Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

KPMG: Middenbedrijf ontdekt big data

20 mei 2014 - 08:543 minuten leestijdActueelData & AIKPMG
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Advies en accountancy-bureau KPMG stelt dat steeds meer middelgrote Nederlandse bedrijven projecten starten rond big data. De bedrijven analyseren met name klantgegevens via sociale media-kanalen en multimedia. Die klantgegevens worden onder meer gebruikt om de dienstverlening te verbeteren. Naast de verbetering van de klantenservice moet de analyse van die gegevens ook de behoefte van klanten beter in kaart brengen.

KPMG: ‘Middelgrote Nederlandse ondernemingen ontdekken de toegevoegde waarde van big data. De bedrijven gebruiken informatie die door het toenemende gebruik van bijvoorbeeld sociale netwerken en multimedia beschikbaar komt om de klantenservice te verbeteren en meer inzicht te krijgen in de behoeften van klanten.’ Volgens het adviesbureau speelt big data ook steeds vaker een rol bij het bepalen van de strategie en wordt de informatie gebruikt om producten te vernieuwen. Dat blijkt uit onderzoek onder bijna tweehonderd middelgrote ondernemingen naar de wijze waarop zij met de steeds groter wordende stroom klanteninformatie omgaan.

Van de onderzochte ondernemingen geeft bijna 40 procent aan dat het klantgegevens analyseert. Ruim 60 procent beschikt bovendien over een strategie als het gaat om het gebruik van ‘big data’. Ruim de helft van de bedrijven gebruikt de informatie om de klantenservice te verbeteren en meer inzicht te krijgen in de behoeften van klanten. In iets mindere mate dient de informatie ook om de strategie te bepalen, de bedrijfsvoering te verbeteren en producten te vernieuwen. Eén op de drie ondernemingen die gebruik maken van big data doen dat om inzicht te krijgen in hun reputatie.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt verder dat ruim 90 procent van de bedrijven van mening is dat de inzet van big data leidt tot meer toegevoegde waarde voor de onderneming. Ruim 60 procent vindt dat het inzicht in de behoefte van klant hierdoor is gegroeid. Daarnaast heeft ruim 40 procent de concurrentiepositie zien verbeteren en geeft bijna 40 procent aan dat de uiteindelijke prestatie van het bedrijf is verbeterd. Bijna 40 procent van de onderzochte ondernemingen geeft dan ook aan specialisten in huis te zullen halen om meerwaarde te halen uit het gebruik van big data.

Sociale media

De onderzochte bedrijven verwachten in het algemeen dat de invloed van de sociale media de komende jaren fors zal toenemen. Dat geldt volgens Ernst Groenteman van KPMG niet alleen voor de branche waarin de bedrijven actief zijn, maar ook voor hun eigen bedrijfsvoering. Groenteman: ‘Ruim 80 procent van de middelgrote bedrijven in Nederland ziet de invloed van de sociale media op de eigen bedrijfsvoering groeien. Bovendien zien vier op de tien ondernemingen door het gebruik van big data de concurrentieverhoudingen met grotere bedrijven in het voordeel van deze ondernemingen veranderen. Deze bedrijven beschikken immers over veel meer data en middelen om daar inzicht uit te halen.’

Onderbuik

Bijna de helft van de ondervraagde bedrijven is van plan om de beschikbare informatie nog beter in te zetten in de bedrijfsvoering om de achterstand niet groter te laten worden. Daarnaast overweegt bijna 30 procent aansluiting te zoeken bij andere bedrijven om te kunnen beschikken over meer klantgerichte gegevens. ‘Overigens overheerst bij de onderzochte bedrijven het besef dat strategische beslissingen in toenemende mate gebaseerd moeten zijn op harde feiten en niet op het zogenaamde ‘onderbuikgevoel’. Big data kunnen hierbij een belangrijke rol spelen’, aldus Groenteman.

Meer over

Business IntelligenceConsulting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    cto EMC
    ActueelData & AI

    ‘Bedrijven hebben geen big data-strategie nodig’

    ActueelOverheid

    Nederland met India in big data-onderzoek

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Maak van big data een big advantage

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Eindhoven speelt hoofdrol in big data-onderzoek

    Computable.nl
    OpinieSoftware & Development

    Wauw, dat is nog eens big data

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Explosieve groei SAN-markt in middenbedrijf’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs