Het midden- en kleinbedrijf maakt slechts mondjesmaat gebruik van de mogelijkheden die informatietechnologie (IT) biedt. De daadwerkelijke toepassing van geautomatiseerde systemen blijft ver achter bij andere sectoren.
In het mkb valt op gebied van het gebruik van IT nog heel wat werk te verrichten. De invoering van informatietechnologie heeft veel voeten in aarde. Met name de organisatorische en strategische inbedding bij kleine bedrijfjes vormen een probleem.
Dit concludeert de Raad voor het Midden- en Kleinbedrijf in het rapport ‘Het feitelijk en potentieel gebruik van informatietechnologie in het mkb’.
De meeste kleinere bedrijven gebruiken IT als ondersteuning voor de bestaande activiteiten. Ze werken met losse PC’s zonder koppelingen, of eventuele externe communicatie. Hun organisatie is doorgaans nauwelijks aangepast aan de aanwezige IT-infrastructuur. Informatietechnologie wordt dan ook geen strategische rol in de bedrijfsvoering toegedacht. Dit geldt met name in bedrijven met tien of minder medewerkers. Deze groep behoeft extra aandacht.
Automatiseringsladder
In het algemeen geldt: hoe groter de bedrijven des te verder ze gevorderd zijn met de toepassing van IT. Bij bedrijven die een stapje verder zijn en het stadium van de losse PC’s hebben verlaten, wordt samenwerking met andere bedrijven al heel snel belangrijk.
Techniek en technische infrastructuur zijn vaak niet de voornaamste belemmeringen om hoger te stijgen op de automatiseringsladder. Meestal schuilt de beperking in de organisatie. Het beheer van het IT-systeem berust vaak bij de directeur/ondernemer. Bedrijven zijn ermee gebaat als die verantwoordelijkheid wordt overgedragen aan een IT-specialist.
Een andere belemmering is het ontbreken van een IT-plan. Op zich is zo’n plan natuurlijk niet zaligmakend, maar het geeft wel aan dat over de automatiseringszaken is nagedacht, ook op langere termijn.
Het voornaamste knelpunt is doorgaans niet een tekort aan geld, maar een gebrek aan kennis over IT. Het ontbreekt hier vooral vaak aan strategisch inzicht. Deze kennis is essentieel voor het opstellen van een IT-plan waar zowel de lange-termijn- als de korte-termijnvisie op de rol van IT is vastgelegd. Technische keuzes maken vaak veranderingen in de organisatie noodzakelijk. Ook daarvoor is kennis nodig.
Meer subsidies
Aan de bedrijven wordt aanbevolen om een IT-plan op te stellen. Daarin komen aan de orde de strategische rol voor IT in het bedrijf en de keuzes die daarin worden gemaakt. Daarnaast is een afstemming nodig tussen de gekozen techniek, de technische infrastructuur en de structuur van de organisatie.
De overheid wordt op het hart gedrukt verder te gaan met de subsidiëring van bedrijfsgerichte technologische samenwerking. Met name de stimulering van informatietechnologie vraagt om een collectieve, in plaats van een individuele aanpak. De overheid moet echter vooral de intermediaire kennis-infrastructuur versterken. Organisaties als innovatiecentra en branche(technologie)centra kunnen de kleine ondernemer helpen zijn strategisch inzicht in de toepassing van IT te vergroten.
In het rapport wordt een graadmeter gepresenteerd voor de mate waarin bedrijfssectoren zijn gevorderd met de toepassing van IT. De graadmeter is getoetst in drie sectoren, die vooral uit mkb-bedrijven bestaan. Dit zijn de automobielbranche (autodealers), de machinebouw en de kledingindustrie.
KNELPUNTEN BIJ AUTODEALERS | Aantal | Procenten |
Gebrek aan technische kennis van IT | 59 | 31,8 |
Gebrek aan kennis over invoeren IT | 47 | 25,4 |
Geen tijd | 45 | 24,3 |
Onzekerheid over gevolgen invoeren IT | 39 | 21,0 |
Geen geld | 26 | 14,0 |
Geen voordelen van IT | 21 | 11,3 |
Geen geschikte produkten in de markt | 11 | 5,9 |
Te verwachten weerstand bij invoeren IT | 6 | 3,2 |
Autodealers zijn een typisch voorbeeld van het matige gebruik van informatietechnologie in het mkb. De Raad voor het Midden- en Kleinbedrijf vroeg 254 dealers wat hen ervan weerhoudt om meer IT in hun bedrijf toe te passen.