Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Van Thuisbezorgd naar Huisbezorgd

8 maart 20213 minuten leestijdData & AI

Millennials vormen een kwart van de wereldbevolking en onderscheiden zich op een uitgesproken manier. Ze zijn de eerste generatie die is opgegroeid in het digitale tijdperk en spenderen minstens evenveel tijd online als offline. Kan een dienst niet in een app worden aangeboden en niet vanaf een mobieltje worden benaderd, dan is het bij voorbaat al niet interessant. Zo makkelijk als Millennials hun maaltijd thuis laten bezorgen willen ze straks ook hun hypotheek regelen. Is de hypotheekmarkt hier op voorbereid?

Gevestigde hypotheekverstrekkers maken veelal gebruik van omslachtige kredietverleningsprocessen die draaien op verouderde technologie met weinig aandacht voor de klantervaring. De kloof tussen deze ervaring en de gewenste klantbeleving van Millennials is een belangrijke oorzaak voor de snelle groei van neobanken zoals Revolut, Bunq en N26. Kijk je kritisch naar deze online aanbieders, dan is hun productaanbod geenszins vernieuwend. Het enige waarmee zij zich écht onderscheiden is het feit dat zij hun producten uitsluitend online aanbieden. De populariteit van neobanken is daarom dan ook niet te danken aan hun productaanbod, maar hoofdzakelijk aan het succesvol faciliteren van de customer journey van het digitale tijdperk.

Klantreis van het digitale tijdperk

De exclusieve online dienstverlening van neobanken is de primaire drijfveer achter hun ongekende groei. Waar neobanken vijf jaar geleden nog een rariteit waren, behoren ze inmiddels tot de sterkste financiële merken ter wereld. Het feit dat je overal ter wereld en op ieder gewenst tijdstip klant kunt worden speelt hierin een cruciale rol. Alle vereiste due diligence zoals identiteitsverificatie, kredietchecks en AML worden nagenoeg real-time doorlopen. Bij een traditionele bank vergt dit nog altijd een persoonlijk bezoek, een berg documenten die een natte handtekening vereisen en een lange doorlooptijd in vergelijking met de neobanken. Waar neobanken door de gevestigde wereld nog altijd als challengers worden gezien, vertegenwoordigen zij voor Millennials eenvoudigweg dé norm voor hun klantervaring.

Innovatie komt van buiten de hypotheekmarkt

Met een stevige voorsprong op het gebied van zowel klantervaring als innovativiteit is het slechts een kwestie van tijd voordat neobanken diversificeren naar een breder productaanbod. Terwijl N26 al diverse verzekeringsproducten aanbiedt, kunnen klanten van Revolut reeds online beleggen en kleine particuliere leningen afsluiten. Deze producten worden zonder uitzondering online aangeboden. 

Op basis van deze ontwikkelingen is het waarschijnlijk dat de neobanken een volledig digitale hypotheek aanbieden nóg voordat de traditionele hypotheekverstrekkers hier klaar voor zijn. Waar traditionele partijen het voordeel hebben van kapitaal en klantvertrouwen, missen zij de wendbaarheid van hun FinTech-uitdagers. Zoals de klantengroep van deze FinTechs volwassen wordt, zo zullen ook de FinTechs zelf volwassen worden. De nieuwe levensfase van hun klanten zal eveneens een nieuwe fase inluiden voor de FinTechs. In plaats van hun klanten zien terugkeren naar de traditionele banken, zullen zij hen willen faciliteren met een op maat gesneden digitale hypotheek.

Deze blog is gebaseerd op het onderzoek van Hyarchis naar ‘Tech Trends in de Hypotheekmarkt’. Voor meer ideeën over de hypotheeksector van morgen, download het rapport hier.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs