kan wensen. Zij zijn zeer deskundig en altijd bereikbaar. Ook zullen zij nooit problemen naar elkaar afschuiven, maar meteen oplossen met behulp van on-line informatie. Zij zijn zo goed dat zij niks van hun KPN-collega’s hoeven te leren.
      En daarom hebben zij als enige een UMTS netwerk dat nooit hapert, ja dat zelfs helemaal stealth is.
      Een ijzersterk merk; proud to be a Telforter.

      Login om te reageren
    6. Eduard schreef:
      10 oktober 2009 om 12:35

      Was de Managed IT niet uitbesteed aan EDS Nederland … pardon, HP Nederland? Een deal gemaakt onder tijdsdruk van gegarandeerde Cost Savings wellicht. Laten we positief blijven voor de toekomst en weer eens ouderwets focussen op stap 1; requirement definitie, kosten en baten, in house versus Off Shore.
      EDS zal vast zijn best doen voor een goede deal en Service maar dan moeten ze natuurlijk wel de Juiste mensen overhouden na die HP overname.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs