Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.
©

Interne e-mails populairst bij phishers

14 mei 20253 minuten leestijdSecurity & AwarenessWhizpr

Onderzoek van KnowBe4 toont aan dat HR- en IT-gerelateerde e-mails goed zijn voor 60% van de aangeklikte phishingpogingen

Uit nieuw onderzoek van KnowBe4 blijkt dat phishingaanvallen steeds vaker vermomd zijn als interne communicatie, vooral vanuit HR of IT. In ruim 60% van de gevallen trapten medewerkers in e-mails die intern leken te zijn. Dat blijkt uit het Q1 2025 KnowBe4 Phishing Report. De gegevens in dit rapport zijn verzameld via het KnowBe4 HRM+ platform – een alles-in-één oplossing die organisaties helpt om menselijke risico’s te beheren met AI-gestuurde training, e-mailbeveiliging en real-time coaching – tussen 1 januari en 31 maart 2025.

Het rapport maakt duidelijk dat phishingmails die zich voordoen als berichten van interne afdelingen, zoals HR of IT, het vaakst succesvol zijn. Maar liefst 60,7% van de aangeklikte simulaties verwees naar een intern team en 49,7% specifiek naar HR. Ondanks dat cybercriminelen hun technieken voortdurend aanpassen, blijft phishing via e-mail een van de populairste methodes om aanvallen uit te voeren. Door in te spelen op emoties en actuele thema’s slagen aanvallers erin om e-mails geloofwaardig te laten lijken en ontvangers over te halen op links te klikken of bijlagen te openen.

Urgentie

Een opvallende uitkomst is dat een ogenschijnlijk onschuldige onderwerpregel als ‘Typfout in je bericht?’ het vaakst werd aangeklikt (12,3%), gevolgd door onderwerpen als ‘IT: Internetrapport’ (11%) en HR-gerelateerde meldingen zoals ‘Beoordeling van je prestaties’ of ‘Declaratieverzoek ontvangen’ (beide ruim 10%). Deze onderwerpen wekken de indruk van urgentie of persoonlijke relevantie, wat het klikgedrag sterk beïnvloedt.

Tot de meest effectieve onderwerpen in de simulaties behoorden onder andere “Zoom Clips” van leidinggevenden, HR-trainingsrapporten en waarschuwingen over mailservers. Deze onderwerpen komen ook terug in de top 10 van daadwerkelijk gemelde phishingaanvallen, zoals een zogenaamd Zoom-bericht van een manager, een memo over ongebruikt verlof of een melding dat een Uber-account wordt verwijderd.

Phishing-links en QR-codes

Phishing-links blijven een grote dreiging vormen. Uit de analyse blijkt dat mensen vooral klikken op links die ogenschijnlijk van interne bronnen komen of van bekende merken. In 68,6% van de gevallen maakten de aanvallers gebruik van zogenaamde domain spoofing – cyberfraude waarbij een aanvaller een vertrouwd domein namaakt om gebruikers te misleiden. Vooral merkpagina’s van Microsoft, LinkedIn en Google werden vaak misbruikt, samen met die van de organisatie zelf en identiteitsplatform Okta. Deze neplandingspagina’s zijn bedoeld om inloggegevens of andere gevoelige informatie te stelen.

Daarnaast blijkt uit het rapport dat phishing via QR-codes nog steeds werkt. De drie meest gescande QR-code-simulaties hadden betrekking op: een nieuw HR-beleid rond drugs en alcohol (14,7%), een DocuSign-document om te ondertekenen (13,7%) en een felicitatiebericht van Workday (12,7%). Bij campagnes met bijlagen openden ontvangers het vaakst PDF’s (53%), gevolgd door HTML-bestanden (28,5%) en Word-documenten (18,5%).

“Cybercriminelen weten maar al te goed dat medewerkers gewend zijn snel te reageren op berichten die afkomstig lijken van HR of IT,” zegt Martin Kraemer, security awareness evangelist bij KnowBe4. “Ze maken bovendien slim gebruik van merken als Microsoft, LinkedIn en Google – platforms die medewerkers dagelijks gebruiken. De geraffineerde, psychologische aanpak van deze aanvallen benadrukt hoe belangrijk het is om menselijk risico centraal te stellen in de cyberbeveiligingsstrategie. Organisaties moeten inzetten op een sterke beveiligingscultuur, waarin medewerkers getraind worden om verdachte communicatie altijd te controleren – ook als die van een leidinggevende of interne afdeling lijkt te komen.”

Bekijk hier de infographic bij het Q1 2025 KnowBe4 Phishing Report.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Optics11 haalt miljoenen op voor beveiliging zeekabels

    ActueelCarrière

    Vlaams Parlement zoekt ciso

    stopbord met tekst: ransomware
    AchtergrondData & AI

    De kille cyberafpersing van LockBit in 6 stappen uitgelegd

    ActueelOverheid

    Kort: VS en China verlagen heffingen, Anti-ransomware-dag, oudere doolt door zorg-apps en…

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs