Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Modern leven en werken kan niet meer offline’

20 december 2016 - 09:54AchtergrondCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

De online wereld is niet meer weg te denken, uit ons privé- en werkleven. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

De tijd dat offline zijn – of offline gaan – een houdbare keuze was, komt achter ons te liggen. Teveel systemen, instanties, organen, bedrijven en ook mensen zijn online actief om te negeren. Natuurlijk, even ‘digitaal detoxen’ kan wel voor een vakantieperiode, maar vaak is dat én van beperkte duur én van beperkte aard. Want de mail of social media wordt dan genegeerd, maar bijvoorbeeld een navigatie-app of OV-dienstregeling wordt wel gebruikt. Echt offline is het dus niet.

Logisch, want het moderne leven is dermate verweven met de online wereld dat een scheiding niet echt meer mogelijk is. Het ‘advies’ om offline gaan zodat bepaalde dingen zijn te vermijden, zoals cyberpesten of politieke trolling, is dan ook een loze uitspraak. Techsite Ars Technica trekt in een recent redactioneel opiniestuk de vergelijking met ‘de deur thuis niet uitgaan’; dat is misschien wel veiliger maar op de langere duur niet haalbaar. Elk aspect van ons leven heeft een online component, aldus het op-ed artikel, of we dat nou leuk vinden of niet. Wat vind jij?

Meer over

AppsGPS

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    7 reacties op “‘Modern leven en werken kan niet meer offline’”

    1. novh schreef:
      28 december 2016 om 20:52

      Als dat zo is dan zijn we trekpoppen van de techniek en dus onmachtig gewoon ons ding te doen zonder deze afhankelijkheid. Met andere woorden, de techniek versterkt ons dan niet, maar zij verzwakt ons. Dan hebben we het dus verkeerd gedaan.

      Login om te reageren
    2. Frank Heikens schreef:
      28 december 2016 om 21:17

      We zitten in het post-pc tijdperk. Het is niet langer de grote bak op het bureau die zelfstandig z’n werk doet, maar de cloud (iCloud, Google Cloud & Google Drive, OneDrive & Azure, de netwerkschijf op je werk) die centraal staat en daardoor de dienst uitmaakt.

      De cloud, daar staan je documenten, daar maak je verbinding mee. Niet af en toe, maar continu. Met je ouderwetse pc, maar ook met je telefoon en je tablet. Agenda, contacten, mail, documenten, foto’s: alles staat centraal. Je hebt overal een netwerkverbinding voor nodig.

      Het is niet de vraag of je online of offline werkt, het is de vraag welke partij je je meest persoonlijke gegevens toevertrouwt. Is dat Google, Apple of Microsoft? Of Amazon, of een lokale clouddienst?

      Conclusie: de stelling klopt.

      Login om te reageren
    3. Pa Va Ke schreef:
      29 december 2016 om 01:12

      Volgens mij is het grote probleem dat we vandaag de dag geen keuzes meer durven maken. We zijn bang dat als we te lang niet reageren op posts van onze (vermeende) vrienden en vriendinnen we niet meer populair zijn. We zijn bang dat als we zelf niet posten hoe leuk onze vakantiebestemming is we niet meer meetellen bij onzen vriendenkring (daarbij tevens uit het oog verliezend at vele anderen zien dat je dus op vakantie bent en je huis leeg te halen is). We zijn bang dat als we niet stante pede reageren op een vraag van de zaak dat we onze promotie missen

      Misschien is het de leeftijd, misschien de levenservaring en -wijsheid maar IK kies wanneer en waar ik reageer op dingen, niemand anders. Als ik vakantie heb, heeft mijn baas toch echt even pech als er een probleem is. En hoe vervelend ik het persoonlijk leed van vele mensen ook voor hun vindt, ik heb echt geen zin heel veel negatieve energie hierin te steken door te gaan reageren op hun posts.
      Dit geldt overigens ook voor positieve berichten. Ik vindt het heel leuk voor iemand als zijn/haar kindje voor de eerste keer een grote boodschap op het potje doet, maar moet je dit nou echt op social media delen met foto en al??? En verwacht je dan ook nog een reactie van mij?

      It’s all about choices! Niks mis met de online mogelijkheden vandaag de dag, maar de echte sociale contacten vinden nog steeds plaats onder het genot van een koffie of borrel in de plaatselijke horeca!

      Login om te reageren
    4. Frank Heikens schreef:
      29 december 2016 om 10:05

      @pa va ke
      Je kunt prima zonder social media. LinkedIn is misschien wel handig, Facebook is overbodig. Als je het leuk vindt dan moet je vooral op Facebook zitten, maar als het even kan wel verstandig. Dus op de manier die jij beschrijft, niet meteen alles liken en niet elke scheet met foto en al gaan posten. En je moet doorhebben dat persoonlijk contact belangrijker is dan virtueel contact via Facebook.

      Je kunt alleen niet meer zonder cloud. De cloud is overal, iedereen gebruikt wel webmail of DropBox of een andere vorm van centrale opslag van persoonlijke en/of werkgegevens. We navigeren niet meer met offline TomTom kaarten, maar met online Google Maps of Apple Kaarten. We spreken steeds vaker tegen onze telefoons en computers, en deze spraakcommando’s worden bij Google, Microsoft of Apple geïnterpreteerd.

      De cloud is overal, en je moet steeds meer moeite doen om ‘m te ontwijken. Als je een slimme telefoon hebt, dan ontkom je er niet aan. Met een stand alone pc lukt het misschien nog net..

      Werken in de cloud betekent dat je altijd online moet zijn.

      Login om te reageren
    5. Jan van Leeuwen schreef:
      29 december 2016 om 13:37

      “De Cloud”, ik prefereer mijn eigen webapplikaties geen Google, MS, en zeker geen Apple.
      Als ik mijn klanten niet persoonlijk bezoek werkt het kontakt niet, waar de schoen wringt krijg je niet te horen via (a)social media. Voor mij is nog steeds niet begrijpelijk dat mensen zich Facebook vrijwillig aan doen, misschien ben ik te oud of gewoon te veel met de pootjes op de grond.

      Wat de stelling betreft, Online is OK zolang de verbinding werkt 😉
      Waar ik woon is dat niet zo vanzelfsprekend.

      Login om te reageren
    6. Frank Heikens schreef:
      29 december 2016 om 14:51

      @Jan
      Als je online bent, dan heb je oa toegang tot social media en clouddiensten. Social media zijn zelden zinvol, en clouddiensten zijn vaak zinvol. Verwar die twee niet!

      Google, MS en Apple zijn de bekendste bedrijven die een cloudgebaseerd ecosysteem hebben. Maar de cloud is breder. DropBox en Amazon Web Services zijn ook clouddiensten. En ICT dienstverleners hebben veel zaken van hun klanten geïnsourced. Zij zijn dan de cloud voor hun klanten.

      Als je als bedrijf je salarisadministratie door Raet laat doen, dan neem je als bedrijf de salarisdienst af uit de Raet cloud. Zowel dit bedrijf als de medewerkers kunnen niet zonder cloud; je moet toch betaald worden!

      Dus nogmaals de bevestiging dat de stelling klopt: “we” kunnen niet meer offline leven, privé niet en zakelijk ook niet.

      (Voor de goede orde: “we” is de grote gemene deler, er zijn altijd individuen die best zonder (zeggen te) kunnen))

      Login om te reageren
    7. Jan van Leeuwen schreef:
      29 december 2016 om 19:01

      @ Frank
      wat versta jij onder “cloud” die diskussie is hier al eens geweest.
      Het meeste is gewoon internet en webapplikaties.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs