De Technische Universiteit van Eindhoven is erin geslaagd instructie-software te ontwikkelen die niet alleen interactief is, maar zich tevens aanpast aan de prestaties van de individuele leerling.
Vorige week promoveerde Judith Masthoff op dit onderwerp. Philips ziet brood in haar ideeën en heeft inmiddels twee hierop gebaseerde adaptieve multimedia-titels in de maak.
Omdat de resultaten met bestaande Intelligent Tutoring Systems tegen zouden vallen, heeft Masthoff gekozen voor een aanpak via agents, software-modules met een specifieke functie. De op zichzelf eenvoudige agents kunnen samenwerkend zeer intelligent gedrag vertonen. De ‘oefen-agent’ bepaalt welke stof voorgeschoteld wordt, de ‘navigatie-agent’ beslist wanneer een ander onderwerp aan de beurt is. De ‘presentatie-agent’ bepaalt hoe de informatie gepresenteerd wordt en de ‘uitleg-agent’ regelt de hoeveelheid uitleg. De aard en de omvang van terugkoppeling valt onder de ‘feedback-agent’. Als mogelijke taak van haar systeem ziet Masthoff ondersteuning van de ‘echte’ docent.