Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
twee vingers

Tips voor de IT-operations manager (2)

15 september 2016 - 11:023 minuten leestijdOpinieGovernance & Privacy
Arie Joosse
Arie Joosse

Gesprekken met it-operations managers gaan vaak over dezelfde onderwerpen en uitdagingen die ze tegenkomen. In twee opiniebijdragen geef ik een aantal tips als samenvatting van die gesprekken, naar aanleiding van hun ervaringen. Dit is deel twee.

Tips voor de IT Operations manager - deel 2

In het eerste deel ging het over het eindgebruikersperspectief, voorzorg en roi. In dit tweede deel kijken we hoe een organisatie de it-dienstverlening kan verbeteren door middel van lagere complexiteit en change management.

Verdrink niet in de complexiteit

Met de introductie van client-server, later virtualisatie en weer later de cloud, werden ons allerlei voordelen beloofd. Die voordelen zijn er ook gekomen, maar wat ons niet werd voorgespiegeld, is toegenomen complexiteit. Daar hadden we zelf aan moeten denken. Nu zitten we er mee en waarschijnlijk wordt het in de toekomst nog complexer.

Er is dus behoefte aan overzicht: wat is er gebeurd, wat gebeurt er nu, en wat gaat er nog komen? Om deze vragen te beantwoorden moeten we op het niveau van de eindgebruiker monitoren en analyseren. End-user it analytics geeft zicht op de beleving en werking van it-diensten, gezien vanuit die medewerker. Het biedt context vanuit de medewerker over het gebruik van applicaties, het netwerk, de backend (cloud)-systemen met hun response-tijden en andere relevante meeteenheden.

Steeds meer organisaties maken gebruik van deze technologie om inzicht te krijgen in deze groeiende berg van, op het eerste gezicht, niet-gecorreleerde data. Met logging alleen red je het niet, omdat dit slechts nog meer tabellen, verdeeld over werkplekken, netwerk en servers oplevert. En cloud-leveranciers gaan echt hun logging niet met je delen. Door analyse toe te voegen aan de bestaande beheertools (die je waarschijnlijk al hebt) vergroot je het inzicht aanzienlijk.

Plan en meet de verandering

Change management is een kernprincipe van ITIL. Het zorgt er voor dat wijzigingen doordacht, getest en volgens een schema doorgevoerd worden.

Gek genoeg wordt er stilzwijgend van uitgegaan dat een geslaagde ‘change’ in een testomgeving ook geslaagd is als die in productie correct is uitgevoerd. Of er een verbetering of verslechtering voor de eindgebruiker in zit, weet niemand. Pas als er klachten komen via de service desk zou het zo kunnen zijn dat het gecorreleerd wordt aan een verandering.

Waarom niet gemeten voor, tijdens en na de verandering vanuit diezelfde eindgebruiker? Dan kan je meteen zien of er neveneffecten zijn of dat de aanpassing een verbetering inhoudt. En dit zonder de emotie van een eindgebruiker. Want die kan ook meldingsmoe worden.

Objectieve gegevens over het gedrag van een fysieke, virtuele of mobiele werkplek krijg je alleen met analyse op eindgebruikersniveau; door de bril van de eindgebruiker meekijken naar applicatie-gedrag, netwerkperformance en response-tijden van eigen of cloud-applicaties. Dat gaat pas voor een verandering zorgen, een verandering in inzicht.

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    Strategische alternatieven voor VMware

    Ontdek 3 strategieën voor een succesvolle overstap

    Meer lezen

    cybersecurity
    AchtergrondCarrière

    Zo krijg je die managementfunctie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs