Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

UMCU: Van 3 naar 2000 videocalls per maand

07 april 2021 - 10:413 minuten leestijdActueelCarrièreCiscoUMCU
Rik Sanders
Rik Sanders

Het Utrechts Medisch Centrum Utrecht (UMCU) zag vorig jaar het aantal videocalls haast pandemisch stijgen. In januari 2020 ging het bij deze Cisco-klant om drie calls per maand; dat aantal lag eind december bij het ziekenhuis op zo'n tweeduizend en is naar verwachting weer toegenomen. Volgens Cisco een van de bewijzen dat online-vergaderen een blijvertje is, ook na het einde van de coronacrisis. Maar, benadrukt het netwerkconcern, het vergt nog wel de nodige aanpassingen om werknemers daarbij goed te ondersteunen.

Cisco is met zijn Webex-platform een van de pioniers op het terrein van videovergaderen. Ondanks de hoge verwachtingen bleef een grote doorbraak echter uit, totdat de Covid-19-pandemie uitbrak. Inmiddels is online-vergaderen met al het thuiswerken niet meer weg te denken uit de werkomgeving. Cisco claimt met zijn Webex-platform wereldwijd maandelijks circa zeshonderd miljoen deelnemers en zes miljard videogesprekken te ondersteunen.

Ook in het post-pandemietijdperk wordt online-vergaderen gemeengoed. Deze verwachting sprak EMEAR (Europe, Middle-East, Africa and Russia region)-directeur Wendy Mars uit tijdens een online-persconferentie voor het Cisco Live-evenement. Zeker nu het gebruiksgemak door de snelheid in de cloud en met betere apps sterk is verbeterd. Maar stelde Mars, die met het UMCU-voorbeeld op de proppen kwam, personeel wil straks wel keuze hebben: online-vergaderen thuis of toch op kantoor? Er ontstaan hybride vergaderingen waarbij de ervaringen van de werknemers die thuis deelnemen dezelfde moeten zijn als zij die die dag op kantoor werken.

Hybride vergaderen

Dit vereist niet alleen technische voorzieningen voor een stabiele netwerkprestaties en beveiliging maar ook mentale ondersteuning, aldus Mars. Niet elke werknemer is gecharmeerd van videovergaderen of weet de juiste maat te houden met het volgen van online-sessies in een week of maand. Om hierop in te spelen, introduceert Cisco vanaf deze zomer een nieuwe functie voor Webex: People Insight.

Deze tool biedt gebruikers de mogelijkheid tot een gepersonaliseerde weergave van de tijd die ze steken in online-vergaderen en samenwerken voor het vinden van een goede privé-werkbalans. Op drie niveaus – persoonlijk, teamverband en organisatie – krijgen ze een beeld van patronen in werkrelaties, samenwerkingsgewoonten en tijdspenderingen. Ook kunnen werknemers én teams doelen stellen en bereiken voor hun vergaderingen.

Overigens is Cisco niet de enige ict-dienstverlener die zo’n analysetool aanbiedt. Microsoft biedt bijvoorbeeld Office 365-gebruikers de tool MyAnalytics die vergader-, samenwerkings- en communicatiegewoontes in kaart brengt.

Vooral kantooraangelegenheid

Gordon Thomson, manager Technology Acceleration bij Cisco, plaatste tijdens de persconferentie de kanttekening dat video-overleg vooralsnog een kantooraangelegenheid is. ‘Zestig procent van de werkstromen vindt niet plaats op kantoor. Denk aan het werken in een fabriek, in winkels of onderweg. Wil je als werkgever op grote schaal videodienstverlening aanbieden, dan heeft dat impact op zulke workflows.’

Bovendien hangt het breed gebruik van videovergaderen ook af van de bedrijfscultuur; in strak gemanagede organisaties zullen werkgevers geneigd zijn alle vergaderingen straks weer op kantoor te houden.

Meer over

AppsDienstenHNW

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    AchtergrondCarrière

    Cisco tilt vergaderomgeving naar hoger plan

    Eén reactie op “UMCU: Van 3 naar 2000 videocalls per maand”

    1. Liesbeth Boschloo schreef:
      8 april 2021 om 14:51

      UMCU is een mooi voorbeeld van een ziekenhuis dat online vergaderen en consults-op-afstand in het afgelopen jaar versneld succesvol heeft uitgerold. Vanuit Conscia zijn wij trots dat wij de implementatie van Cisco WebEx bij UMCU hebben mogen verzorgen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs