Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Albert Heijn test volledig digitale winkel

05 september 2019 - 08:22ActueelCloud & InfrastructuurAlbert HeijnING
Suzanne Martens
Suzanne Martens

Albert Heijn heeft een digitale winkel geopend waarbij geen kassa meer is en ook geen zelfscan-apparaten aanwezig zijn. Het gaat om een AH To Go-locatie van veertien vierkante meter op het hoofdkantoor in Zaandam. In de komende twee maanden testen medewerkers de digitale winkel, die later dit jaar ergens in Nederland wordt geplaatst. Albert Heijn heeft de technologieën in samenwerking met de Amerikaanse techstartup Aifi en ING ontwikkeld.

In de winkeldeur opent automatisch op vertoon van een betaalpas of creditcard. Klanten pakken de producten naar keuze en lopen naar de uitgang. Daar vindt de betaling automatisch plaats waarna de deur naar de uitgang weer opent.

Om deze grab and go-ervaring te realiseren, heeft Aifi computer vision- en sensortechnologieën ontwikkeld. Camera’s zien waar een klant zich in de winkel bevindt en welke producten er worden gepakt. Die producten worden toegevoegd aan een virtueel winkelmandje. Sensoren in de schappen registeren of iets wordt gepakt of teruggezet. De combinatie van camera’s en sensoren legt vast welke producten de klant meeneemt.

Volgens het bedrijf bepalen de camera’s de positie van klanten in de winkel zonder gezichtsherkenning en registreren ze alleen gedaanten en (arm)bewegingen.

De betaaloplossing is door ING ontwikkeld. Wanneer de klant zijn betaalpas toont bij de ingang gaat de deur open en begint het registreren van de aankopen. Wanneer de klant klaar is, gaat hij bij de uitgang staan, waarop hij het totaalbedrag op een display ziet. De betaling wordt bij een bedrag tot 25 euro automatisch verwerkt. Hij krijgt bericht dat de betaling is gelukt en kan de winkel verlaten. De klant hoeft zich niet van tevoren aan te melden of een app te downloaden, wat het betalingssysteem innovatief en toegankelijk maakt.

Meer over

Testing

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    AH doet proef met slim deurslot voor thuisbezorging

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Ahold Delhaize onderzoekt robots in de supermarkt

    ActueelCloud & Infrastructuur

    AH komt met If This Then That (IFTTT)-service

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Amazon licentieert kassaloos winkelen

    2 reacties op “Albert Heijn test volledig digitale winkel”

    1. Hans schreef:
      5 september 2019 om 12:05

      Is de opzet gekoppeld aan een app zodat je de digitale boodschappenkar op je telefoon ziet groeien? Oftewel, hoe is de controle voor de klant geregeld? Toch niet een volle kar nakijken bij de uitgang?

      Login om te reageren
    2. Ewout Dekkinga schreef:
      5 september 2019 om 14:53

      Albert Heijn is met recht de meest innovatieve supermarkt, daar zit echter wel een risico aan zoals eerdere proef met biometrisch betalen laat zien. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg betekent dat je niet teveel voor de muziek uit moet gaan lopen met dit soort fintech initiatieven omdat privacy veelal zwaarder weegt dan gemak.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs