Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Digitale toegankelijkheid: wat heb je nodig voor een toegankelijke website?

23 augustus 20223 minuten leestijdData & AI

Vaak sta je er niet bij stil, maar ongeveer 2 miljoen Nederlanders hebben een beperking waardoor ze een website niet of niet goed kunnen gebruiken. Dit kan een fysieke beperking zijn of een visuele zoals slechtziendheid.

Een kwart van alle Nederlanders vinden we bij Make it Max best veel, en daarom is het juist zo belangrijk dat zoveel mogelijk websites digitaal toegankelijk zijn, voor iedereen.

Wat is digitale toegankelijkheid?

Digitale toegankelijkheid (of accessibility in het Engels) betekent dat een digitaal product of dienst op meerdere manieren en voor alle bevolkingsgroepen te gebruiken is.

Je staat er niet altijd bij stil, maar een website navigeren met muis en toetsenbord is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. Daarom wil je de digitale toegankelijkheid van een website op zoveel mogelijk manieren vergroten.

Wanneer is digitale toegankelijkheid voor een website nodig?

Natuurlijk zou je altijd een voor iedereen toegankelijke website moeten ontwerpen. Toch is dat in de praktijk (helaas) nog vaak niet het geval. Bij sommige websites ligt de prioriteit voor digitale toegankelijkheid hoger, denk aan websites voor (semi-) overheidsinstanties zoals Rijksoverheid, ziekenhuizen en gemeenten. Maar ook scholen, vervoersbedrijven en wooncorporaties moeten een hoge mate van digitale toegankelijkheid hebben.

Voor een kledingwebshop lijkt het misschien minder noodzakelijk, maar wees je er wel van bewust dat je mogelijk een grote groep uitsluit die anders maar al te graag je dienst of product zouden gebruiken.

De mate waarin je de digitale toegankelijkheid van een website vergroot kent ook grote verschillen Zo is het voor (semi-) overheidsinstanties tegenwoordig verplicht volledig aan de WCAG 2.2 regels te voldoen. In de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) zie je in een oogopslag aan welke digitale toegankelijkheidsrichtlijnen een bepaalde website moet voldoen.

Elementen voor een digitaal toegankelijke website

Het visuele gedeelte lijkt erg belangrijk tijdens het ontwerpen van je website, maar dit is slechts het puntje van de ijsberg voor de digitale toegankelijkheid! De volgende elementen hebben extra aandacht nodig tijdens het toegankelijk maken van je website:

●        Contrast

●        Diapositief of dark mode

●        Layout

●        Cards

●        Menu

●        Buttons

●        Lettertypes

●        Visuele feedback – interacties

●        Extra hulpmiddelen

●        Leeslijn

●        Voorleesfunctie – screenreader

●        Tab functie

●        Skip to content

●        Content

Hulp nodig?

Weet je niet waar je moet beginnen? Neem gerust contact met ons op! Make it Max neemt je stap voor stap mee door de digitale toegankelijkheid van je website. Samen kijken we waar nog kansen liggen waarmee jij straks je deuren opent voor een hele nieuwe doelgroep! Natuurlijk onder het genot van onze signature cocktail. 

[Foto: Desky Pty Ltd]

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    ‘Zorg dat digitale toegang geen ‘AVG-debacle’ wordt’

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs