Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Datagedreven aanpak levert bom duiten op

30 november 2020 - 15:39ActueelData & AICapgemini
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Datagedreven ondernemingen presteren een stuk beter vergeleken met hun concurrenten die traditioneel zakendoen. Dat stelt een nieuw rapport van het Capgemini Research Institute. Voor het onderzoek zijn wereldwijd vijfhonderd leidinggevenden bevraagd van bedrijven met een jaaromzet van een miljard dollar of meer.

Datagedreven bedrijven halen zo’n 70 procent meer omzet per werknemer en maken gemiddeld zowat 22 procent meer winst. Ze presteren 30 tot 90 procent beter dan hun concurrenten op zaken als klantbehoud, operationele efficiëntie en kostenbesparingen. Daarnaast realiseren zij een omzetstijging van 19 procent door nieuwe producten en diensten, wat 7 procentpunten hoger is dan bij andere bedrijven.

Op dit moment heeft echter slechts één op de zes bedrijven (16 procent) de tools, technologie, datacultuur en visie om als een datagestuurd bedrijf te worden beschouwd. Hoewel veel ondernemingen de laatste tijd vooruitgang hebben geboekt, baseert wereldwijd slechts de helft van hen zich op data in hun besluitvorming. Bedrijven uit de VS (77 procent), Duitsland en het Verenigd Koninkrijk (elk 69 procent) baseren zich bovengemiddeld op datagestuurde besluitvormingsprocessen. In Nederland is dit slechts 40 procent, België ontbreekt in het onderzoek. 

In een sectorvergelijking zijn banken (65 procent) en verzekeringsmaatschappijen (55 procent) de sectoren waarin beslissingen het meest worden genomen op basis van data. Hoewel er vooruitgang is geboekt, maakt een kleine meerderheid (51 procent) van de bedrijven nog steeds gebruik van historische gegevens (een reactieve besluitvormingsaanpak), wat betekent dat ze een concurrentievoordeel verliezen.

Slechts 23 procent van de tijd kiezen zij voor een voorspellende aanpak, terwijl 18 procent van de onderzochte bedrijven gebruikmaakt van voorschrijvende analytics. In maar 8 procent van de gevallen wordt gebruik gemaakt van een autonome of zelf-optimaliserende aanpak.

Cruciale rol

Van de bedrijven die zich volgens de studiecriteria als ‘datagedreven’ kunnen omschrijven, heeft 95 procent een chief data officer (cdo) in dienst. 77 procent van hen zegt dat de cdo een cruciale rol heeft gespeeld bij het realiseren van een visie op data binnen hun organisatie. In 84 procent van de onderzochte bedrijven rapporteert de cdo rechtstreeks aan de ceo, cio, cto of chief ai officer (caio). ‘Het algemene concept voor het gebruik van data moet daarom niet alleen door de technologieafdeling worden gedragen, maar door het hele bedrijf en moet met name het management omvatten’, adviseert Capgemini.

Het volledige rapport kan hier ingekeken worden.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    OpinieSoftware & Development

    Berkleef versus Capgemini revisited

    Rechtspraak
    ActueelSoftware & Development

    Hof gelast code-onderzoek in zaak Equihold-Capgemini

    ActueelOverheid

    Oud-topman Capgemini Van Breugel overleden

    ActueelData & AI

    Linkit helpt FC Utrecht aan datagedreven voetbal

    Awards NieuwsData & AI

    Schiphol houdt datagedreven regie over operatie

    OpinieData & AI

    Een schoon datalandschap: niet sexy, wel beslissend

    4 reacties op “Datagedreven aanpak levert bom duiten op”

    1. Jack Jansonius schreef:
      1 december 2020 om 09:23

      Hier geldt vooral het principe van de 3 P’s: niet People, Planet, Profit maar: Poen, Pecunia, Pegels.
      Daar kunnen die duiten nog wel bij.

      https://redwing.nl/rijnlands-denken/

      Login om te reageren
    2. Een oudlid schreef:
      1 december 2020 om 22:09

      Jack,
      P’s van Fred Hendriks zijn leuk maar Rijnlandse denken lijkt me een beschrijving van overheidsorganisaties waar het neosocialistische spugen op het verdienen van poen, pegels en pecunia alleen maar mogelijk is omdat het verfoeide neoliberale model van winst maken belast is. Het is niet verrassend dat banken en verzekeringsmaatschappijen profiteren van een datagedreven model. Concept van woekerpolissen is tenslotte gebaseerd op de IST in Rijnlands denken, de behouden (kust)vaart waar de haven van vertrek als uitgangspunt genomen wordt.

      Login om te reageren
    3. Jack Jansonius schreef:
      4 december 2020 om 09:44

      Wil je een Bavaria-economie of een Heineken-economie?
      https://www.trouw.nl/opinie/kiest-de-consument-een-bierbrouwer-die-er-alleen-voor-de-aandeelhouders-is-of-eentje-met-een-breder-belang~b603da91/

      En neem deze dan ook gelijk even mee:
      https://www.trouw.nl/economie/de-coronacrisis-biedt-ook-kansen-voor-de-economie~b8837804/

      Login om te reageren
    4. Een oudlid schreef:
      4 december 2020 om 13:32

      Jack,
      Het gaat niet om de vraag of ik een ‘gratis bier’ economie wil maar om wie nu of straks de rekening betaald, wij zijn tenslotte allemaal aandeelhouder van de economie hoewel het geld zelf misschien wat anders verdeeld is. Als aandeelhouder staat (lees belastingbetaler) een beursgenoteerd bedrijf zoals KLM redt met een kapitale vaccinatie van een paar miljard dan zou eigenlijk elke bedrijf aan het financiële infuus van staatssteun moet kunnen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs