Van alle organisaties is momenteel 42 procent in enige vorm aanwezig op Internet. Van de bedrijven die nu op geen enkele manier op Internet aanwezig zijn, heeft 81 procent plannen om daar in de nabije toekomst verandering in te brengen.
Dat concluderen KPMG en de faculteit bedrijfskunde van de Erasmus Universiteit. Zij deden een gezamenlijk onderzoek naar het gebruik van Internet bij 166 Nederlandse bedrijven en overheidsinstellingen.
Een meerderheid van de bedrijven geeft aan dat Internet op dit moment nog niet voldoende mogelijkheden biedt om zaken te doen. Het opvragen van informatie neemt te veel tijd in beslag. Bovendien is het aantal gebruikers nog te klein en is deze groep te eenzijdig (goed verdienende mannen tussen de twintig en veertig). Alle branches zijn van mening dat de overzichtelijkheid van het Internet te wensen overlaat alsmede de juridische duidelijkheid. Als grootste voordeel van Internet noemen de bedrijven de combinatie van massamedium en de mogelijkheid om per individu te communiceren. De interesse voor het gebruik vanonline-beeld en geluid,video-conferencing envirtual reality is opvallend laag.