Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

KPN schrapt duizenden banen

21 april 2011 - 07:223 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurKPN
Rik Sanders
Rik Sanders

KPN snijdt na tegenvallende omzetresultaten de komende jaren zo'n vierduizend tot vijfduizend banen weg. Het telecombedrijf wil dit zoveel mogelijk realiseren via uitbesteding en offshoring van backofficefuncties. Gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten, meldt de nieuwe topman Eelco Blok. De kosten van deze reorganisatie bedragen zo'n 250 tot 300 miljoen euro.

De sanering betreft 20 tot 25 procent van de arbeidsplaatsen in Nederland en vormt de kern van een nieuw kostenbesparingsplan dat tot 2015 loopt. Topman Blok gaf aan dat KPN daarnaast dit jaar maximaal twee miljard euro wil investeren, onder meer in nieuwe abonnementsvormen, de uitbreiding van de distributiecapaciteit en een upgrade van het VDSL-netwerk. Op 10 mei 2011 geeft Blok een toelichting op zijn plannen.

Mobiele explosie

Volgens bestuursvoorzitter Blok zag KPN in de laatste paar maanden een versnelling in het veranderende klantgedrag, die een negatieve invloed heeft op de telecominkomsten. Meer dan in voorgaande kwartalen maakten klanten gebruik van social media en mobiele ‘apps' om te communiceren. Daardoor is er een daling van het ‘traditionele' sms-en mobiel belverkeer. De huidige abonnementsvormen spelen onvoldoende in op deze trend. Om ook in de toekomst vernieuwende mobiele datadiensten aan te kunnen blijven bieden, zal KPN nieuwe abonnementsvormen introduceren die mobiele data als uitgangspunt hebben in plaats van spraak.

De omzet en overige opbrengsten van KPN daalden in het eerste kwartaal van 2010 met 1,3 procent tot 3,24 miljard euro. Bij de Nederlandse telecomactiviteiten daalde de omzet, terwijl deze bij Getronics en Mobile International stabiel was. iBasis wist der omzet wederom te laten groeien. De nettowinst van KPN steeg echter met 32% naar 591 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van een belastingbate die betrekking heeft op fiscale faciliteiten voor innovatie.

Getronics

In de zakelijke markt drukten verplichte tariefsverlagingen de omzet. Het zakelijke segment heeft te kampen met toenemende prijsdruk en terughoudende klanten. De overgenomen bedrijven Atlantic Telecom en Yes Telecom droegen positief bij aan de omzet. De groei van mobiele data zette zich ook bij zakelijke klanten voort. Momenteel maakt 61 procent van KPN's zakelijke klanten gebruik van datadiensten. Getronics had ook in het eerste kwartaal van 2011 te maken met moeilijke  marktomstandigheden en prijsdruk. 'Klanten zijn nog steeds afwachtend met het maken van investeringsbeslissingen en de markten van Getronics tonen niet of nauwelijks groei', meldt KPN

Grote opdrachten bleven grotendeels uit. De omzet van de automatiseerder kwam in het eerste kwartaal van 2011 uit op 472 miljoen euro, tegenover 474 miljoen euro in dezelfde periode een jaar geleden. Het bedrijf blijft om de kosten te drukken zoeken naar offshore-mogelijkheden.

Meer over

OffshoringTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    Getronics behelpt zich met kruimelwerk

    ActueelCarrière

    Getronics verliest 1030 medewerkers in 2010

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Bij KPN dalen zowel winst als omzet

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN kiest Blok als opvolger van Scheepbouwer

    ActueelCarrière

    Personeelsuittocht bij Getronics duurt voort

    Ontslag
    ActueelCarrière

    Vakbond: wellicht maar 40 Getronics-ontslagen

    17 reacties op “KPN schrapt duizenden banen”

    « Oudere reacties
    1. Ineke schreef:
      21 april 2011 om 14:17

      Als gepensioneerde KPN medewerker hoop ik van harte dat de medewerkers die hun baan kwijtraken toch elders aan de slag kunnen. Vanuit eigen ervaring weet ik dat KPN mederwerkers erg gewaardeerd worden bij niet KPN bedrijven gezien hun kennis, kunde, ervaring en goede werkhouding.Niet alleen de vakbonden maar ook de Ondernemingsraad zullen de vinger aan de pols moeten houden bij deze komende reorganisatie.Ik wens de OR en KPN veel wijsheid toe.

      Login om te reageren
    2. Omar schreef:
      21 april 2011 om 15:19

      grote opdrachten blijven uit omdat Getronics deze allemaal verliest aan de concurrenten. Dit komt met name omdat bij Getronics de generieke accountmanagers weinig kennis hebben van Telecom. Als zij al niet weten dat er een tender aan zit te komen van een klant, dan vraag ik mij af wat zij doen bij de klanten. Mensen met ervaring worden weg gereorganiseerd. De zgn highflyers van KPN/Getronics kunnen geen pernoot verkopen.

      Login om te reageren
    3. Sourcing Adviseur schreef:
      21 april 2011 om 16:21

      Offshore kun je vergeten. ze hebben equaterra die geen verstand heeft van offshore ecosysteem. Die zijn nu druk bezig met eigen positie redden binnen de kpmg.

      Login om te reageren
    4. ex-kpn schreef:
      21 april 2011 om 20:26

      Wat een verschil: 50 M€ voor 1 man of 300 M€ voor 4000

      Login om te reageren
    5. siggy schreef:
      21 april 2011 om 21:20

      Offshoring vermoordt de koopkracht in het kernland, vergelijk maar eens met de situatie in de US waar ze stonden te zwaaien met een zak roepies.
      Investeer maar eens in een goed informatiesysteem. Beschouw IT’ers als een winstpost i.p.v. een kostenpost en wellicht overleeft KPN dit decennium.

      Login om te reageren
    6. Bobbert schreef:
      23 april 2011 om 09:57

      @Nike,

      Inderdaad al wat langer werkzaam bij KPN maar dus sinds kort als CEO, ik bedoel dus vrij recent aangetrokken als de topman bij KPN.
      In ieder geval zal hij niet op die ontslaglijst voorkomen.

      De duvel schijt toch altijd op de grootste hoop..

      Login om te reageren
    7. Ralph schreef:
      26 april 2011 om 11:18

      Ik kan me niet voorstellen dat iemand als Blok het leuk vind om medewerkers en collegae te ontslaan, temeer omdat hij zelf al heel lang bij KPN werkt. De wereld van KPN verandert, kijk maar eens hoe het is veranderd alleen al in de afgelopen 10 jaar. Binnen nu en een paar jaar moet er een totaal ander businessmodel komen, KPN is geen belbedrijf meer maar een multimediaconcern aan het worden, de vraag is zelfs wat Getronics er nog aan toevoegt met het IT gepruts.

      10 jaar geleden was het nog Vast Vast Vast en een beetje mobiel en internet. Nu is het Mobiel Internet en Multimedia icm Apps de komende jaren.

      Wat me wel verbaast is dat het als een verrassing wordt gepresenteerd. Iedereen met pubers en jonge gezinnen in de omgeving kan toch zien dat de wijze van communiceren totaal aan het veranderen is. Volumes, manieren van communiceren, social media…twitter wint tegenwoordig terrein van email….ik bedoel maar. Men belt niet meer…men pingt….we sms veel minder….we schrijven korte berichten naar iedereen in de wereld….we hebben 1000 vrienden die we in 1 klap kunnen bereiken ipv afzonderlijk. Kortom, volume neemt af, mogelijkheden nemen toe. Businessmodel van veel Telco’s is nog gebaseerd op volumes.

      Case Closed, time to change…It’s sad but true!

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs