Philips kampt met ernstige problemen op het gebied van de automatisering. Door de verregaande autonomie die de verschillende bedrijfsonderdelen hebben bij de keuze van computersystemen, loopt de onderlinge communicatie volledig spaak.
Topman Cor Boonstra heeft op de jaarlijkse Customer Day van zijn concern de noodklok geluid. "Het gebrek aan op elkaar afgestemde middelen bemoeilijkt de onderlinge communicatie en samenwerking," aldus Boonstra die drie maanden geleden het roer van Jan Timmer overnam. Hij zei dat Philips op dit punt achter loopt bij de concurrentie.
Boonstra wil nu de autonomie terugdringen. Bij de aanschaf van nieuwe computerprogramma’s zal naar standaardisatie worden gestreefd. De nieuwe topman nam geen blad voor de mond. Hij erkende ruiterlijk dat de huidige situatie frustrerend is. "Ik weet dat er op dit gebied veel klachten zijn binnen het bedrijf."
Wirwar
De computers van het ene concern-onderdeel kunnen vaak niet communiceren met die van een ander onderdeel. Philips werkt met een wirwar van systemen, afkomstig van een grote verscheidenheid aan fabrikanten. Niet alleen de hardware en de besturingssystemen verschillen sterk, maar ook de software komt overal en nergens vandaan. Vooral dat laatste wil Boonstra veranderen. Ongeveer tweederde van het concern werkt met Lotus Notes, terwijl andere onderdelen weer heel andere ‘groupware’ hebben geïnstalleerd; vaak zijn het dure en weinig flexibele oplossingen. Typisch technisch georiënteerde onderdelen zoals het Natlab en de divisie Halfgeleiders plegen met sterk afwijkende software te werken. Van open standaarden is geen sprake.
Bij Philips worden zoveel verschillende systemen voor elektronische post gebruikt dat regelmatig bestanden verminkt overkomen.
Achterstand inlopen
De Philips-topman is van plan de achterstand die het concern op het gebied van interne communicatie en samenwerking heeft opgelopen, razendsnel in te lopen. Het elektronica-concern oriënteert zich ondermeer op de Suitespot ‘server suite’ van Netscape, die het mogelijk maakt met behoud van de bestaande systemen de onderlinge communicatie te verbeteren.
Overigens wil Boonstra buiten het terrein van de informatie- technologie juist minder standaardisatie. Dit mag geen doel op zich zelf zijn. "Als standaardisatie onze processen niet efficiënter maakt, moeten we er niet aan beginnen".